Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
146 inlägg :D

Till er som är intresserade:
Här i Skåne så har vi väldigt hög luftfuktighet och därför blir snö och is stenhårt när det fryser, de flesta vintrar kan det skifta mellan plus och minus under samma dygn.
Så dom som sköter snöröjningen har det inte lätt just p.g.a. dessa förhållanden eftersom dom inte ska röja snö utan ren is. :???:

Mitt amatörtest av kupévärmaren fick av naturliga skäl göras med den dagens kyla (-3) eftersom jag inte hade något kylrum att tillgå som rymde min bil. :D

Placeringen av kupévärmare på golvet vid passagerarsidan är knappast en idealisk plats, som någon nämde här så är nog bästa platsen på mittkonsolen riktad mot vindrutan men vem vill ha den fast monterad där...? :roll:

Som jag skrev innan så fungerar detta kanske inte när det är ett kallare klimat men jag hade absolut provat mig fram till en alternativ placering om man ska montera fast kupévärmaren, speciellt i en kombi där möjligheterna är större.
Användarvisningsbild
av Loner
Lugna ner er lite nu grabbar inna det börjar flyga kupévärmare i luften :roll:

Jag bor mycke riktigt i östersund, och var ute efter en alternativ placering till kupévärmaren, då den ordenarie (på golvet höger fram) ine fungerar för mig, då en barnstol sitter i vägen för luftflödet.

Därför undrade jag om nån annan oxå hade barnstol eller liknadne och hade hittat en bra alternativ placering. Enklast är nog att montera värmnaren på golvet höger bak.

Detta kommer jag att prova med, så återkommer jag med rapport hur det funkar, när det blivit lite kallare. "bara -4" nu på morgon.

/L
Användarvisningsbild
av hozz
Har du kollat med att ställa fläkten vid sidan av konsolen fram, med mattan under trådbygeln? Nu menar jag inte den traditionella placeringen med fläktens undersida mot passagerarstolen, då är ju barnstolen ivägen + rörligheten på stolen begränsad.Eller har du en bakåtvänd barnstol som täcker upp nästan allt för utblåset?
Användarvisningsbild
av Loner
hozz skrev:Eller har du en bakåtvänd barnstol som täcker upp nästan allt för utblåset?
Jag har ju en bakåtvänd stol, grabben är ju bara 9 månader :roll:

/L
Användarvisningsbild
av hozz
Har barn själv och vet att det är ett gissel med barnstolen. Blev att jag flyttade barnstolen till baksätet istället. Nu finns det barnstolar som SKA vara fram och inte bak. Det finns inget hålrum för utblåset mellan instrumentpanelens konsol och vid sidan av barnstolen?
Användarvisningsbild
av Loner
hozz skrev:Har barn själv och vet att det är ett gissel med barnstolen. Blev att jag flyttade barnstolen till baksätet istället. Nu finns det barnstolar som SKA vara fram och inte bak. Det finns inget hålrum för utblåset mellan instrumentpanelens konsol och vid sidan av barnstolen?
Har en akta graco, så den kan vara både fram o bak, men när man är ensam i bilen är det smidigast att ha den fram..

Visst det finns "LITE" hålrum, men det är så litet att det är egentligen bara stolen som blir varm (lär itne funka när det börjar bli -30), och jag har dålig erfarenhet av att låta kupévärmaren blåsa mot plast.
Hade samma värmare i min 850, och den hade tippat utan att jag märkt det, låg å blåste mot mitkonsollen. hela konsollen blev mjuk som tuggummi. trodde aldrig den skulle bli sig själv igen, men den blev nästan sig själ igen. Lite av plasten ner mot golvet slog sig och gick aldrig tillbaka.

/L
av NCR
Loner skrev:Lugna ner er lite nu grabbar inna det börjar flyga kupévärmare i luften :roll:
*ASG* :lol:
Användarvisningsbild
av hozz
låg å blåste mot mitkonsollen. hela konsollen blev mjuk som tuggummi
Kan jag mycket väl tänka mig....100°C vid gallret på fläkten och många (flesta?) plaster tål inte den tempen.

Då återstår placering alt.2 som redan har föreslagits, mittarmskonsol.
Alt.3 ditt alternativ, bak vid golvet.
Alt.4 lastutrymmet.

Effektiviteten gällande avfrostning sjunker för varje alternativ om man vill frosta av vindruta + sidorutor fram först.
Lugna ner er lite nu grabbar inna det börjar flyga kupévärmare i luften
:D Släng dom till skåne....vet en som behöver en ny.
Användarvisningsbild
av Loner
hozz skrev:[
Alt.4 lastutrymmet.

Effektiviteten gällande avfrostning sjunker för varje alternativ om man vill frosta av vindruta + sidorutor fram först.
Kommer att prova Alt.3, så får vi se hur det funkar i vår vinterkyla.

/L
Användarvisningsbild
av oh2000
Jag har min kupévärmare placerad i lastutrymmet, riktad framåt, och är nöjd med det. Räcker med en timme, så är den lilla frosten på rutorna som blir här i södra Sverige borta.
låg
Alt.4 lastutrymmet.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]