Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag fått tag på mer detaljerad information om felkoderna ovan. Samma felkod alltså, men ny information denna gång.

ECM-5310 Kommunikationsfel med TCM. Kommunikationsfel

Felkodsinformation ECM-5310

Villkor
Styrenheten kommunicerar med varandra i ett nätverk via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt, CAN för utbyte av information. Om motorstyrenheten registrerar ett fel i sin kommunikation med transmissionsstyrenheten, sätts felkod ECM-5310. Felkoden kan också sättas som en följdfelskod om felkoder är satta i transmissionsstyrenheten.

Ersättningsvärde
* inget

Felorsak
* Avbrott på CAN-ledningarna.
* Felkoder i transmissionsstyrenheten
* Felaktigtransmissionsstyrenhet.

Felsymptom
* inget

TCM-002F Lock-up funktion. Slirar eller är inte inkopplad

Felkodsinformation

Villkor
Automatväxellådan kontrollerar att lock-up inte är inkopplad eller slirar genom att jämföra varvtalssignalen från växellådans hastighetsgivare med motorvarvtalet. Signalerna ska då visa samma beräknade varvtal. Om styrenheten upptäcker att varvtalssignalerna inte överenstämmer med e förutsatta värdena betyder det att lock-up slirar eller inte är inkopplad i låst läge. Felkoden sätts.

Ersättningsvärde
* Styrenhetens hjälpprogram "Emergency Mode I" har trätt i funktion.

Felorsak
* Dålig kvalitet på växellådsoljan
* Vatten i oljan
* Kontaktresistans i anslutningar
* Växlingssolenoid S4 fastnat i läge AV
* Växlingssolenoid SLU fastnad i läge AV
* Mekaniska fel i växellådan

Felsymptom
* Generell orange varningslampa tänd.
* Miljölampa tänd.
* Ingen lock-up funktion
* Hårda växlingar
Barkbiten skrev:Nu har jag fått tag på mer detaljerad information om felkoderna ovan. Samma felkod alltså, men ny information denna gång.

ECM-5310 Kommunikationsfel med TCM. Kommunikationsfel

Felkodsinformation ECM-5310

Villkor
Styrenheten kommunicerar med varandra i ett nätverk via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt, CAN för utbyte av information. Om motorstyrenheten registrerar ett fel i sin kommunikation med transmissionsstyrenheten, sätts felkod ECM-5310. Felkoden kan också sättas som en följdfelskod om felkoder är satta i transmissionsstyrenheten.

Ersättningsvärde
* inget

Felorsak
* Avbrott på CAN-ledningarna.
* Felkoder i transmissionsstyrenheten
* Felaktigtransmissionsstyrenhet.

Felsymptom
* inget

TCM-002F Lock-up funktion. Slirar eller är inte inkopplad

Felkodsinformation

Villkor
Automatväxellådan kontrollerar att lock-up inte är inkopplad eller slirar genom att jämföra varvtalssignalen från växellådans hastighetsgivare med motorvarvtalet. Signalerna ska då visa samma beräknade varvtal. Om styrenheten upptäcker att varvtalssignalerna inte överenstämmer med e förutsatta värdena betyder det att lock-up slirar eller inte är inkopplad i låst läge. Felkoden sätts.

Ersättningsvärde
* Styrenhetens hjälpprogram "Emergency Mode I" har trätt i funktion.

Felorsak
* Dålig kvalitet på växellådsoljan
* Vatten i oljan
* Kontaktresistans i anslutningar
* Växlingssolenoid S4 fastnat i läge AV
* Växlingssolenoid SLU fastnad i läge AV
* Mekaniska fel i växellådan

Felsymptom
* Generell orange varningslampa tänd.
* Miljölampa tänd.
* Ingen lock-up funktion
* Hårda växlingar

humm... vad gör man då....??! kör och väntar på att det ska rasa eller...?
Extraljuskungen skrev:

ingen aning...kan tänka mig att det varken är lätt eller billigt att hitta orsaken...

När detta hände första gången för mig var det vid växling från 3an till 4an, och nu hackar det ibland just på denna övergång från 3 till 4a. Kanske hände något där? Men jag är ingen expert på automatlådor..så det är ju bara spekulation från min sida.

Får lämna in den igen och be någon kunnig provköra och ge ett utlåtande...
Barkbiten skrev:
Extraljuskungen skrev:

ingen aning...kan tänka mig att det varken är lätt eller billigt att hitta orsaken...

