Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacan
Tjena!

Jag går sista året på fordonsprogramet och vi har ett projektarbete som man ska göra under läsåret. Det är såhär att jag har en Volvo 244 GL -79 med B21a och M46 låda och jag tänkte eventuellt byta motor i den, som projekt då. Har en ganska begränsad budget så trimning är nog tyvärr inte aktuellt. Men vill få liiite mer ös i den ialla fall. Grejen är att vi får göra det på fritiden och jag har ingen tillgång till att modda så mycket, som att svetsa nya motorfästen och liknande så finns det nån motor som passar rakt av i min bil, t.ex en b23a? (är b23a och b230a samma?) Och måste det isåfall vara samma årsmodell? Men sen slog det mig, att det vore jävligt ballt att sätta i en motor med insprut. Krävs det mycket för en sån grej? och vilken maskin skulle isåfall vara lämpligast?

Jakob Lindholm
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du kan ju sätta i en turbomaskin från en 740/940 om du har ork, dock blir det lite trångt med fördelare och sådant.
Om du ska byta till insprutning gäller det att du får med ALLT från den gamla bilen t ex boxar, kabelhärvor, osv.
Enklare då att ta en förgasarturbo eller hitta en trimmad förgasarmaskin och stoppa i. B21 och B23 har samma fästen och bultcirkel så det är inget problem.
av Jacan
Ja det är sant, insprut blir för omständigt. Blir nog en b23:a. Förhoppningsvis kan man hitta en vässad. Det är avgasrening på b23orna va? Och b23an måste vara från en 240 va? Eller går det med en från 740?
av Rådlös
Jag är ingen expert, men lever i den tron att fördelaren i en 740 sitter bak som en förlängning på kamaxeln, medan fördelaren i en 240 sitter direkt i motorblocket på det "ursprungliga" sättet. Med utgångspunkt från detta kommer du inte att få plats i motorrummet med en 740-motor i en 240.

Men varför inte köpa en nyare och vassare (modernare) 240 med en gång? Den modellen har ju tillverkats i miljontals exemplar*, så någon passande bil måste väl finnas.

Bara en allmän kommentar till trimmning. Det kostar pengar och kostar högre bränsleförbrukning. Dessutom ger det hårdare slitage på en redan åldrig bil. Ett billigt sätt att "få ut lite mer" om bilen har ett friskt tänd- och bränslesystem, är att blandtanka med E85. Det ger kanske ingen högre toppfart, men när skall du utnyttja det? Däremot ger det bättre "bottendrag". Alltså bättre kraft på lägre varv. Bilen upplevs som piggare helt enkelt. Och om det är insprut på bilen, förutsatt att du köper en sådan, kan du konvertera fullt ut och köra på enbart E85. Då blir det billigt också.

*Wikipedia: "Volvo tillverkade nästan tre miljoner bilar av denna modellserie".
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Korrekt.
Det går att sätta i en fördelare fram, men oftast får man byta mellanaxel också eftersom drevet saknas på den.

740 med förgasare har fördelaren fram...
av Jacan
Rådlös: Tack för svaret och du har rätt i att det enkalste vore att köpa en nyare 240 med en gång, men jag måste ha nått projekt och då är det bäst att använda den bilen jag har och lägga några tusen på ny motor än att köpa en ny bil och sen hitta på nått med den. Så under alla omständigheter blir det förgasarmotor tills jag har råd med nått bättre. Man har det lite kärvt som student hehe.. Ang. etanol är det väldigt intressant och jag konverterade min moppe för nått år sedan. Att göra det på 240:n vore skoj. Finns det större förgasarmunstycken att köpa eller måste man borra? Sen är det väl smart att byta soppafilter, olja+filter en stund efter.

Sparkz: Okej, så en 740 förgasarmotor passar rakt av i min? Samma fästen och allt?

Jag fick även en idé att montera ett brytarlöst tändsystem. Har kollat lite på biltema. Vad jag förstår behövs det, impulsmottagare samt rotor (som är en enhet?) annan tändspole med förkopplingsmotstånd samt en tändmodul. Borde funka?
av Rådlös
Kan du inte byta projektets inriktning och etanolkonvertera den befintliga bilen i stället?
Du kan läsa "Allt" du behöver veta på http://www.etanol.nu
Du har väl en SU-förgasare i bilen? Då handlar det om att slipa nålen så den ger 35 - 40 % mer bränsle. Det finns färska inlägg om detta med bilder etc. etc. på etanolforumet. Dessutom finns det räknefunktioner m.m. på hur mycket du skall slipa. Och lämpliga mätverktyg o.s.v. har ni väl på skolan?
Detta kan man säga är "Steg 1". När man har fått till det så att det fungerar perfekt, kan man gå in på Steg 2. Det borde ju då vara tändningen. Rent generellt kan man ju säga att elektronisk tändning är vida överlägsen det gamla kondensatortändsystemet. Vilket fabrikat på tändsystem du än väljer, så blir det bättre än ursprunget.
Steg 3, om man skall gå vidare på detta, är att få en så effektiv luftförvärmning som möjligt. Etanol behöver lite mer värme i luften än bensin för att förgasas till max. Man brukar säga att om det finns en omställbar luftförvärmare, sommar - vinter, så skall man låta den alltid stå i vinterläge om man kör på E85. Volvo 140 hade så. Lite osäker på 240 har det. Möjligen termostatstyrt?
Steg 4, blir lite som överkurs. Eftersom E85 har ett högre oktantal, ca 104 oktan, än bensin, så kan det teoretiskt löna sig att öka kompressionen. Men om man tänker sig att göra detta, ligger det ju nära till hands att samtidigt byta kolvringar och lager m.m. En renovering helt enkelt.
När du har gjort det här, åtminstone dom två första stegen, så har du många värdefulla erfarenheter och kunskaper inför framtiden. Bensinen stiger i pris varje dag, och då är dina kunskaper i etanolkonvertering guld värda.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kompisen etanolkonverterade sin bubbla som projektarbete, det slutade med att den drack ungefär 2 liter milen. :lol:
av Jacan
Jo som sagt är etanolkonvertering intressant. Dock var det några förra året som gjorde det. Dock på insprutsmotorer. Så jag blir först med förgasare.. Antinen på den befintliga motorn, eller på en B23:a :) Angående förgasare så är det en Zenith 175 CD i min. Luftförvärmare finns det inte, vad jag vet. En motorvärmare vore väl heller inte så dumt i samband med konverteringen, kan nog bli tufft vintertid annars?

Fluffen: Haha 2L/Milen är redigt saftigt. En 240 är ju inte direkt snål den heller :lol:

Edit: Kom på att det finns ju en förvärmningsslang som går från avgasröret till luftburken.
av Rådlös
Jo, det är den slangen med tillbehör, mantelplåt runt avgasröret m.m. som man får uppgradera. På gamla bilar har det med största säkerhet tagits bort om det inte har rostat bort av sig själv.

Motorvärmare är ju ett kapitel för sig. Antingen en elektrisk i motorblocket eller bränsledriven i kylvattnet. Dom värmare som är avsedda för bensin går utmärkt på E85. Det sotar mindre. Dessvärre är dom bränsledrivna hårdvaluta på skroten.

Du skulle ju kunna lägga in som en "bonus" i ditt projekt att klara med råge, att underskrida Fluffens kompis VW. Det måste ge extra poäng. Och jag tror inte det är omöjligt.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]