Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ang. den omskrivna chokefunktionen, så är denna aktiv upp till motorns temp är ca +60 grader.
+60 grader = ca 600 ohm.

+20 grader = ca 2500 ohm.
+100 grader = ca 100 ohm.

Onödigt vetande...men det förklarar varför bilden drar mer när den är kall...
Jocke S. skrev:
anp skrev:Tempgivaren gav inget tyvärr. I.o.f.s fick jag ingen ny felkod efter nollning, byte och en tids provkörning, den kom först efter att tändkabel och elanslutning till spridarna lossades för att se vilken cylinder som strulade.

Ett mindre vakumläckage konstaterades på 4ans cylinder, troligtvis läckande insugspackning.
Felkoden och den "dåliga" tomgången kvarstår.
Byt insugspackning! Tjuvluft orsakar dålig tomgång...
Packning bytt, tyvärr höll den på orsaka ett stort magsår och ekonomiskt problem då motorn vid uppstart knackad något vanvettigt :shock:
Inga verktyg, skruv/mutter eller packningsmaterial saknades efter kontroll av första tanken som var att något ramlat in i motorn under packningsbytet.

Lossade insuget en gång till, och inga fel kunde hittas. Även stiften skruvades ur i hopp om att kunna blåsa ur ev, skräp. Startade motorn en gång till, och knackandet hördes direkt ??:-/

Tog ett kompprov för att se om någon cylinder/ventil var skadad, men alla cylindrar visade 11-12 kg på mätaren
Monterade ihop allt igen och provstartade för att låta en bekant höra ljudet, då plötsligt gick motorn helt normalt!?

Vad i hela friden kunde orsaka ett sådant övertydligt knackljud, och sedan försvinna?

Motorn gick sedan helt problemfritt och utan misständning som tidigare innan packningsbytet.
Fick en möjlig förklaring av ägaren, tydligen har den "knackat" även tidigare. Och det är tydligen abs-enheten som låter då startnyckeln är i "fel" läge.
Låter väl otroligt tycker jag, men någon annan förklaring har jag ej ännu fått.
anp skrev:Packning bytt, tyvärr höll den på orsaka ett stort magsår och ekonomiskt problem då motorn vid uppstart knackad något vanvettigt :shock:
Inga verktyg, skruv/mutter eller packningsmaterial saknades efter kontroll av första tanken som var att något ramlat in i motorn under packningsbytet.

Lossade insuget en gång till, och inga fel kunde hittas. Även stiften skruvades ur i hopp om att kunna blåsa ur ev, skräp. Startade motorn en gång till, och knackandet hördes direkt ??:-/

Tog ett kompprov för att se om någon cylinder/ventil var skadad, men alla cylindrar visade 11-12 kg på mätaren
Monterade ihop allt igen och provstartade för att låta en bekant höra ljudet, då plötsligt gick motorn helt normalt!?

Vad i hela friden kunde orsaka ett sådant övertydligt knackljud, och sedan försvinna?

Motorn gick sedan helt problemfritt och utan misständning som tidigare innan packningsbytet.
Haha! Vilket äventyr du fick det till! Kul att det funkar nu för dig iaf!

Hjälpte en polare att byta hans insugspackning i helgen, blev inte bättre så vi gick loss på om det kunde vara nån av spridarna som var koko. Hade sedan besvär med att få den ena gummiringen som tätar mellan bränsleröret och ena spridaren vilket orsakade en fin liten bensindusch över motorn men inget tog eld och bensin verkar säkert avfettande så det var som en liten bonus motortvätt bara!

I slutänden härledes felet till ett trasigt tändstift så nu e hans bil ute på vägen igen också!
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]