När detta hände första gången för mig var det vid växling från 3an till 4an, och nu hackar det ibland just på denna övergång från 3 till 4a. Kanske hände något där? Men jag är ingen expert på automatlådor..så det är ju bara spekulation från min sida.

Får lämna in den igen och be någon kunnig provköra och ge ett utlåtande...
Hur har det gått med lådan... ?´
har du fått något expert utlåtande av någon kunning....köra tills det rasar eller??

jag var inne hos min meck i dag och bytte hjullager,, han är mycket kunning och klurig, vi kollade koderna och jag hade inga nya :)
Han förklarade att lockupen sitter inne vid turbinen och det räcker med att den slirar lite,lite en gång så tänds varningen...men något beror det ju på om den slirar...exempelvis programerings fel eller att lamellpaketet börjar bli slitet... och börjar den slira så kan det gå fort......

Men vi diskuterade om man kunde hälla i någon tillsats...då det skulle kunna avhjälpa problemet om lamellpaketet börjar bli dåligt,,, har hört om något mirakelmedel som det ska gå att hälla i då lådorna slutat driva...dock veta jag inte vad det hette och om det gäller även volvos lådor...vet att det fungerat på en del jänke bilar....

hur är det med detta kan det vara något... kanske är mest för lekage? http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=77441

någon som provat?
En lite förklaring av vad som händer

Att den fastnar på växel 4 beror på att oljan i lådan blir för varm och för att "Skydda" lådan så låser den på denna växel då det är en så kallad direkt växel och det slirar ej någonstans i lådan för att oljans temp skall få möjlighet att sänkas
Har själv haft detta ett par ggr då jag dragit tung husvagn på backiga vägar och detta resulterar inte i några felkoder är ett fullt normalt beteende på lådan( ev kan det stå något om detta i instruktionsboken)

Denna funktion finns på Vad jag vet from åm 84 850 och uppåt ev kanske det inte finns på vissa typer av lådor men på alla 4 eller 5 växlade automatlådor så skall det finnas med reservation på s80/xc90 med 6 cylindrig motor dom har jag ej koll på vad det gäller detta

Vad som händer med era bilar är att det är ett fel som gör att lådan slirar och olje tempen går då upp i temperatur och 4 ans växel låses för att skydda lådan felkoden som sätts är orsaken till detta slirande lock upp och djupare felsökning erfordras
skulle själv inte rekomendera att köra så mycket med bilen utan den bör felsökas relativ omgående
Ev så kan det redan vara så att det gått för långt i skademomentet så att ett större ingrep krävs men detta får felsökningen svara på

//Goose
tack för alla bra tips och idéer!

Vad jag förstått på mekanikerna så är det byta olja som gäller eftersom det anges i orsakslistan från datorn samt att oljan vid kontroll inte såg helt fräsch ut. Dock har andra mekaniker tittat på oljan och tyckt att den sett fin ut bara någon vecka tidigare. Har även fått ett tips om att det kan röra sig om en tidigare mjukvarujustering som kan behöva göras om eftersom det kan skilja lite från bil till bil vad som tolereras innan något händer. Vissa är tydligen tåligare och andra är mindre tåliga.

Efter oljebyte (spolning, 6+4 liter) kommer jag att märka om felet kvarstår....därefter har jag hört samma visa, att man får köra tills det går sönder, om det nu är ett mekaniskt fel som uppstått. Själv tycker jag ju att det låter som att lamellpaketet har fått sig en törn...

Sen tycker jag det är lite märkligt att flera olika volvo-verkstäder varit helt övertygade om att det inte är någon fara att fortsätta köra... antingen har de rätt, eller så har de dålig koll, ungefär som med oljan och en del andra saker som jag fått helt olika utlåtanden om på varje verkstad. Känns nästan lite som med läkare...det gäller att gå till minst 5 olika läkare innan patienten kan vara hyfast säker på diagnosen....

Undrar även vad det ställs för krav på personalen i verkstäderna, fast det är klart..de riktigt grymma startar väl eget eller går vidare på annat håll kanske?

Jag återkommer när jag har mer info ang. växellådan.

