Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#213553
Kroken skrev:Arese,

några slutliga kommentarer på följande:
Hej
Siffrorna ovan kommer från olika TV nr senaste året, har tyvärr inte tillgång till tidningarna just nu. Förutsättningar är maxacceleration genom växlarna.

Det som är viktigt för acceleration är effektkurvan på motorn och utväxlingen i växellådan. Högt vrid vid låga varv ger hög effekt vid låga varv men för snabb acceleration gäller det att ligga i det varvtalsområde som genererar högst effekt ej vridmoment. I vissa hastighetsintervall och vid sk "in-gear acceleration" kan en dieselbil mycket väl vara snabbare än en bensinbil men detta beror på en för detta moment gynnsam effektkurva. Om man väljer för bägge bilarna optimal växel (i fallet D5 och 2,5T krävs i svenska farter nedväxling i bägge) så är en 2,5T alltid snabbare.

För övrigt så tror jag att många upplever dieselbilar som piggare än vad de är eftersom de endast kör på låga varv. Dessutom byggs ofta effektkurvan upp mycket snabbt på dieselbilar vilket subjektivt ger en ketchupeffekt som kan upplevas som kraftig acceleration. Tyvärr har effektkurvan en tendens att kraftigt avta efter 4000 varv i de flesta dieselmotorer.... Min fru t ex kör en C30 2,0D, den upplever hon som piggare än min tidigare E90 325i trots att BMW:n är 2,4 sek snabbare till hundra och har 82 hk mer. BMW:n har dock bara 250 Nm i vrid mot C30:ns 320 Nm. Min fru kör sällan norr om 3000 varv/min. Själv tycker jag att det är kul med spets på toppen och har inget emot att varva motorn.

En frisk 9-5 Aero torde krossa en D5:a i maxacceleration mellan 50 och 140 km/h om det är en kry bil
- Min f.d Saab 9-5 Aero var fullt kry, så det spåret kan vi bortse från
- Du kan inte jämföra sugmotorn i din f.d BMW med de turbomotorer som sitter i Saab och Volvo. BMW motorn tycker mycket om att varvas och klippet i motorn ökar markant med varvtalet (vilket enbart är trevligt...men inte särskilt användbart annat än på bana). Både Saab och Volvos turbo motorer är mer av "elmotor" dvs samma klipp från 2.000 rpm till 4.500 rpm och därefter så låter det bara...och klippet minskar men man gör drygt 205 km/h med Saaben och accelerationen mot toppfart avtar. Det ser man tydligt på dessa motorers effektdiagram (gå in på BSR:s hemsida och kika). Det "användbara" varvtalet i dessa motorer är således ca. 2.500 varv (mellan 2000 -4500).
- Klippet i D5:an ligger mellan 1.750 - 3.500, därefter så dör den också, men då går min S80 i 195 km/h och accelerationen mot toppfarten bör gå långsamt (har inte testat ännu...har inte varit i Tyskland med bilen). Det "användbara" varvtalet blir således ca. 1.750 varv, inte så stor skillnad jmf med turbomotorerna. Ketchupeffekten försvinner för mig också i.o.m att jag har automat.
- Visst "krossar" säkert min f.d Saab 9-5 Aero min nuvarande S80 D5 om jag kör med fullgasaccelerationer och "sport" knappen ständigt intryckt, men förbrukningen blir skyhög och till vardags skulle det bli olidligt. I vardagskörning så upplever jag att min Volvo fullt ut motsvarar Saaben och Saaben har 50 hk mer än Volvo V70 2,5 T. Så mellan D5:an och 2.5T så handlar det om vad man själv upplever och när jag provkörde bägge versioner föll jag för D5:an som jag upplevde som klart "mäktigare" eftersom 2.5T motorn inte har något BMW klipp på toppen och egentligen inte har mer hästkrafter än D5:an, nästan alla D5 motorer har mellan 195 - 200 hk när de mäts.
Hej

Faktum kvarstår dock: En 2,5FT är 10% snabbare till 100 km/h (och förmodligen ännu mycket snabbare över 100) än en D5. Eller hur?

