Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tolvis
Hallå, någon som har eller haft samma trubbel som jag?
Det började ett par dagar sedan...Då motorn efter tidig daggig/fuktig morgon bara dog efter att ha stått på tomgång ett par minuter innan avfärd.
Startade om puffran, varvid den pendlade mellan 400-1000 rpm. Stängde av och startade om, gick som den skulle.
Detta har hänt upprepade gånger sedan dess... Och nu kan motorn få för sig att lägga av under färd typ med bara "flytgas" :shock:
Ska lämna in kärran för att få felkoder kollade, men bilen behövs mer än någonsin just nu. Kärran har rullat 15000mil.
Motorelektronik lampan har lyst (till & från), bergis får man väl till svar att jag skall kolla upp felkoderna, det skall jag. Men tänkte kolla om det kunde vara ett konkret fel då man inte kan få kolla upp detta på (5-Direkt Express) lång bokningstid...
Tack på förhand...
CP2 skrev:Spjällhuset?
Jaaa... Polarn som än inte har hunnit ta hem handdatorn med mjukvara och kollat upp mina fel koder sade redan telefonledes att jag skulle göra rent spjällhuset och se glad ut.!!!
Jag fattade hälften typ...
Men som bilen beter sig,så passar det exakt i hans förklaring.
Får man (CP2) fråga hur man går tillväga för att rengöra detta tingest?
Uppdate...
Fick en universal OBD2 maskin inpluggad i bilen, släckte felen och drog en sväng.
Lampan tändes igen, varvid följande felmeddelande dök upp: pendlande adaptiv lamda reglering del last(Lambda 1).
Gick mellan meny raderna och läste av lambda värderna (live).
På tomgång låg Lambda 2 på 0.85-0.87 : Lambda 1 pendlade mellan 0.05-0.87 ungefär. :shock: Alltså hastigt varierande.
Detta undrar man vad det beror på, Har lambdan (1) varit helt paj borde bilen rulla på nödprogrammet, och då borde väl inte stanna för det?
Under körning på landsväg med flytgas kan man tydligt känna att maskin rycker till på det vis som om man nästan slår av tändningen snabbt och till igen.
Själlhuset ska jag göra rent i helgen, men har den verkligen orsakat motorstopp för någon mer än att motorn pendlar i varv mm.?
av *pettson*
Tolvis skrev:Uppdate...
Fick en universal OBD2 maskin inpluggad i bilen, släckte felen och drog en sväng.
Lampan tändes igen, varvid följande felmeddelande dök upp: pendlande adaptiv lamda reglering del last(Lambda 1).
Gick mellan meny raderna och läste av lambda värderna (live).
På tomgång låg Lambda 2 på 0.85-0.87 : Lambda 1 pendlade mellan 0.05-0.87 ungefär. :shock: Alltså hastigt varierande.
Detta undrar man vad det beror på, Har lambdan (1) varit helt paj borde bilen rulla på nödprogrammet, och då borde väl inte stanna för det?
Under körning på landsväg med flytgas kan man tydligt känna att maskin rycker till på det vis som om man nästan slår av tändningen snabbt och till igen.
Själlhuset ska jag göra rent i helgen, men har den verkligen orsakat motorstopp för någon mer än att motorn pendlar i varv mm.?
Kikat om du har tjuvluft? Det finns en trevlig slang på en del modeller som sitter på insuget. I kortändan mot styrservot. Den går till vevhusventen men släpper in tjuvluft rakt in i insuget om den går sönder. Notera att alla har inte denna slang kopplad dit. Men kika efter trasiga slangar.
Pettson... inga vacum läckage varjefall, testat med startgas med med maskin igång osv...
Har rengjort spjällhuset utan resultat....
Nu verkar även "Nödprogrammet" trätt i kraft, då har jag även gjort rent ALLA socklar samt kontakter som finns synliga för en GDS:are...
Bilen är sk*t slö och växlar (automat) jätteknasigt "minst sagt". (Bläddromatik)
Nu fattas väl att bara att ge sig till en auktoriserad väletablerad verkstad..???
Eller kan någon ha en ide? Kanske dra bort + kabeln ett tag så dumburken nollställersig?
För den ställer sig väl i "nödläge" då den känner av lite bekymmer?
Måste lägga till lite i meddelandet här.
Bilen stannar fortfarande under färd, samt att den luktar fet soppablandnig i ändröret (inte min).
Drar mycket mer soppa än vanligt och är jättetrött. växlar ner för det lilla minsta och är orkeslös... 15840mil bara...Suck.
Fick ett skamligt fast pris från en auktoriserad verkstad som inte riktigt kunde fastställa felet telefonledes :-O) så jag gör vad jag kan själv för min pärla.
av *pettson*
Tolvis skrev:Pettson... inga vacum läckage varjefall, testat med startgas med med maskin igång osv...
Har rengjort spjällhuset utan resultat....
Nu verkar även "Nödprogrammet" trätt i kraft, då har jag även gjort rent ALLA socklar samt kontakter som finns synliga för en GDS:are...
Bilen är sk*t slö och växlar (automat) jätteknasigt "minst sagt". (Bläddromatik)
Nu fattas väl att bara att ge sig till en auktoriserad väletablerad verkstad..???
Eller kan någon ha en ide? Kanske dra bort + kabeln ett tag så dumburken nollställersig?
För den ställer sig väl i "nödläge" då den känner av lite bekymmer?
Måste lägga till lite i meddelandet här.
Bilen stannar fortfarande under färd, samt att den luktar fet soppablandnig i ändröret (inte min).
Drar mycket mer soppa än vanligt och är jättetrött. växlar ner för det lilla minsta och är orkeslös... 15840mil bara...Suck.
Fick ett skamligt fast pris från en auktoriserad verkstad som inte riktigt kunde fastställa felet telefonledes :-O) så jag gör vad jag kan själv för min pärla.
Tja att ta av kabeln över natten är ingen dum ide för att försöka säkerställa vad problemet är i det här fallet. Eftersom lambdan reglerade fort så verkar det vara massmätaren som inte riktigt vill. Låna gärna en och prova med.Att man inte kan avgöra telefonledes förstår jag. Men att lägga ett fast pris är väl inget direkt problem? Menar man gör ett rimligt fast pris som bara inkluderar felsökning och inget annat. Men vill man inte göra jobbet så klämmer man till sjukt mycket så brukar man slippa..
Pettson skrev'
Tja att ta av kabeln över natten är ingen dum ide för att försöka säkerställa vad problemet är i det här fallet.

Gjorde detta...
Jepp, går mer normalt igen. Dvs. Lampan tändes igen och det där med gången osv...
Maskin går lika illa som som tidigare, men nu är den körbar till verkstan på kommande måndag (Bilia).
Jag har ingen möjlighet att låna lmm tyvärr.
Kommer med updates...
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]