Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonhed
#213029
Jag har en Volvo V70 II 2,4 D -08 som gått 2000 mil.

Den drar ca 0,62-0,67 enligt färddator och kontrollmätning i 90-100 km/h. Men om jag ökar farten till 110-120 km/h blir förbrukningen genast 0,75-0,80. Är det normal förbrukning?

Jag kör på 18 tum fälgar med 245/40 profil på däcken.
Användarvisningsbild
av consensus
#213301
Här kommer mitt bidrag till debatten. Kärran har nu gått 1000 mil (V70 II 2.4D) och jag ville testa förbrukningen lite noggrannare. Tankade fullt i Västerås och körde till Göteborg ToR. Tankade sedan fullt i Västerås igen. Förbrukning 0.62L/mil. Mestadels landsväg (90-väg), 30 mil 110-väg och lite stadskörning blev det oxå. Jag körde relativt lugnt.

Är detta normalt? Jag hade nog väntat mig lägre eftersom det knappt blev någon stadskörning alls.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#213302
consensus skrev:Här kommer mitt bidrag till debatten. Kärran har nu gått 1000 mil (V70 II 2.4D) och jag ville testa förbrukningen lite noggrannare. Tankade fullt i Västerås och körde till Göteborg ToR. Tankade sedan fullt i Västerås igen. Förbrukning 0.62L/mil. Mestadels landsväg (90-väg), 30 mil 110-väg och lite stadskörning blev det oxå. Jag körde relativt lugnt.

Är detta normalt? Jag hade nog väntat mig lägre eftersom det knappt blev någon stadskörning alls.
Jag tycker det verkar bra, många ligger på 7.0 på landsväg
av AndS
#213321
Hamnar med 2.4D och manuell runt 0,63 på landsväg med hastigheter runt 90-110Km/h så det kan nog stämma.
Kör alltid med farthållare, så den lägger nog på lite extra då vägen blir lite extra kuperad.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#213322
Har kört med Cargosläp några gånger nu och ca 1000-1100kg efter bilen med farthållare påslagen och runt 90km/h och då blir snittet runt 0.94.
av Ottoman
#216101
Det blev 85 mil i helgen. GBG-Sala. Nollställde medelförbrukningen i GBG och när jag tankade igårkväll när vi kom tillbaka stog mätaren på 0,61/mil. Verklig förbrukning stannade på 0,58/mil. Resan gick längs med Sveriges stolthet E20, dvs. blandat 90 och 110 vägar. Körde utan farthållare vilket känns snålare än med. Låg i runt 100 på 90 och 125 på 110 vägarna. Gjorde en del omkörningar och tycker att jag hade kunnat köra snålare om jag velat. Tycker det känns helt ok ändå.

Bilen har nu gått strax över 1000 mil och jag kör med 2,6 kg i däcken.
av perhall
#216401
Ni som har 2,4D manuell och ligger på 0,6-0,65 i 90-110 ska nog vara nöjda, där ligger moderna tunga dieselbilar med partikelfilter (BMW t ex en aning snålare).

Vad ligger ni som har 2,5T manuell på? min drar 0,8 om man kör 80-100 (dvs. 70- och 90-väg), 0,7 om man snålkör riktigt och 1,0 i 125. Sen märker jag inte så mycket skillnad på 125 jämnt eller 135, det är kanske 1,05 då istället. Kör man över 150 drar den extremt mycket.

PH
Användarvisningsbild
av Guligan
#219250
perhall skrev:Ni som har 2,4D manuell och ligger på 0,6-0,65 i 90-110 ska nog vara nöjda, där ligger moderna tunga dieselbilar med partikelfilter (BMW t ex en aning snålare).

Vad ligger ni som har 2,5T manuell på? min drar 0,8 om man kör 80-100 (dvs. 70- och 90-väg), 0,7 om man snålkör riktigt och 1,0 i 125. Sen märker jag inte så mycket skillnad på 125 jämnt eller 135, det är kanske 1,05 då istället. Kör man över 150 drar den extremt mycket.

PH
Jag har 2,5 T manuell och har ungefär samma erfarenhet som du. Under 2.500 v/min går det att köra riktigt snålt på landsväg, sedan drar det iväg ordentligt. Snittar ungefär litern just nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#219286
perhall skrev:Ni som har 2,4D manuell och ligger på 0,6-0,65 i 90-110 ska nog vara nöjda, där ligger moderna tunga dieselbilar med partikelfilter (BMW t ex en aning snålare).

Vad ligger ni som har 2,5T manuell på? min drar 0,8 om man kör 80-100 (dvs. 70- och 90-väg), 0,7 om man snålkör riktigt och 1,0 i 125. Sen märker jag inte så mycket skillnad på 125 jämnt eller 135, det är kanske 1,05 då istället. Kör man över 150 drar den extremt mycket.

PH
Blir rätt avundsjuk på min sambo, hon kör en BMW 5:a med bensin-sexan nu (525). Hon kom just hem från en längre resa och det landade på 0.75 l/m trots att hon gasar duktig friskt och dessutom kör med 255or på bilen. Hon kör fasiken snålare men en bensinare än vad de flesta volvo drar med diesel, ändå är det fler hk, bättre acc och högre toppfart i BMWn ?:-/ Största skillanden att förbrukningen på BMWn inte ökar speciellt om man drar på, på volvon sticker den direkt.
av Vålvå
#219343
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Ni som har 2,4D manuell och ligger på 0,6-0,65 i 90-110 ska nog vara nöjda, där ligger moderna tunga dieselbilar med partikelfilter (BMW t ex en aning snålare).

Vad ligger ni som har 2,5T manuell på? min drar 0,8 om man kör 80-100 (dvs. 70- och 90-väg), 0,7 om man snålkör riktigt och 1,0 i 125. Sen märker jag inte så mycket skillnad på 125 jämnt eller 135, det är kanske 1,05 då istället. Kör man över 150 drar den extremt mycket.

PH
Blir rätt avundsjuk på min sambo, hon kör en BMW 5:a med bensin-sexan nu (525). Hon kom just hem från en längre resa och det landade på 0.75 l/m trots att hon gasar duktig friskt och dessutom kör med 255or på bilen. Hon kör fasiken snålare men en bensinare än vad de flesta volvo drar med diesel, ändå är det fler hk, bättre acc och högre toppfart i BMWn ?:-/ Största skillanden att förbrukningen på BMWn inte ökar speciellt om man drar på, på volvon sticker den direkt.
Det där låter som en saga!
Har en kollega som har en 525ia touring av senaste modellen,den drar inte under litern på långstyrning.Han tycker själv att den är törstig!
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 56
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]