Det är effektkurvan som är viktig, varför skulle annars en 2,0F vara 20% snabbare än en 2,0D mellan 70 och 130 km/h enligt TV?

En 2,5FT behåller en hög effekt även efter 4500 varv och "dör" inte som en diesel. jag tycker att D5 är för slö i höga hastigheter.

Att varvtal över säg 4000 varv/min endast skulle användas på bana stämmer iallafall inte för mig, jag använder alltid motorns maximala förmåga för snabba säkra omkörningar. I svensk landsvägsfart krävs ju nedväxling både i en 2,5FT och en D5 för att uppnå maximal acceleration så varför välja något annat än optimal växel?

Har man automatlåda (som jag också har beställt för första gången, gubbe som man blivit) så behöver man ju absolut inte oroa sig för "jobbet" att växla ner. När det gäller förbrukning så kör jag endast med gasen i botten vid omkörningar och let´s face it; den sträcka i mil man kör med gasen i botten blir därmed försumbar och så ock förbrukningsökningen pga körsätt vid omkörningar.

Nåja, var och en blir väl salig i sin egen tro. Diskussioner om diesel kontra bensin och vridmoment kontra effekt kan hålla på i all evighet. Huvudsaken är ju att man har en vagn som man själv är nöjd med!

Mvh
Arese
#213560
Kroken skrev:Arese,
- Visst "krossar" säkert min f.d Saab 9-5 Aero min nuvarande S80 D5 om jag kör med fullgasaccelerationer och "sport" knappen ständigt intryckt, men förbrukningen blir skyhög och till vardags skulle det bli olidligt.
Ehhh. man behöver väl inte köra med sportknappen inne hela tiden ??? Om man tex ska köra förbi en långtradare så kan man ju trycka in den, då kan det ju vara guld värt. De 3 sekunder extra som D5a tar när man kör om långtradaren känns ju som 3 minuter i det läget.

Eller... man kan ju se det på andra sättet med, D5an har gjort underverk med min körstil, förr körde jag alltid om med bensinaren, nu ligger man kvar där bakom långtradaren med sin D5a och tar det lungt.

Bara att välja vad som är viktigt för en själv.
#213561
Linqid skrev:Njaa, det är inte vad jag har hört. Bilarna ska levereras till handlarna med 16" och handlarna får inte montera några 17" eller större i samband med leverans till kund utan det får man i så fall köpa själv separat. Jag har frågat två olika Bilia här i Göteborg och båda sa likadant.
Rätt så självklart att handlarna inte vill ta ansvar för att sälja olagliga bilar, FTn är ju reggad som miljöbil, med andra fälgar ska bilen registreringsbesiktigas om, nu strunat väl många pritvatpersoner i att göra det, men som volvohandlare kan man inte strunta i det.
#213562
VolvoB20 skrev:
Kroken skrev: Eller... man kan ju se det på andra sättet med, D5an har gjort underverk med min körstil, förr körde jag alltid om med bensinaren, nu ligger man kvar där bakom långtradaren med sin D5a och tar det lungt.
Hur kommer det sig att du nu för tiden inte vill köra om längre? :wink:

Ja, det verkar råda delade meningar om Diesel kontra Bensin/Etanol vad gäller prestanda biten, men totalt sett för min del, så känns en 2.5FT bäste med tanke på att det rör sig om en del körning i tjänsten för min del, dock inte totalt mer än runt 4000 mil/år.
Vad gäller omkörningar, så handlar det ju mycket om att lugna sig lite, och hitta de säkra omkörningarna, men visst, ibland när man är på väg hem efter en lång arbetsvecka, och hamnar bakom ett stim med långtradare, så är kanske inte kroppen och tålamodet lika accepterande.

/Fredrik
#213563
FFrrEEddRRiiKK skrev:Så om jag kör en "fixad" variant i min gråzon, och krockar, och verkstaden (VOLVO, Försäkringsbolaget, etc..) upptäcker mitt lilla snedsteg, så är det förmodligen bye-bye med jobbet, och ev. andra repressalier? :-)-)
/Fredrik
Ett råd!!! Du borde läsa igenom hur ditt företags kontrakt och leaingbolags kontrakt ser ut innan du skriver under! Normalt finns många regler som du skriver under, tex.

