Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av b202
Hej!
Jag behöver få reda på vanliga fel modellen 850 kombi 2.0, Åker idag 900 Turbo och behöver en pålitlig kombi. Men idagarna fick jag höra att de är: lättstulen som en 9000???kan detta stämma , de läcker olja??det gör min 900 duktigt?? vad det beror på verkar vara vev.ventilationen eller ngn packbox, och att det läcker in vatten??min granne sa att man inte skall köpa en före -96??
Helst vill jag ha en gammal grön kombi med 2 litersmotor för den är väl snålast??(den kanske inte är så stöld attraktiv???)
funderar mellan passat eller 850 men frugan vill inte ha Volvo.. själv inbillar jag mig att 850 är bättre kvalitet men högre bensinförbrukning....
om någon har bra erfarenheter kan ni väl skriva en liten rad.....(är det sant att elektroniken inte funkar bra alls på de första modellerna ???enl min granne går det inte att åtgärda???
(obs hittade inget bra begtest...)
En annan granne tycker jag skall köpa en 945 istället,.. men de drar väl verkligen bensin?
Mvh anders
av b202
Ja den var bra,.. men det står bara att 2.0 (140 hk)?? är för klen, men jag är ute efter förbrukning,.. så det är inte så viktigt för mig med styrka(har jag redan)...
och är 2.0 en 20 ventilare??och är det hydraliska "tryckare"/lyftare???varför tickar en del 850??
Användarvisningsbild
av Henke850
2.0an är rätt ovanlig och har 126hk. 10v precis som 2.5 med 144hk. De flesta tror jag kan skriva under på att 850n inte är speciellt snål oavsett motor. Jag körde iofs min 10v 144hk fullt lastad med fem personer ganska snålt på långresa men min förra bil, en gammal MB200-86 med förgasare gick mkt snålare ändå. Chansen är större att du hittar en fin 2.5GLE eller SE och det är ju ingen raket men går förmodligen ännu lite bättre än en 2.0:a. Tyvärr har jag inte siffror på bränsleförbrukningen. Räkna med 0.9 blandat. Lite mindre vid långtur.

Jag är såpass nöjd med driftsäkerhet, komfort och kvalitet att jag inte vill byta bruksbil men bränsleekonomisk är den inte, man får verkligen bli en mästare på eco driving för att få ner förbrukningen. :) Det är j*vligt bra vinterbil i mitt tycke och står dom emot rosten väldigt bra om man sköter dom som man ska.

Kvalitet är det ju, jag har haft inte haft några allvarliga fel på 4000mil. Bytte ett hjulnav som lät, inte billigt men vanligt slitage som kommer på alla bilar. Aldrig tjurat eller några konstiga elfel.

Varför bilar tickar beror väl oftast på att ägarna inte byter oljan. :)
Användarvisningsbild
av mr850gle
Henke850 skrev:2.0an är rätt ovanlig och har 126hk. 10v precis som 2.5 med 144hk. De flesta tror jag kan skriva under på att 850n inte är speciellt snål oavsett motor. Jag körde iofs min 10v 144hk fullt lastad med fem personer ganska snålt på långresa men min förra bil, en gammal MB200-86 med förgasare gick mkt snålare ändå. Chansen är större att du hittar en fin 2.5GLE eller SE och det är ju ingen raket men går förmodligen ännu lite bättre än en 2.0:a. Tyvärr har jag inte siffror på bränsleförbrukningen. Räkna med 0.9 blandat. Lite mindre vid långtur.

Jag är såpass nöjd med driftsäkerhet, komfort och kvalitet att jag inte vill byta bruksbil men bränsleekonomisk är den inte, man får verkligen bli en mästare på eco driving för att få ner förbrukningen. :) Det är j*vligt bra vinterbil i mitt tycke och står dom emot rosten väldigt bra om man sköter dom som man ska.

Kvalitet är det ju, jag har haft inte haft några allvarliga fel på 4000mil. Bytte ett hjulnav som lät, inte billigt men vanligt slitage som kommer på alla bilar. Aldrig tjurat eller några konstiga elfel.

Varför bilar tickar beror väl oftast på att ägarna inte byter oljan. :)
Har selv volvo 850 gle 93 mod!!Rullet snart 254.000,og den bruker utrolig lite bensin på langkjøring!!Skal på langtur nå ihelga og man tirsd.Skal komme med fakta anng forbruket så snart jeg er tilbake.Garanterer at dere vil bli forvånad "forundret." :-)-)
av b202
Vad heter 2.0 modellen? eller fr vilket årtal kom den??
av *pettson*
b202 skrev:Vad heter 2.0 modellen? eller fr vilket årtal kom den??
B5204FS heter den eller B5204FT (F= katalysator S= sugmotor T= turbomotor)
2 liters var en chansning som var till för bland annat italienska marknaden eftersom dom har straff på allt över 2 liter. Därför såldes även turbon som 2liters där. Här på hemmamarknaden så var alla sugmotorer på 2435cc (2,5 liter) och alla turbomotorer på 2325cc (2,3 liter) Motorerna har samma borrning men en annan slaglängd genom andra vevstakar och en annan vevaxel. Vevaxeln på 2 liters är inte en smidd utan en vanlig gjuten vevaxel. Medans då orginalvarianterna på 2,3 och 2,5 har smidd vevaxel.
sen började nåt gnäll om att tillverkarna ljög om motorstorlekarna och så plötsligt var volvos 2,4 liters maskin född.. på 2435cc..
Som sen blev splitt ny igen som 2,5 liters på 2435cc... visst har det hänt mycket?
av b202
Och är den j lättstulen jamfört tex med saab 900??(första modellen)
av *pettson*
b202 skrev:Och är den j lättstulen jamfört tex med saab 900??(första modellen)
Alla bilar med tändningslås och nyckel utan transponder är lättstulna i sej. MEN om allt fungerar som tänkt SKA rattlåset vara extremt svårt att knäcka på grund av sin konstruktion. Att bilen ens HAR rattlås gör ju att den inte är lika lättstulen som en saab 900..
av b202
Idag fick jag reda på att min jobbarkompis skall köpa en 855 -95:a och att vissa rep var åtgärdade som tex att den läcker olja mellan motor o låda!!!, då tänkte jag : vad är nu detta - det låter som ett äkta saab problem,... vart kommer oljan fram då? ser man det undertill??
Om jag bara får reda på bensinförbrukning på en 2.0 lutar det nog åt volvo hållet eftersom passat är svår att hitta i den prisklassen som håller måttet , o volvon har ju billiga delar......gäller bara att övertyga min fru- hon tror att den är som en 945:a att köra....

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)