Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jompzan
Har efter mycket läsande försökt lokalisera mitt problem.
har efter denna beskrivning gjort detta.
Lossa kontakten från LMM och peta bak gummit (mot kabeln) på kontakten. Här ser du nummren på stiften.
Mät resistansen (via kabeländan) mellan stift 1 och jord. Ska vara 0 ohm. Lika så mellan stift 2 och jord.
Koppla in kontakten till LMM och vrid på tändningen (Läge 2 = instrumentbelysning och varningslampor tänds).
Mät spänningen mellan stift 3 och 2. Spänningen måste ligga mellan 1,35 till 1,42 volt!
Mät spänningen mellan stift 5 och jord. Ska vara batterispänning här
Nu är det så att mellan stift 3 och 2 är det 0,8 volt vilket jag drar slutsatsen att LMM inte får den spänningen den behöver?
Frågan är nu vad är det så som kan fela, finns någon typ av relä eller säkring till detta eller sitter problemet djupare än så?

tack för hjälpen.
Ps. Jag är inte jättehaj på detta med bilar, men pillar gärna själv.

EDIT:
Glömde säga att jag har en volvo 945 GL/SE pkt -94 (röd:P )

mvh
john
Användarvisningsbild
av Sparkz
Så resten stämmer, du har batterispänning och jord? Isf är massemätaren kass. Det är utsignalen du mäter på #3, och den ska ligga på 1,4 V med stillastående luft, c:a 2,5 V på tomgång och öka med varvet. Det ska synas tydligt att spänningen ökar när du blåser i den med.
av jompzan
Jag tog kopplade ur kontakten ifrån lmm o mätte i kontakten.
allt stämmer just utom 3-2 1,4 Volt.
Ska jag ha kontakten kopplad till lmm kanske ? o stoppa in multimetern bakifrån :P
vid gummi skyddet asså?
av jompzan
Så nu är det testat igen ~1,4v o ökar om jag blåser i den (lmm).
Dom andra värderna stämmer oxå.
Men ändå denna felkod
1-2-1 Signal från luftmassamätare
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du haft den felkoden hela tiden? Kommer den tillbaka igen om du nollar den? Går bilen dåligt?

Naturligtvis ska LMM vaa inkopplad när du mäter utsignalen från den...
av jompzan
har bytt lmm nu,, inga felkoder. har gjort rent denna
Bild
men ändå vill motorn stanna när jag gasar upp den som om den tappar kraften, Men smyger jag gasen funkar det bra..
Har nollat allt.
Lambda lampar har slocknat. Och inga felkoder alls.

Ska ta henne på en provtur i morn o se..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Gå ut till bilen, ansluta alla kontakter (till lmm etc.), ta ur säkring #1 bakom askoppen och sätt tillbaka. Starta motorn och låt den gå på tomgång ett par minuter.

Hur går den därefter?
Stefans 968

Vart installerat idag. IMG_1377.jpeg

Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]