Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bejopa
Har fått detta felmeddelande i displayen. Har bytt glödlampor både fram och bak utan resultat. Kan det vara reläfel?. Vrider man av tändningen och startar igen fungerar blinkersen. Men bara efter en stund kommer felet tillbaka. Finns det någon som råkat ut för samma fenomen?
bejopa
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Och du är säker på att alla lampor fungerar?(hela) Det sitter 3 st på varje sida 1 fram 1 bak 1 på framdörren
av bejopa
Det har varit en händelserik dag - vad gäller felmeddelanden! Efter tre mils körning kommer meddelande "Lampfel halvljus". När jag undersöker bilen har vänster xenon-lampa lagt av. Bytte lampan på höger sida i onsdags. Efter ett tag kommer meddelande "Lampfel helljus.Service erfordras". Därefter fått besked "Lampfel flera lampor" och "Lampfel höger körriktn.visare" om jag vill svänga till höger!! Om jag stänger av bilen och startar igen fungerar allt normalt och felmeddelandena försvinner. Men efter fem minuter är det samma visa.
Finns det fler felmeddelande man kan få på en Volvo vad gäller ljuset eller har jag fått uppleva hela registret? Finns det någon som varit med om samma fenomen? Är det någon databox som fått spel eller den andra xenonlampan som sjunger på sista versen? Lösningen är kanske att bara köra vid dagsljus, undvika att svänga höger och hoppas att Länsman har semester.

bejopa
S60 D5 MY-05
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kollade du lampan(orna) på framdörren?

Jag tror att xenonlampan sjunger på sista versen om den andra är nybytt, lika byta 2 på en gång.

Fungerar helljuset?

/Kalle
av S.t.r.a.n.D
bejopa skrev:Det har varit en händelserik dag - vad gäller felmeddelanden! Efter tre mils körning kommer meddelande "Lampfel halvljus". När jag undersöker bilen har vänster xenon-lampa lagt av. Bytte lampan på höger sida i onsdags. Efter ett tag kommer meddelande "Lampfel helljus.Service erfordras". Därefter fått besked "Lampfel flera lampor" och "Lampfel höger körriktn.visare" om jag vill svänga till höger!! Om jag stänger av bilen och startar igen fungerar allt normalt och felmeddelandena försvinner. Men efter fem minuter är det samma visa.
Finns det fler felmeddelande man kan få på en Volvo vad gäller ljuset eller har jag fått uppleva hela registret? Finns det någon som varit med om samma fenomen? Är det någon databox som fått spel eller den andra xenonlampan som sjunger på sista versen? Lösningen är kanske att bara köra vid dagsljus, undvika att svänga höger och hoppas att Länsman har semester.

bejopa
S60 D5 MY-05
Lampfel pos.ljus kommer väl snart då också.. :lol:
av bejopa
Nu har jag hittat felet! När jag bytte xenonlampan har inte kontaktstycket med kablar till strålkastaren satts fast ordenligt .
Kabeln har fallit ner mot remskivan till servopumpen och trådarna blivit ordentligt avskalade. Med hjälp av eltejp är felet åtgärdat och allt fungerar igen.

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]