Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Maskinpolering är alla gånger att föredra. :D
Har du köpt en dubbelhuvad maskin?
Kanske du ska "claya" bilen, kolla på lj-tradings form som jag verkligen kan rekomendera. :D
Där finns också massor med tips om hur du ska göra, sen får du helt enkelt komma fram till vad som passsar dig bäst.
Användarvisningsbild
av lexus
Fluffen skrev:Maskinpolering är alla gånger att föredra. :D
Kanske du ska "claya" bilen, kolla på lj-tradings form som jag verkligen kan rekomendera. :D
Där finns också massor med tips om hur du ska göra, sen får du helt enkelt komma fram till vad som passsar dig bäst.
Japp, jag köpte en dubbelhuvad maskin.

Dock känns det helt fel att använda lera på lacken. I synnerhet som bilen bara är 9 månader gammal. Känns som att man skulle repa sönder lacken.
Användarvisningsbild
av Funk
lexus skrev:
Fluffen skrev:Maskinpolering är alla gånger att föredra. :D
Japp, jag köpte en dubbelhuvad maskin.

Dock känns det helt fel att använda lera på lacken. I synnerhet som bilen bara är 9 månader gammal. Känns som att man skulle repa sönder lacken.
Clay repar inte om man använder den rätt, och använder smörjmedel. Att bilen bara är 9 månader betyder inte att den är tillräckligt ren för polering innan man clayat den..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lexus
Då får det nog bli att köpa en lerklump. Det verkar vara det som behövs i mitt fall eftersom lacken är lite knottrig här och var trots avfettning och vaxning. Har ni något tips på vilken sorts clay jag ska köpa till en metallic?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag köpte Mequiars på Micro, mest för att den fanns när jag var där... Den är helt OK..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Dags för ett litet nytt inlägg.

Fick ett ryck och gjorde i ordning våra bilar så här i slutet på semestern, och efter alla mil så var det dags...

Först en rejäl avsköljning och sedan ett alkaliskt avfettningsmedel som fick verka en liten stund, efter en avsköljning och tvätt med vaxfritt schampoo så var det inget vax kvar.
Efter detta en noggrann torkning och en ordentlig avsyning, jag markerade ett par repor med tejp för att lättare hitta dem igen senare. Passade även på att maska listerna med tejp för säkerhets skull.
Körde över bilarna med clay (Mequiars, för det finns hemma..), hittade ett par fastbrända partiklar, men inte mycket.

Så blev det dags att locka fram glansen, körde bort ett par smågrova tvättrepor med Biltemamaskin och Smartabs Take Off, jag kör genomgående med Sonax orange polerpads (lätt fuktade) som jag tycker fungerar bra till det mesta. Efter det är det dags för ett finare polermedel, även om Take Off inte är speciellt agressivt så hade jag inte det behovet... Dessutom lämnar det ganska mycket rester efter polering, och är ett elände att få bort om man får det på gummi och liknande.

Finpolering gjordes med FireGlaze Micro Finishing Compound, vilken jag köpt eftersom den anses vara bra på ett par amerikanska forum, och framförallt kostade den nästan ingenting när jag köpte grejor senast. Skulle egentligen vilja prova Menzernas polish, men som sagt dealen på FireGlazen var för bra..
Körde över hela bilen och kan bara konstatera att det var en positiv överraskning, medlet var både drygt och lättjobbat, man kände hur lätt maskinen jobbade jämfört med Take Off:en. Blankt blev det och det lämnade minimalt med rester, ja nästan inget alls.. Jag skulle tro att flaskan räcker till ca. 5-6 bilar utan problem. Enda nackdelen var att det luktade rätt äckligt.

Så till den sista glansen, och förseglingen. Jag har länge hört att FireGlaze (Polish Plus)skall vara ett riktigt bra medel för lackförsegling, och skaffade ett par flaskor för ganska länge sedan. Dom har blivit stående av ren lathet, jag har kört ett par bilar med mitt vanliga Smartab Platinum för att jag inte ville jobba med en okänd produkt och det ångrar jag nu.... För det var det mest lättjobbade medel jag någonsin använt.
Jag torkar alla ytor med T-röd innan vaxning eller försegling för att ta bort ev. rester av polermedel.
Sedan kör manut medlet med maskin på ganska låg hastighet, och i väldigt små mängder, en yta i taget. Efter hand som man täckt ytan så ökar man hastigheten på maskinen en aning för att få det blankt. Och det blev det ganska omgående. Kort sagt ett bra resultat, men vi stannar inte där..
FireGlaze rekommenderar att man kör ett andra varv, det kanske inte egentligen behövs på min bil eftersom lacken är i ganska bra skick, men jag gör det ändå. Ytterligare en påläggning av FireGlaze i pyttemängder denna gång på lite lägre varv för att det inte behöver arbetas in i lacken på samma sätt som första varvet. Denna gång blir det inte blankt på samma sätt utan man får torka av och polera överskottet med en fiberduk efter en stund, jag uppskattar att det behövde 5-6 minuter på sig att torka. Det kan tyckas vara ett bökigt sätt men det var nästan overkligt lätt att torka av.

Efter detta så gick jag över lister med Sonax Extreme Plastic Renovator och hjulen med Turtle däckglans och Smartabs Fälgvax.

Allt detta tog för 2 bilar ungefär 6 timmar, och då hann jag ta en och annan pilsner mellan varven, ett gott betyg som visar att rätt produkter faktiskt sparar tid..
Till sist ett par bilder som kanske tyvärr inte säger så mycket då dom bara visar resultatet..
Bild
Bild

/Thomas
av Zim
Det du känner på lacken är bla.små metall partiklar som har fasnat i lacken typ från dubbar eller bromsdamm m.m
Det tar du enklast bort med en lera som man brukar kalla Clay.Finns på Micro Bla.
För leran över lacken med ett mycket mycket lätt tryck + använd Bilshampo blandat med vatten som smörj medel så att leran glider lätt över ytan.Detta kan skapa micro reper men är inga problem att ta bort med polering om du gör rätt. :???:
Man kan även ta bort metall partiklarna med en syra men den metoden har jag själv aldrigt använt då Clay fungerar klockrent vid rätt användning.

http://www.z-bilrecond.se
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]