- tis 26 aug 2008, 09:24
Faktum kvarstår dock: En 2,5FT är 10% snabbare till 100 km/h (och förmodligen ännu mycket snabbare över 100) än en D5. Eller hur?
Det är effektkurvan som är viktig, varför skulle annars en 2,0F vara 20% snabbare än en 2,0D mellan 70 och 130 km/h enligt TV?
En 2,5FT behåller en hög effekt även efter 4500 varv och "dör" inte som en diesel. jag tycker att D5 är för slö i höga hastigheter.
Att varvtal över säg 4000 varv/min endast skulle användas på bana stämmer iallafall inte för mig, jag använder alltid motorns maximala förmåga för snabba säkra omkörningar. I svensk landsvägsfart krävs ju nedväxling både i en 2,5FT och en D5 för att uppnå maximal acceleration så varför välja något annat än optimal växel?
Har man automatlåda (som jag också har beställt för första gången, gubbe som man blivit) så behöver man ju absolut inte oroa sig för "jobbet" att växla ner. När det gäller förbrukning så kör jag endast med gasen i botten vid omkörningar och let´s face it; den sträcka i mil man kör med gasen i botten blir därmed försumbar och så ock förbrukningsökningen pga körsätt vid omkörningar.
Nåja, var och en blir väl salig i sin egen tro. Diskussioner om diesel kontra bensin och vridmoment kontra effekt kan hålla på i all evighet. Huvudsaken är ju att man har en vagn som man själv är nöjd med!
Mvh
Arese
Kroken skrev:Arese,Hej
några slutliga kommentarer på följande:Hej- Min f.d Saab 9-5 Aero var fullt kry, så det spåret kan vi bortse från
Siffrorna ovan kommer från olika TV nr senaste året, har tyvärr inte tillgång till tidningarna just nu. Förutsättningar är maxacceleration genom växlarna.
Det som är viktigt för acceleration är effektkurvan på motorn och utväxlingen i växellådan. Högt vrid vid låga varv ger hög effekt vid låga varv men för snabb acceleration gäller det att ligga i det varvtalsområde som genererar högst effekt ej vridmoment. I vissa hastighetsintervall och vid sk "in-gear acceleration" kan en dieselbil mycket väl vara snabbare än en bensinbil men detta beror på en för detta moment gynnsam effektkurva. Om man väljer för bägge bilarna optimal växel (i fallet D5 och 2,5T krävs i svenska farter nedväxling i bägge) så är en 2,5T alltid snabbare.
För övrigt så tror jag att många upplever dieselbilar som piggare än vad de är eftersom de endast kör på låga varv. Dessutom byggs ofta effektkurvan upp mycket snabbt på dieselbilar vilket subjektivt ger en ketchupeffekt som kan upplevas som kraftig acceleration. Tyvärr har effektkurvan en tendens att kraftigt avta efter 4000 varv i de flesta dieselmotorer.... Min fru t ex kör en C30 2,0D, den upplever hon som piggare än min tidigare E90 325i trots att BMW:n är 2,4 sek snabbare till hundra och har 82 hk mer. BMW:n har dock bara 250 Nm i vrid mot C30:ns 320 Nm. Min fru kör sällan norr om 3000 varv/min. Själv tycker jag att det är kul med spets på toppen och har inget emot att varva motorn.
En frisk 9-5 Aero torde krossa en D5:a i maxacceleration mellan 50 och 140 km/h om det är en kry bil
- Du kan inte jämföra sugmotorn i din f.d BMW med de turbomotorer som sitter i Saab och Volvo. BMW motorn tycker mycket om att varvas och klippet i motorn ökar markant med varvtalet (vilket enbart är trevligt...men inte särskilt användbart annat än på bana). Både Saab och Volvos turbo motorer är mer av "elmotor" dvs samma klipp från 2.000 rpm till 4.500 rpm och därefter så låter det bara...och klippet minskar men man gör drygt 205 km/h med Saaben och accelerationen mot toppfart avtar. Det ser man tydligt på dessa motorers effektdiagram (gå in på BSR:s hemsida och kika). Det "användbara" varvtalet i dessa motorer är således ca. 2.500 varv (mellan 2000 -4500).
- Klippet i D5:an ligger mellan 1.750 - 3.500, därefter så dör den också, men då går min S80 i 195 km/h och accelerationen mot toppfarten bör gå långsamt (har inte testat ännu...har inte varit i Tyskland med bilen). Det "användbara" varvtalet blir således ca. 1.750 varv, inte så stor skillnad jmf med turbomotorerna. Ketchupeffekten försvinner för mig också i.o.m att jag har automat.
- Visst "krossar" säkert min f.d Saab 9-5 Aero min nuvarande S80 D5 om jag kör med fullgasaccelerationer och "sport" knappen ständigt intryckt, men förbrukningen blir skyhög och till vardags skulle det bli olidligt. I vardagskörning så upplever jag att min Volvo fullt ut motsvarar Saaben och Saaben har 50 hk mer än Volvo V70 2,5 T. Så mellan D5:an och 2.5T så handlar det om vad man själv upplever och när jag provkörde bägge versioner föll jag för D5:an som jag upplevde som klart "mäktigare" eftersom 2.5T motorn inte har något BMW klipp på toppen och egentligen inte har mer hästkrafter än D5:an, nästan alla D5 motorer har mellan 195 - 200 hk när de mäts.
Faktum kvarstår dock: En 2,5FT är 10% snabbare till 100 km/h (och förmodligen ännu mycket snabbare över 100) än en D5. Eller hur?
Det är effektkurvan som är viktig, varför skulle annars en 2,0F vara 20% snabbare än en 2,0D mellan 70 och 130 km/h enligt TV?
En 2,5FT behåller en hög effekt även efter 4500 varv och "dör" inte som en diesel. jag tycker att D5 är för slö i höga hastigheter.
Att varvtal över säg 4000 varv/min endast skulle användas på bana stämmer iallafall inte för mig, jag använder alltid motorns maximala förmåga för snabba säkra omkörningar. I svensk landsvägsfart krävs ju nedväxling både i en 2,5FT och en D5 för att uppnå maximal acceleration så varför välja något annat än optimal växel?
Har man automatlåda (som jag också har beställt för första gången, gubbe som man blivit) så behöver man ju absolut inte oroa sig för "jobbet" att växla ner. När det gäller förbrukning så kör jag endast med gasen i botten vid omkörningar och let´s face it; den sträcka i mil man kör med gasen i botten blir därmed försumbar och så ock förbrukningsökningen pga körsätt vid omkörningar.
Nåja, var och en blir väl salig i sin egen tro. Diskussioner om diesel kontra bensin och vridmoment kontra effekt kan hålla på i all evighet. Huvudsaken är ju att man har en vagn som man själv är nöjd med!
Mvh
Arese
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017