Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangas
Hej Volvofolk

Är nybliven Volvoägare till en V70 -99 Bifuel med automat, och nykomling här på forumet. Det är min första automatbil.
Jag provade trycka in "shiftlock override", som ska vara nån spärr för P-läget. Men efter det får jag inte ut nyckeln ur tändningslåset. Har försökt göra som det står i instruktionsboken, att vrida nyckeln till första läget "I", hålla inne "shiftlock"knappen och sen dra växelväljaren ur "P". Det verkar som att "shiftlock"knappen fastnat i intryckt läge. Det går att stänga av bilen med nyckeln och vridad förbi läge "I", så inget står på, men det är sista lilla snäppet till läge "0" som inte går att vrida. Det går även att starta, växla och köra som vanligt så bilen är inte obrukbar. Tur att det finns reservnycklar som man kan låsa dörren med. Jo, fjärrlåset funkar inte nå mer heller efter att man inte kan ta ur nyckeln.
Hur får man ut nyckeln?

/Magnus
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag har för mig att jag ört att det går att antingen smörja upp knappen med lämpligt medel för materialet, eller så kan man byta ut den. Själv har jag inte brytt mig om det då det inte stör mig så mycket, och att jag vant mig vid symptomet.
Skönt att du hittade problemet iaf :-)-)
av WilliamB
ett litet tips!!
hade samma problem med min v70 bifuel, knappen på automatlådan kärva, frustrerande när man inte fick ut nyckeln direkt, fick lirka ett tag.. sprutade lite 5-56 in bakom knappen, tryckte på den några gånger och den blev som ny!!
av kallabaz
WilliamB skrev:ett litet tips!!
hade samma problem med min v70 bifuel, knappen på automatlådan kärva, frustrerande när man inte fick ut nyckeln direkt, fick lirka ett tag.. sprutade lite 5-56 in bakom knappen, tryckte på den några gånger och den blev som ny!!
Vad menar du med bakom knappen? Är det alltså bara att spruta in lite i skarven?

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]