-Leasingbilen är som en hyrbil, du får inte modda något som fälgar/stereo/extraljus etc, för du brukar väl inte modda bilar du hyr :D .
-Trimning är totalt förbjudet, visst kan man återställa men vad händer vid en krock när man bärgar iväg din bil, hur kommer du åt att återställa?
-Man får bara beställa extrautrusting för 1 basbelopp vid köp, det gör att man inte kan beställa både Premium sound, Bliss, Krok osv för då spränger man den gränsen. Ingen ide att försöka ta en billig bil och lägga i mycket godis alltså. Dock räknas inte som paket som extrautrusting, konstig va!


Obs, kolla vad som gäller för dig, alla företag/leasing bolag har lite olika regler.
#213564
VolvoB20 skrev:Eller... man kan ju se det på andra sättet med, D5an har gjort underverk med min körstil, förr körde jag alltid om med bensinaren, nu ligger man kvar där bakom långtradaren med sin D5a och tar det lungt.

Bara att välja vad som är viktigt för en själv.
Känner igen det där :). Förra bilen var en Mitsubishi Evo9 med lite lagom modifieringar. Prenumererade i princip på fortkörningsböter och vissa gånger undrar man hur man egentligen tänkte när man gjorde vissa omkörningar etc.

Nu med Volvon är det bara skruva upp stereon lite, njuta av musiken och låta farthållaren jobba - förr eller senare kommer det en lämplig omkörningsplats och då får man göra det där istället.
#213565
VolvoB20 skrev:-Man får bara beställa extrautrusting för 1 basbelopp vid köp, det gör att man inte kan beställa både Premium sound, Bliss, Krok osv för då spränger man den gränsen. Ingen ide att försöka ta en billig bil och lägga i mycket godis alltså. Dock räknas inte som paket som extrautrusting, konstig va!

Obs, kolla vad som gäller för dig, alla företag/leasing bolag har lite olika regler.
Det där är nog upp till företaget som du är anställd hos. Så länge som förmånsvärdesberäkningen baseras på bilens pris inkl alla tillbehör så är det inget problem, såvida inte chefen tycker att bilen blir för dyr eller det på något annat sätt strider mot företagets policy.
#213567
FFrrEEddRRiiKK skrev:
VolvoB20 skrev:
Kroken skrev: Eller... man kan ju se det på andra sättet med, D5an har gjort underverk med min körstil, förr körde jag alltid om med bensinaren, nu ligger man kvar där bakom långtradaren med sin D5a och tar det lungt.
Hur kommer det sig att du nu för tiden inte vill köra om längre? :wink:
/Fredrik
Jag blir helt olika förare i D5an och sommarbilen, I sommarbilen med +400hk så är det som att skjutas iväg ur en slangbella och man kan köra om och hinna utan problem. :mrgreen:
#213568
bylle skrev:
VolvoB20 skrev:-Man får bara beställa extrautrusting för 1 basbelopp vid köp, det gör att man inte kan beställa både Premium sound, Bliss, Krok osv för då spränger man den gränsen. Ingen ide att försöka ta en billig bil och lägga i mycket godis alltså. Dock räknas inte som paket som extrautrusting, konstig va!

Obs, kolla vad som gäller för dig, alla företag/leasing bolag har lite olika regler.
Det där är nog upp till företaget som du är anställd hos. Så länge som förmånsvärdesberäkningen baseras på bilens pris inkl alla tillbehör så är det inget problem, såvida inte chefen tycker att bilen blir för dyr eller det på något annat sätt strider mot företagets policy.


Som jag skrev...
VolvoB20 skrev: Ett råd!!! Du borde läsa igenom hur ditt företags kontrakt och leaingbolags kontrakt ser ut innan du skriver under .
#213573
Har förstått att om ett paketet är inlämnat som en variant, ex Summum, så skattar man för det.

Annars skattar man för alla tillägg som vanligt i förmånsvärdeskalkylen.

Och så är det ju företagets policy som dikterar om jag skall få köra t ex Premium Sound i min tjänstebil. :P

/Fredrik
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]