Länken ovan var föresten till att fixa läckage av motorolja... men hittade en annan tillsatsprodukt på samma sajt som var för automatlådor, klistrar in den nedan, var nog den du menade? (jag tror man måste högerklicka på sidan och välja egenskaper och sen kopiera länken för att det ska bli rätt rätt länk, den som står i fönstret verkr vara samma för alla sidor...)

http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Applic ... hp?iId=108
"Länken ovan var föresten till att fixa läckage av motorolja... men hittade en annan tillsatsprodukt på samma sajt som var för automatlådor, klistrar in den nedan, var nog den du menade? (jag tror man måste högerklicka på sidan och välja egenskaper och sen kopiera länken för att det ska bli rätt rätt länk, den som står i fönstret verkr vara samma för alla sidor...)"

japp precis den tillsatsen jag menade...

väntar med spänning på ett utlåtande..
gooose skrev:En lite förklaring av vad som händer

Att den fastnar på växel 4 beror på att oljan i lådan blir för varm och för att "Skydda" lådan så låser den på denna växel då det är en så kallad direkt växel och det slirar ej någonstans i lådan för att oljans temp skall få möjlighet att sänkas
Har själv haft detta ett par ggr då jag dragit tung husvagn på backiga vägar och detta resulterar inte i några felkoder är ett fullt normalt beteende på lådan( ev kan det stå något om detta i instruktionsboken)

Vad som händer med era bilar är att det är ett fel som gör att lådan slirar och olje tempen går då upp i temperatur och 4 ans växel låses för att skydda lådan felkoden som sätts är orsaken till detta slirande lock upp och djupare felsökning erfordras
skulle själv inte rekomendera att köra så mycket med bilen utan den bör felsökas relativ omgående
Ev så kan det redan vara så att det gått för långt i skademomentet så att ett större ingrep krävs men detta får felsökningen svara på

//Goose
humm.. men en fundering är ju att jag stannade bilen direkt när jag fick felkodsmeddelandet och startade om bilen i princip direkt efter max 10sec kanske.... och kunde fortsätta köra obekymrat.... sen så återkomm inte låsningen av lådan ej heller att den betädde sig onormalt på något vis...... vad jag menar så borde ju inte oljan hunnit svalna så fort.... där av tror jag inte att mitt fel beror på att oljan blivit för varm...
visst jag drog husvagn, men en vagn som väger 1200kg i totalvikt, men det var inga speciella backar att tala om och jag prakticerade ingen F1 körning....
bilen och lådan borde utan problem klara detta då bilen får dra 1800kg, och det brukar ju vara en "viss" säkerhetsmarginal..

om man ska göra en grundlig koll angående lockupen måste lådan bort, då det lamellpaketet sitter innanför turbinen. rätta mig gärna om jag har fel
oljan är röd och fin och regelbundna oljebyten är gjorda och om den slirar borde det synas på oljan....
Har nu återigen nollat alla felkoder samt även uppdaterat mjukvarorna och även spolat lådan samt nollat adaptionen.

Provocerade lådan i ett par mil. Inget fel.

Men efter ca 6-7 mil när jag gasar på lite på femman låser sig lådan och varningslampan tänds ånyo.

Stänger av och startar om bilen. Allt är som vanligt igen. Växlarna rullar i fint. Men varningslampan lyser fortfarande (måste ju nollas på verkstaden innan den försvinner).

Fortsätter att köra men tar det nu lugnare...kommer ikapp en lastbil..ligger bakom på femman och vid en raksträcka kör jag om, ej fullgas men kanske lite mer än halv...växlar inte ner alltså. Precis när jag kört om försvinner D:t från instrumentpanelen och en liten prick syns bara istället. Så blir det när den hoppar in i nödläget.

Saktar in, det klonkar till och hugger en gång (precis som vanligt) stannar bilen och provar att växla ner på geartronic, sifforna ändras då i displayen..det gjorde de inte tidigare. Då var det låst på tex 4an i displayen. Lägger i (D) men 4an lyser kvar då. Stänger av bilen och startar om. Nu fungerar det normalt igen.

Fortsätter att köra lugnt, gör bara mycket försiktiga omkörningar och ligger runt 100-120 km/h. Inga problem. Bilen rullar på som vanligt. Den låser sig inte och växlarna rullar i fint som smör.

Har förklarat felsymptomen och här kommer ytterligare en tänkbar orsak:

"styrkontrollen"

Den sitter innan lådan som jag förstod och det är tydligen kolvar å annat...(jag är lekman å fattar noll av sådant här).

