Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lollo
Har problem med en 740-88. Efter start börjar bränslerelät surra efter några sekunder. Surrandet följer även varvtalet på motorn. Har lyssnat på bränslepumpen i tanken och den "tickar" istället för att surra. Mätte upp spänningen i kontakten till pumpen bak och den låg på 3.8 volt. Inga felkoder. Motorn börjar gå dåligt efter ett tag, vilket jag förstår. Provat med andra reläer, både nya och gammla utan skillnad. Har även provat det surrande relät i en annan bil och den gick fint och relät var tyst. Mycket tacksam för svar på detta konstiga problem.
Användarvisningsbild
av emwtur
Kolla jordningen av bränslepumpen,
har för mig att det går en sladd som är jordad i en skruv under golvet i bakluckan ( på 745 iallafall)

/tur
av Lollo
Jag har redan gjort ren jordningspunkten till pumpen utan resultat. Detta är ett märkligt fel som ingen i min närhet hört talas om. Mycket hopplöst.
Användarvisningsbild
av Adamzon
dra en sladd från bakljuset ?
funkar det bra då?
av anp
Hur är kontakten vid övriga jordpunkter?
Hur beter sig pumpen om du kopplar direktström ( + och - ) på pumpkontakterna?
av Lollo
Nu har jag kollat jordningen till pumpen bak och gjort ren jordanslutningarna under huven, både höger och vänster fram vid skärmarna. Har även kopplat bakre pumpen till direktström och då gick den fint. Min fråga nu är; Är bränslepumpsrelät ojordat? Har för mig att jord brukar vara 31 på relän, vilket inte finns på detta relä. Det finns bara; 85, 86x2, 87x2 och 30. Var sitter jordpunkten på reläbryggan? Någonstans måste det ju vara strömfall. Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av emwtur
nu får jag väl skit för att jag låter tokig men :
efter att ha kollat i Haynes boken och kopplingsschemat i den ;
så verkar det som om bränslepumpsrelät tar informationen om att motorn faktiskt snurrar från varvräknaren ! - kontakterna till instrumentpanelen är ju ett känt glappställe
så varför inte ? ta loss instrumentpanelen och spraya kontakterna försiktigt med 5-56 eller någon annat,

Ja - jag vet att det är långsökt - men ....
/tur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
emwtur skrev:nu får jag väl skit för att jag låter tokig men :
efter att ha kollat i Haynes boken och kopplingsschemat i den ;
så verkar det som om bränslepumpsrelät tar informationen om att motorn faktiskt snurrar från varvräknaren ! - kontakterna till instrumentpanelen är ju ett känt glappställe
så varför inte ? ta loss instrumentpanelen och spraya kontakterna försiktigt med 5-56 eller någon annat,

Ja - jag vet att det är långsökt - men ....
/tur
STOPP
Spraya ALDRIG kontakterna vid instrumentet eller lambdasonden...
Stefans 968

Vart installerat idag. IMG_1377.jpeg

Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]