Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hafor
Hej, jag har en bensinvärmare i min bil. Jag köpte bilen alldeles nyss och vet inte hur den fungerar. Han jag köpte bilen av vet inte heller hur den funkar.

Inne i kupén ser man en display med klocka. bredvid den en röd knapp under är det 2 dioder. t1 och t2.
sen raden under står det h+ h-, m+ m- osv.

Nån som har koll?
av 945S
Jag gissar på att den röda knappen är "på".
Annars är det bara att testa knapparna så lär du snart komma underfund med vilken som gör vad. Bilen lär inte sprängas om du trycker på fel knapp. Generellt brukar de funka ungefär som en klockradio. T1 och T2 etc är säkert två olika inställda tider.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Röd knapp är nog direktstart ja. Du kan använda den för att se om värmaren funkar öht, det gör den oftast inte om den har stått still ett tag. Håll inne ett par sekunder för att starta.

Sen har jag inte helt koll på hur man ställer tiderna, man det borde gå att prova sig fram. Se först till att klockan stämmer. Sen kan du ställa två tider, t ex till och från jobbet. Du ställer tiden när du ska åka, inte när värmaren ska starta. Styrenheten bestämmer hur lång tid innan den ska starta beroende på tepmeraturen ute.
av lennart lundberg
Hej!

Detta gäller digitaltidur typ 4 som har fem knappar i rad under displayen.
Att ställa klockan gör du på följande sätt.
Tryck på timknappen och minutknappen samtidigt tills kolontecknet börjar blinka.
Klockan är förinställd på 24 timmars visning.
Om 12 timmars visning önskas tryck på T2-knappen
Tiden ställs in med timknappen och minutknappen.
Vänta 10 sekunder eller tryck på Start/Stopp-knappen = direktstart knappen ”den vänstra knappen”.
Gångtiden.
När lysdioden blinkar är värmaren igång. Starttiden och därmed gångtiden anpassar tiduret automatiskt efter temperaturen i kupén, dvs. längre gångtid vid kall väderlek.
Om man vill avbryta en aktiverad tid trycks Start/Stopp-knapen in.
OBS! Glöm ej ställa bilen värmereglage på max värme.
Det gäller ej de modeller som har klimatanläggning i bilen som ett exp. Volvo 960 –96 av egen erfarenhet. Där går det automatiskt oavsett vad reglagen står, blir det max värme.
OBS. Värmaren går alltid 15 minuter efter inställd avresetid för att kompensera för eventuell försenad ankomst.
En del text kommer från Volvo:s instruktions bok på värmaren.

Lennart 960
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]