Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
En bit utanför ämnet, men min dåliga humor pockar på uppmärksamhet;
"Allvarligt bromsfel, stanna bilen snarast" är inte detta en motsägelse? Ungefär som att man ska RINGA till supporten om man får fel på telefonen :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Motörhead skrev:En bit utanför ämnet, men min dåliga humor pockar på uppmärksamhet;
"Allvarligt bromsfel, stanna bilen snarast" är inte detta en motsägelse? Ungefär som att man ska RINGA till supporten om man får fel på telefonen :D

Men hahaha.
VAd ska det stå istället?

Till ämnet. Så tycker jag du ska lämna in bilen för felsökning.
Ledsen att väcka en så gammal tråd, men jag har råkat ut för exakt samma fel som i första inlägget på min V70 -01. Mitt larm fungerar dock utan problem.

Mitt fel kommer bara ibland. Första gången för ca två månader sedan, fungerade normalt när jag lagt av motorn och startat den igen. Andra gången i förrgår, inget hjälpte de tre sammanhängade (korta) körningarna jag hade. Igår fungerade allt igen. Idag så hände det igen när vi åkte till några kompisar. Efter några timmar när vi åkte hem var allt normalt igen.

Jag gör inget annat än startar bilen så kommer felet, P-läge på automaten, ingen pedal nedtryckt, inget annat än vrider på startnyckeln.

Som jag förstår det efter att ha läst tråden kan felet vara i princip 'vad som helst', men ger samma symptom? :cry:
Batteriet ska enligt tidigare ägare vara nytt, själv har jag haft bilen i ca 4 månader.
Det är ett sånt där som visar en grön markering om det är ok, och det gör det.
Åker 6 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet så det ska ju hinna återladdas ordentligt tycker man.

Ska mäta upp det och återkomma.

Tack för ditt svar.
Är ingen expert på området och har inte heller varit med om detta förut på en personbil...

men...däremot har jag varit med om när en volvo-lastbil fick detta skumma fel..eller liknande iaf...kände igen din beskrivning av att bensinmätare etc åker i botten, men att viss elektronik fortfarande fungerar.

När vi kom in till verkstaden var batterierna helt slut. Trots att de var nästan helt nya. Verkstaden menade dock på att batterier är en förbrukningsvara och att det inte alls var konstigt att de var slut...även om vi aldrig upplevt något liknande med andra lastbilsbatterier tidigare.

Så jag minns att vi fick köpa nya batterier till lastbilen. Minns även att det var något annat också....ett svagt minne att även de nya batterierna gick sönder, innan vi till slut löste problemet....men måste nog tänka någon dag för att komma på vad det var.
Jag råkade ut för samma sak idag med min V70 T5 -01. Allt på panelen dog, samt vissa el-funktioner som tex blinkers. Väl hemma plockade jag ut säkring 23 en kort stund för att nolla CPU:n. När jag sedan startade den igen fungerade allt, men airbag-meddelandet dök upp. Det hade kanske varit samma sak även om jag inte plockat säkringen.
Jag hade liknande problem för någon månad sen, men då dog motorn helt efter en stund. Då var det laddningsrelät till generatorn som var kass. Jag hoppas inte att det är samma sak igen... Men mitt tips, och vad jag tänker göra, är att kolla så att den laddar. (Görs enkelt genom att mäta spänningen över batteriet när den är igång. Ska väl ligga på runt 14 V tror jag.)

Min fråga till de som varit i samma sits; slocknar airbag-meddelandet efter ett tag eller måste man åka in till Volvo för att släcka det?
Andyhansson50 skrev:Jag råkade ut för samma sak idag med min V70 T5 -01. Allt på panelen dog, samt vissa el-funktioner som tex blinkers. Väl hemma plockade jag ut säkring 23 en kort stund för att nolla CPU:n. När jag sedan startade den igen fungerade allt, men airbag-meddelandet dök upp. Det hade kanske varit samma sak även om jag inte plockat säkringen.
Jag hade liknande problem för någon månad sen, men då dog motorn helt efter en stund. Då var det laddningsrelät till generatorn som var kass. Jag hoppas inte att det är samma sak igen... Men mitt tips, och vad jag tänker göra, är att kolla så att den laddar. (Görs enkelt genom att mäta spänningen över batteriet när den är igång. Ska väl ligga på runt 14 V tror jag.)

Min fråga till de som varit i samma sits; slocknar airbag-meddelandet efter ett tag eller måste man åka in till Volvo för att släcka det?

Har inte hunnit kolla vad mer som var orsak..men...jag har ett starkt minne av att vi var och grejade just med batteriladdaren eller något liknande...har också för mig att de nya batterierna som vi köpte...också förstördes på kort tid innan vi hittade orsaken..som jag vill minnas var något med just laddningen av batterierna... med tanke på det du skrev ovan allstå...men ska försöka ta reda på exakt var det var.
Andyhansson50 skrev:Min fråga till de som varit i samma sits; slocknar airbag-meddelandet efter ett tag eller måste man åka in till Volvo för att släcka det?
In på Volvo eller köp en felkodsläsare (blir billigare i längden att köpa en sådan)

/Kalle
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]