Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke855
Hej, Har en 855 -97 ABS lampan lyser oftast men slocknar ibland, finns inga felkoder ska det vara på detta vis
??:-/ nån som vet? /Micke ??:-/
av *pettson*
Micke855 skrev:Hej, Har en 855 -97 ABS lampan lyser oftast men slocknar ibland, finns inga felkoder ska det vara på detta vis
??:-/ nån som vet? /Micke ??:-/
Om du inte har några felkoder så skulle jag rekommendera dej att kika på tändningslåsets kontakt om du har glapp där.
av Micke855
Hej igen! Problemet kvarstår ??:-/ Har gjort rent kontaktytorna på kontakten som sitter på tänningslåset men lampan lyser fortfarande, testade att bromsa på lösgrus för att se om abs funkade och det gjorde dom sen slocknade lampan efter ca:5sek :D sen efter en stund så blev man olycklig igen, den lyser igen ??:-/ jag som ska besikta på onsdag oj oj oj ...... vad göra ??:-/

/Micke
av *pettson*
Micke855 skrev:Hej igen! Problemet kvarstår ??:-/ Har gjort rent kontaktytorna på kontakten som sitter på tänningslåset men lampan lyser fortfarande, testade att bromsa på lösgrus för att se om abs funkade och det gjorde dom sen slocknade lampan efter ca:5sek :D sen efter en stund så blev man olycklig igen, den lyser igen ??:-/ jag som ska besikta på onsdag oj oj oj ...... vad göra ??:-/

/Micke
Jag tror du missförstod.. Du kan inte rengöra dom kontaktytorna det gäller. Du ska skruva ur botten på tändningslåset, det är själva startkontakten, och ersätta denna med en ny.
av Micke855
Aha.... då är det bara ut efter maten och se om jag kommer in där.
Det sitter väl ett helt gäng med prylar där kan jag tänka mig, ska se om jag kan lista ut vilken det kan vara.
Jätte tack ! Vad skulle man göra utan detta forum, troligen bli riktigt fattig :lol:

Micke
av Micke855
Har kollat det jag tror att du menar, menar du den klump som kabelkontakten sitter på och som är fastskruvad på tänningslåshuset? Testade även med bromsprov och konstaterar att abs inte funkar, är inte det märkligt när man inte får några felkoder, Hmm...... Kan denna klump vara orsaken till mitt problem?
Mvh Micke
av *pettson*
Micke855 skrev:Har kollat det jag tror att du menar, menar du den klump som kabelkontakten sitter på och som är fastskruvad på tänningslåshuset? Testade även med bromsprov och konstaterar att abs inte funkar, är inte det märkligt när man inte får några felkoder, Hmm...... Kan denna klump vara orsaken till mitt problem?
Mvh Micke
Jepp menar den klumpen.
Har du provat att vicka på nyckeln nån millimeter när problemet är för att se om du får spänning till systemet? Det var ju inte så att du skulle byta för bytandets skull bara. Felet som är väldigt vanligt är att kontakten blir glapp. Kontakten ger då spänning till systemet ibland och ibland inte. Att röra på nyckeln bekräftar detta. Din nyckel ska endast ha fasta ordentliga lägen och den ska inte glappa nånting alls mellan lägena.
ABS lampan indikerar att systemet är AVSTÄNGT och därmed följdaktligen så finns ingen ABS Funktion om bilens ABS lampa är tänd. :-)-)
Spänningsfel i systemet ger inte felkod förutom överspänning då som faktiskt har en egen kod. Detta eftersom när systemet inte startar alls så kan det inte heller logga nån felkod.
av Micke855
Har testat att vrida på nyckeln men inget resultat, har fasta lägen.vet inte om det är nåt mer man kan testa?
Ska inhandla ny startkontakt och testa, tack för tips och hjälp.
av Micke855
Hej har bytt startkontakt men abslampan lyser v''ldigt l'nge innan den slocknar dessutom lyser servicelampan lika l'nge nu ca 3minuter. oj oj . . . . . :???: kan det finnas fler st'llen det kan vara kontaktfel pa :???: tro.

Micke utan svenskt tanjentbord :cry:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]