Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredde74
Hej!

Har en 850-96:a 144hk motorn. Den startar ej ibland, går runt hur fint som helst men startar inte. Fördelarlock, rotor och stift är så gott som nya. Detta händer oftast när bilen är kall men har även hänt när motorn är varm. Sist detta problem dök upp (i våras) så gjorde jag rent lite jordanslutningar och vips så har det funkat hela sommaren men nu har det krånglat flera gånger denna vecka. Lossade fördelarlocket (som ser ut som nytt invändigt samt torrt) och sprutade i 2-26 kontaktrengöring och blåste torrt med tryckluft, efter detta startade motorn. Har sökt och läst väldigt många inlägg om trasiga kamgivare och startmotorer som tar mycket ström, MEN om det är startmotorn så borde väll inte bileländet starta efter "kontaktsprejning" av fördelarlocket? ??:-/

mvh Fredde
Användarvisningsbild
av Fredde74
Har inte läst några felkoder nu men har gjort det förrut när detta problem uppträdde (i vintras) och då fanns inga felkoder lagrade. Jag åker nog till volvo på dan idag och hör om dom har tid att läsa ut om det finns några koder lagrade. Återkommer här ikväll.

mvh Fredde
Användarvisningsbild
av Fredde74
Nu har jag varit till Volvo och kollat felkoder, det fanns inga koder lagrade. Fick tipset att byta "antennringen" som sitter bakom tändningslåset, har beställt en sådan, kommer i början på veckan.

/fredde
Användarvisningsbild
av mr850gle
Fredde74 skrev:Hej!

Har en 850-96:a 144hk motorn. Den startar ej ibland, går runt hur fint som helst men startar inte. Fördelarlock, rotor och stift är så gott som nya. Detta händer oftast när bilen är kall men har även hänt när motorn är varm. Sist detta problem dök upp (i våras) så gjorde jag rent lite jordanslutningar och vips så har det funkat hela sommaren men nu har det krånglat flera gånger denna vecka. Lossade fördelarlocket (som ser ut som nytt invändigt samt torrt) och sprutade i 2-26 kontaktrengöring och blåste torrt med tryckluft, efter detta startade motorn. Har sökt och läst väldigt många inlägg om trasiga kamgivare och startmotorer som tar mycket ström, MEN om det är startmotorn så borde väll inte bileländet starta efter "kontaktsprejning" av fördelarlocket? ??:-/

mvh Fredde
"pettson where are you" ;=) Hva med om bilen stopper,dør ut mens du kjører ,du har ikke problem med dette evt?? ?:-/Har selv denne motoren og har aldrig hatt problem med og starte,fyrer alltid på første forsøk!! "Knock on wood" :-)-)
av *pettson*
Fredde74 skrev:Hej!

mvh Fredde
Allt som kan underlätta en svag gnista gör ju underverk när det vill sej väl. Dock ska gnistan vara så stark att du iallafall kan få överslag på 1 centimeter utan problem. Det betyder att bilen skulle startat LÄTT utan kontaktsprayen. OM nu inte gnistan var sådär svag.. som den blir om starten tar för mycket ström..
MEN det finns ju ett enkelt test. RULLA igång den, den ska bara behöva några meter. Går det utmärkt är det starten. Går det inte nåt lättare så är det ett annat fel. Nästa test man kan göra är att bygla halvljuset så det står på. Halvljuset får flimmra lite grand under starten. Om styrkan på ljuset går ned ordentligt är det för mycket ström som går åt till starten återigen.
Användarvisningsbild
av Fredde74
Nu har jag bytt antennringen (igår) och bilen har startat sedan dess. En antennring kostar 440kr hos Volvo. Tändningslåsets lägen blev mer exakta efter bytet, med den gamla antennringen var lägena mycket sladdriga. Är dock inte helt övertygad att detta är lösningen, tror också endel på kärvande startmotor/dålig jordning. Det blir nog till att riva ner startmotorn när jag får tid, ska dock köra ett tag innan jag gör det så får vi se om problemet dyker upp igen. Den sista veckan har den krånglat varje dag så det borde visa sig snart om felet är kvar.

/mvh Fredde
av klykan
Fredde74 skrev:Nu har jag bytt antennringen (igår) och bilen har startat sedan dess. En antennring kostar 440kr hos Volvo. Tändningslåsets lägen blev mer exakta efter bytet, med den gamla antennringen var lägena mycket sladdriga. Är dock inte helt övertygad att detta är lösningen, tror också endel på kärvande startmotor/dålig jordning. Det blir nog till att riva ner startmotorn när jag får tid, ska dock köra ett tag innan jag gör det så får vi se om problemet dyker upp igen. Den sista veckan har den krånglat varje dag så det borde visa sig snart om felet är kvar.

/mvh Fredde
Kommer du ihåg vad antennringen hade för nummer hos volvo? Behöver troligen byta min med men lyckas inte riktigt hitta delen! Kommer ofta fram till startkontakt men den är ,redan bytt... :???: Bilen är en 850 SE -96.
Användarvisningsbild
av Fredde74
Nu strular det igen.... Här om veckan så startade inte bilen efter en natts stillestånd. Gick runt bra men startade inte, trodde detta var löst efter anntenringsbytet, den har funkat bra sedan i slutet av augusti förra året. Gick direkt på startmotorn eftersom detta verkar väldigt vanligt. Köpte en sprittny (orkade inte rusta/göra ren den gamla nu) och bytte den här om veckan. Alla anslutningar är rena och fina. Men nu idag startar inte bileländet igen, börjar bli less på att man inte kan lita på bilen. Finns inte så mycket kvar att göra, det mesta på tändsidan är bytt, sopppapumpen går fint, inga felkoder mm. Kan det vara vevaxelgivaren? Om det är den borde inte det ge en felkod? Ska ut i garaget ikväll och kolla/mäta lite.

/Fredde
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]