Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Assar63
Hej!
Grannens Volvo 940 har en skuren turbo. De ville ha 12000:- på Volvo så grannen tänkte byta själv.
Vill dock ha koll på hur svårt det är och vilka problem som kan uppstå. Är det någon här som gett
sig på denna manöver och har lite erfarenhet att dela med sig av så vore jag tacksam.

Tack på förhand.

// Assar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lite trångt på ett par ställen, men inte direkt svårt. Gör rent i oljerören när de är loss, jag har bytt två stycken där turboraset berodde på igensatt returrör. Var försiktig med rören, om du kröker tryckröret så det sitter i spänn kommer det att gå av så småningom. Skaffa alla packningar och skruvar/muttrar till turbon, det brukar vara ganska hoprostat.
av Assar63
Tack för svaret!
Tror jag skaffar sedvanlig amatörhandbok innan jag börjar oxo.
Är det ok med begdelar från t.ex bildelsbasen á 2500:- eller bör jag skaffa renoverade prylar á 6-7000:-?

Tillägg:
Rengör jag rören mekaniskt eller finns det lämplig rengöringsvätska att införskaffa?

// Assar
Användarvisningsbild
av Sparkz
GIK har utbytesturbo för strax under 5000 vad jag kan se, eller renoverar den du har för 3500. Skulle hellre satsa på en ny än en beg. du inte vet skicket på.
Kolla monteringstipsen på http://www.gikturbo.se också.

Kallavfettning, bensin , diesel, bromsrengöring från biltema, vajerhölje/gardinspiral i borrmaskinen om det är riktigt illa...

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)