Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Premis
Tjena

Komedin fortsätter med 460'n ifrån helvetet :).

Har nu fått på ny halvsats och en annan katt (den gamla såg ut som om någon kört ett spett genom den, otroligt vad trasig den var). Katt ifrån 480T så flänsarna var väl inte 100% passande men det funkar. På katten satt också en lambda som kopplades in.

Problemet nu är att motorn får för sig att hosta rätt ordentligt ibland vid körning, den kan hålla på en stund tills man så att säga 'gasat' ur den och då går den fint igen. Sedan kan den få för sig att gå hur bra som helst ibland. Problemet känns intermittent och inte väldigt regelbundet.

Vill minnas att jag noterade lite grön ärgning på kontakterna till lambdan (hann inte göra något åt det, hivade iväg allt till en verkstad och jag vet inte om dom gjorde rent). Skulle dålig kontakt i lambdan kunna orsaka ett sådant problem eller är det kanske lite tänddelar som behöver bytas? Har för mig jag läst att den skall finnas en lampa för lambdan men vad den visar är oklart .. Hade liknande problem på en Audi 1.8T motor en gång men då var det jag som hade motortvättat den med spruckna tändspolar (vatten i tändstiften) men då var problemet mer eller mindre konstant.

Kan tillägga att bilen stått still i över en månad p.g.a. att den blev stulen i juli (fick tillbaks den efter en vecka) och ju kan ha samlat på sig en del fukt ..

Någon som känner igen problemet och kanske har en lösning?

Ska ta en titt på blinkkoderna och se om den gnäller på lambdan nåt .. annars får man kanske plocka loss och göra ren kontakten? Pilligt ..
Har sagt det förut massor av gånger :-(O) OXID är våra bilars största sjukdom, ja som hjärtinfarkt hos oss människor ?:-/ Gör rent ALLA kontaktstycken ordentligt :-(O)
Har du tur funkar allt igen och gör det oftast :-(O)
Fanns ingen kontakt alls. Han som satt på avgassystemet måste ha slitit av kontakten för där satt nu istället en skarvning, varför vet jag ej.
Lossade eltejpen och kollade och skarvningen såg fin ut, om han nu skarvat rätt kablar. Två vita och en svart var det, det gäller att märka upp
det om man ska få det rätt. Dessutom så har jag för mig att man inte kan skarva dom kablarna till syresonden p.g.a. referensluft (?) ...

Hur som helst, bilen går skit på dellast, fint på fullt spett dock.

Nån som vill köpa en 460 biiiiiiilligt? Nån som värdesätter sin tid mindre än mig kanske? :)

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]