NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Tänkte höra vilke färg på bromsoken man bör måla, Bilen är en grå metallic, vilken färg passar bäst på bromsoken? Sen undrar jag om man kan måla oken genom att bara ta bort däcken och pensla på hammarlack? eller måste man tabort oken oxå?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Tomas88
Färgen är ju en smaksak men jag tycker rött är snyggt. Har det själv på min. Bilder finns i Garaget, tråden heter "Tomas S40 2,0T"

Om oken är väldigt rostiga kan det vara bra att lossa dem så är det lättare att slipa bort lite rost.

Jag gjorde så att jag lät den delen som bromsslangen sitter i sitta kvar men lossade ändå bultarna så att jag kom åt lättare.

Även om hammarlack ska gå att måla på rost så kan det vara bra att slipa ändå, men som sagt det beror ju på hur oken ser ut.
I vilket fall som helst bör du i alla fall rengöra dem med typ t-röd eller liknande innan du målar.

Tips. Måla bromsskivan också (inte ytan där beläggen kniper åt dock :wink: )

Vad har du för bil?

En bild på när jag målade mina.

Bild
av frippe87
Dom är inte så rostiga så det kanske räcker med rengöring. Men kan man måla i princip på hela oket? Är det farligt ifall man råkar kladda eller något sånt? Det är en V50-05:a. Jag funderar på silvergrå men det kanske inte ''synd'' så bra, det är lite tråkigt tycker jag. Finns det något ställe man verkligen inte får kladda på? eller är det inte så jätte nog, om tex råkar kladda på skivan så försvinner väl det direkt när man bromsar typ?

Det är inte lätt att välja färg. Man vill ju att det ska passa till titangrå oxå
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det enda jag kommer på som du bör undvika måla på är dammskydden och mitt i hålet på luftnipplen.

Om jag hade varit som dig hade jag tagit en stålborste och borstat lite på de ytor som ska målas, blåst rent med tryckluft (om du har tillgång till det) och torkat av med någon form av sprit.
Om du råkar kladda på skivan så ta bara och torka direkt så är det nog lugnt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Skulle personligen tycka gul eller orange vore snyggt tillsammans med grått.

/merzo
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
Röd eller gul tycker jag passar klockrent på grå och svarta bilar. Konservativ åsikt men grymt snyggt tycker jag.
Användarvisningsbild
av MickeBergstrom
Hur vore det med orange som någon nämnde ? tror det skulle passa riktigt bra... Har själv funderat på det.

Lånar tråden lite här. Jag Har en vit v50 -08 med svarta fälgar. Skulle det se bra ut med orange ?

MVH / Micke

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]