Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ejorris
Hejsan,

Jag har kommit över en helt fabriksny V90 multilänkbakvagn som skall användas till ett bilbygge. Har tagit bort kompositfjädern och skall köra med coiloverdämpare. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som kan (på en höft) svara på vilken vinkel drivaxlarna har vid normalläge. Trodde först att de skulle vara 0 grader, dvs parallellt med marklplan men när jag tagit bort fjäder och lossat bussningar så känns det mera naturligt om dom lutar ca 5 grader ner, kan det stämma?

/J
Användarvisningsbild
av Sparkz
Känns som det stämmer, det är nog lite mer fjädringsväg inåt än utåt. Beror ju lite vad bilbygget ska användas till också... Tror det var Bengt Abrahamsson som åkte rally med multilink. Klart bättre än stel axel, men övre länkarmarna höll dåligt.
När man justerar hjulvinklar ska cambern vara olika beroende på bilens höjd. Där mäter man mellan fälgen och skärmkanten, men det blir ju lite svårt när du inte fick med några skärmkanter... På den äldre typen (-94) mätte man vinkeln på undre länkarmen, men jag är osäker på om det går att använda på den nya typen.
av ejorris
Tack för svaret. Bygger en AC Cobra inspirerad bil med egensvetsat chassi så jag behöver inte anpassa mig till en befintlig bil. En fundering bara.... kompositfjädern med gummibussningar (helt oanvänd) finns det någon andrahandsmarknad för den? Vill nån ha en dylik så finns en billigt i mitt garage (Umeå).
av tamtam
Använd fjädern riktigt bra bakvagn har den själv i en V90 supernöjd fanns ett skäl till att Volvos tekniker använde den, om inte vad ska du ha för den?
PS dessutom ger den korrekta vinklar på drivaxlarna om bilen ifråga är någorlunda överrenstämmade med V90 vikten i bakvagnen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att det bygget blir en hel del lättare än en 960... Jösse Car använde fjädern på Indigo 3000, men klöv den så den var hälften så bred.
av 945S
Den där kompositfjädern, det är en stor grej som går från ena till andra sidan va?
Tänkte att man kunde bygga ett gigantiskt armborst eller någonting annat kul...
av ejorris
Jag har tidigare fått tipset om att fräsa ner fjädern för att anpassa mot det lättare bygget jag gör. Det är dock inte tvärenkelt att veta hur mycket man skall fräsa och det är pyssligt att plocka lös den..... fast nu vet jag ju hur man gör så jag kanske skall ha det i åtanke. Jag ser dock inte vart dämparen skall sitta?

Armborst... jo tjena!!! Skulle förmodligen skjuta genom betong men aningen svårladdad.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Har inte i huvudet hur bakvagnen på V90:in min ser ut, men vikten över bakaxeln är ca 850kg vid tjänstevikt, och så klart ett par hundra kilo till vid maxlast.
Dämparen på V90 sittter som på alla andra bakhjulsdrivna volvo, i bärarmen ca 20cm framför drivaxeln, så det är kanske bärarmen som menas med reaktionsstag...
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]