Denna sk. styrkontroll går loss på ca 15.000 kronor... (billigare än att byta en låda för cirka 40.000 kr).

Teknikern hade varit med om ett liknande fall för länge sedan då lådan fungerade precis på samma vis...växlingarna var fina som smör men lampan tändes ideligen... man bytte då styrkontroll och efter det fungerade bilen perfekt igen.

Vad jag förstod så blir lådan sämre och sämre ju längre man kör om det är detta fel...och till slut räcker det inte längre med att bara byta styrkontollen..så om det är detta fel bör man byta så snart som möjligt.

Jag ställer mig dock frågan....tänk om det inte är den? Då har man bytt den för 15 lax, sen måste man byta lådan också. Eller kan man säkerställa på Volvo att det verkligen är styrkontrollen och att det löser problemet? Annars kanske det är smartare att ta hela lådan på en gång...istället för att riskera 15.000 på en "lottdragning" som kan resultera i 55.000 kr (får man många fina billiga småbilar för idag).

Typiskt för när detta händer är tydligen när man kört mycket hårt, eller dragit husvagn och kört hårt etc. Då är det tydligen denna styrkontroll som tar skada först eller störst.

Men någon automatlådeexpert här på forumet kanske förstår bättre vad jag talar om och kan förklara detta lite begripligare :-)

Nån som vill köpa en billig bil förresten? ;-)
Barkbiten skrev:borde inte vara mitt problem heller...bytte för 6.000 mil sedan...ska lätt hålla 8.000 mil...volvo rekar ju inte ens att man ska byta på vanliga personbilar...(bara polis taxi etc som rekommeneras att byta var 8e).

Men har låtit lite olika folk kika på oljan, den senaste tyckte att oljan var ok men kanske lite mörk...
När dom checkade oljan luktade dom på oljan för att kolla om den luktar bränt/fränt ?

Om nu din låda har problem med slirande/felande lockup så bygger det upp mycket värme i oljan
och värmen knäcker oljan, men det finns en inbyggd funktion som mäter oljetemperaturen och beräknar
kontinuerligt när oljan är "förbrukad" särskilt vid högre temperaturer 130-150grader.

Har själv en extramonterad temperaturmätare i växellådan, och ser snabbt temperaturen stiga när jag låter
momentomvandlaren jobba hårt innan lockup går in ock låser...
Har problem med 3an's växel slirar så jag växlar mycket manuellt och hoppar över 3an
men det innebär att momentomvandlaren jobbar mycket på 4an's växel då man har bråttom :)

Kan rekomendera en tillsats "Lubeguard Red" den röda flaskan, om du nu gör nytt oljebyte/spolning av lådan,
http://www.lubegard.com/images/LUBEGARD_ATF_Chart.pdf

säljs av http://www.hellstenvaxellador.se/Olja.htm

Den tillsatsen hjälper till med en hel del faktisk!

EDIT!
Läste ditt senaste inlägg och det låter som du har fel av allvarligare sort....
Barkbiten skrev: Jag ställer mig dock frågan....tänk om det inte är den? Då har man bytt den för 15 lax, sen måste man byta lådan också. Eller kan man säkerställa på Volvo att det verkligen är styrkontrollen och att det löser problemet? Annars kanske det är smartare att ta hela lådan på en gång...istället för att riskera 15.000 på en "lottdragning" som kan resultera i 55.000 kr (får man många fina billiga småbilar för idag).
Man ju fråga sig att det ska vara så förbannat dyrt för minsta felsökning/test, har du kollat hur anslutningarna ser ut på
styrmodulen för växellådan? finns det någon oxidbildning på stiften ser det helt o rent ut?
Kan man inte köpa en beggad modul (med exakt samma typ-nr) på typ JB's och låta Volvo "flasha om" den med senaste mjukvaran ? men dom vill antagligen inte "befatta sig" med beggat....

Sen att styrmodulen skulle skadas pga du drar husvagn/släp är väldigt långsökt, det är växellådan som gör grovjobbet
och ev.tar stryk, enligt många experter så är den största "killern" för automatlådor hög temperatur, med o-ringar/tätningar som stelnar och förlorar sina tätande egenskaper o sen börjar lamellkopplingar att slira och bränns upp/skadas...

Man är verkligen utlämnad med öppen plånbok med detta scenario :cry:

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]