Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suvlaki
Jag har köpt mig en s60-02 för nån månad sen. nu har jag upptäck ett sten skott på taket. Nu till det tråkiga jag tror att det har börjat rosta. det är bubbler runt skadan. Det är inte mycket ca 0,5cm. Kan man åtgärda detta på något sätt? Eller måste jag lackera hela taket? Jag behöver hjälp fort jag kan inte sova om nätterna. :shock:
av Teemu
ta dig en tur till någon lackfirma i närheten - dom bör ju veta vad som behöver göras. Säker på att det börjat rosta eller är det klarlacken som "flagar"?
av matzen10
Du behöver inte lacka om hela taket!
Rosten skrapas bort, håligheten fylls med spackel och slipas till, rostskydd lack och klarlack läggs på med liten pensel alternativt sprutas av den skicklige.
2-3 veckor efteråt så poleras hela ytan (taket i det här fallet) så att färgskillnaden ska bli så minimal som möjligt.
Voila`!
Om du bor i Örebro med omnejd kan du få adresser/namn på skickliga lackerare/polerare.
Skicka epost bara..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av greeeken
O rostskyddsgarantin täcker inte detta?
av NCR
greeeken skrev:O rostskyddsgarantin täcker inte detta?
Kul kille...hittar du ett enda bilmärke där "rostskyddsgarantin" är värd mer än papperet den kommer på så köper jag den bilen åt dig. :)
av Noodles
Vad kan det tänkas kosta att fixa 2-3st ca. 1mm stenskott hos en lackfirma?
Har nå småmärken ovanför rutan på min.. men ingen som helst uppfattning vad en firma kan ta för att fixa detta, antingen med eller utan kvitto 8)
av NCR
Noodles skrev:Vad kan det tänkas kosta att fixa 2-3st ca. 1mm stenskott hos en lackfirma?
Har nå småmärken ovanför rutan på min.. men ingen som helst uppfattning vad en firma kan ta för att fixa detta, antingen med eller utan kvitto 8)
300-400:- ...kumrif då...
Användarvisningsbild
av Brainy
Noodles skrev:Vad kan det tänkas kosta att fixa 2-3st ca. 1mm stenskott hos en lackfirma?
Lämna in hela bilen på rekond så fyller de i stenskotten, plockar dubb ur underredet och polerar hela bilen så den ser ut som ny igen! under bordet gick detta på 1000pix för 4år sedan, nu i höstas när det nyttjades igen så kostade det 2500 med kvitto.
/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
greeeken skrev:O rostskyddsgarantin täcker inte detta?
Kul kille...hittar du ett enda bilmärke där "rostskyddsgarantin" är värd mer än papperet den kommer på så köper jag den bilen åt dig. :)
Allvarligt???????????????? Yes fan ska ta o börja leta.
Men vafan lite mer kaxig ska man vara, killen har just köpt bilen. MAn ska inte vara för mesig, då får man ju inga resultat.
av matzen10
3-400:- lät billigt.. Med lack och allt.. Minsta volym "mina" lackerare kan blanda till är 0,5 liter. Överskottet kan man ju behålla och ev. få pressat i burk så man kan ha vid behov.
Mitt tips kvarstår att fylla i och lacka och därefter polera hela målytan. Om du behöver polera hela bilen så kan du säkert få ett pris som motsvarar ovanstående. Om du nu inte vill lackförsegla bilen som blir något dyrare (typ, +2000:-).

M V H
---< Matz
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]