Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
När man kör med timer och värmaren får sin timme eller två är ju rutan ren. Problemet är när man har lite kortare tid på sig, man kan ju inte planera allting en timme i förväg. Då skulle jag vilja ha värmaren riktad rakt mot rutan så den blir ren iaf, frysa lite kan jag stå ut med om jag bara ser ut.
Förra vintern började jag fundera på att bygga ett stativ över tunneln i baksätet så värmaren blåser mellan framsätena. Vi får väl se om det blir klart innan våren...

/Sparkz, jobbar snabbt.....på andras bilar.
Användarvisningsbild
av hozz
Vet...
Inte visste jag att du provat hur en kupévärmare längst bak i en V70 fungerar!??

Nu menade inte jag att du skulle stoppa den i ditt bagage hozz (i en S60) utan i en V70, dessutom så är där en fläkt i värmaren som sätter fart på luften i hela utrymmet.
En del av mitt jobb är att testa just detta,även längst bak i en V70. Om du vill likna en husbil med en V70 så är det upp till dig. Normalt använder man sig av en timerinkoppling på max 3tim,allt över det är slöseri,och på den tiden värmer du inte upp en husbil med en Compact M (enl trådskaparens bild) som har PTC element.
Lite mer off topic: Har du en kupefläkt som spottar ut 2 kW oavsett omgivningstemperatur så kan du säker uppleva att det blir varmt särskilt om du ligger högt upp i en säng i husbilen,men som du skriver "varmt mitt i natten" så har det gått mer än 3tim.....eller?. Värme stiger uppåt som bekant.
Användarvisningsbild
av Loner
hozz skrev: En del av mitt jobb är att testa just detta,även längst bak i en V70.
Innebär detta att du jobbar på ett företag som tillverkar kupévärmare :roll:

/L
Användarvisningsbild
av hozz
Innebär detta att du jobbar på ett företag som tillverkar kupévärmare
Nej,faktiskt inte. Vi utför bl.a tester av biltillbehör. Och nej.....inte Konsumentverket eller Semko :lol:
Man får en bra bild av vilka saker som är dåliga och bra genom jobbet.
Kanske är därför jag åker Volvo...... :P
Användarvisningsbild
av frilins
Du skojar hozz, har du ett jobb där du testar olika märken kupévärmare på olika märken bilar, på olika platser i dessa bilar...?
Det var intressant, vad är man då?
Jovisst värme stiger men vinrutan är väl inte på golvet hoppas jag och inte sov jag i taket på min husbil utan 30cm över golvet.

Som jag skrev tidigare, jag vet inte om det fungerar men jag hade testat...
För min egen personliga del hade jag föredragit att montera värmaren någonstans där den inte var i vägen.
Bor i Skåne och har inte den kylan som Loner och hur långt tid det tar att värma bilen är svårt att säga, min husbil är ju isolerad men också ventilerad.
Men ni som använder kupévärmare, har ni inte timer som ni kan ställa in på olika tider dagen innan?
Användarvisningsbild
av hozz
Du skojar hozz, har du ett jobb där du testar olika märken kupévärmare på olika märken bilar, på olika platser i dessa bilar...?
Varför ska jag skojja om det?
Jovisst värme stiger men vinrutan är väl inte på golvet hoppas jag och inte sov jag i taket på min husbil utan 30cm över golvet.
....och med täcke över dig + kypefläkt som torkar ur luftfuktigheten vilket upplevs som varmare. Det du skriver är bara hur du upplevde värmen. Intressantare om du hade beskrivit typ av kupefläkt och temperaturer vid olika nivåer och platser i husbilen och hur länge fläkten var inkopplad. Många faktorer spelar in.
Tror inte Loner har tänkt sova i sin V70 ,inte vintertid iallafall.
Men det här glider iväg mycket off topic nu :???:
Användarvisningsbild
av frilins
Provade imorse värst tänkbara placering i en V70n.
Min kupévärmare är rätt gammal och inte den kraftfullaste men den fungerar. Kupévärmaren gick i en timme och det var 3 minus grader, kopplade ur den strax innan solen nådde vindrutan:

Bild1: klockan 8.00 och frosten på rutorna sitter ordentligt.
Bild

Bild2:
Bild

Bild3:Placerade den så den blåste rakt bakåt.
Bild

Bild4: klockan 9.00
Bild

Resultatet var sådär, sidorutorna och bakrutan blev rena snabbt men vindrutan tog naturligtvis längst tid på sig, rutan var ändå så pass blöt att ett tag med vindrutetorkarna gav detta:

Bild5:
Bild

Slutbetyg på mitt högst amatörmässiga test är:
Fungerar hjälpligt om man inte vill ha kupévärmaren fram men man får räkna med en timme och då bor jag i Skåne...
Om det fungerar för er i norra Sverige är kanske tveksamt men om man har en kraftigare fläkt och riktar den framåt/uppåt istället för som jag rakt in i bakluckan så kanske... :D
Användarvisningsbild
av hozz
Fina bilder :D
Bild1: klockan 8.00 och frosten på rutorna sitter ordentligt.
Jasså....Hur förklarar du att bakre sidorutan redan har börjat frostats av, kan det vara så att kupefläkten stått på en stund innan klockan 8.00 och varför ingen tidsstämpling i bilderna (finns i alla moderna digitalkameror)? Trovärdigheten ökar då.
Resultatet var sådär, sidorutorna och bakrutan blev rena snabbt
Just det...varför då inte ha den placerad fram riktad rakt upp på vindrutan och ha den helt isfri och sedan vid avfärd använda defrostern/torkaren bak för att få bort det sista där?

Vid -3°C behövs det bara en temperaturhöjning på drygt 5°C för att få isfritt och det klarar vilken gammal kupefläkt som helst. Annat är det vid -10°C (då det blir riktig hård is) för att inte tala om Norrlandskyla på -25°C då det krävs temperturhöjning på mer än 40°C. Enkel "upplevelseteori" om man saknar instrument: Vid -10°C, starta kupefläkten i bilen och sätt handen ca 50cm utanför utblåset. Inte så vidare varmt där. Hur tror ni att det känns 2,5m längre bort?
Idag finns det inte någon kupefläkt som klarar att frosta av vindrutan på en V70 från -10°C och nedåt med placering i lastutrymmet på 3tim (5tim eller mer krävs beroende på uteffekt kupefläkt mm).Fungerar dock med en vinkling av kupefläkten så luftflödet går över ryggstödet med minsta möjliga studs,men då krävs det 1700W uteffekt och 3tim inkoppling.
Placering bakom en stol är inte optimalt, då flödet får fel riktning och studsar. Tyvärr kan jag inte visa bilder tagna från jobbet i riktig kyla (-10°C eller kallare) eller visa temperaturkurvor i bilen pga företagets policy
Senast redigerad av 6 hozz, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av frilins
Du skrev innan att det inte skulle fungera så du kom med det väntade svaret, rätt kul faktiskt att du gömmer dig bakom en massa tekniskt prat... :D
Jag fick det att fungera med min dåliga kupévärmare placerad på den sämst möjliga platsen i bilen ändå så vill du hävda att det inte går!??

OK, jag ger mig, du har rätt!
Användarvisningsbild
av hozz
-3°C är inte vad vi i norr kallar för vinterkyla. Tror nog att det t.o.m kan bli kallare än så i skåne den här vintern. Så ett test vid den tempen är nästan utan värde, eller har du räknat med att detta var köldknäppen för skåne den här säsongen? I och med Loner verkar höra hemma i Östersund så räknade jag här med en riktig vinterkyla och inte en vårbris i skåne.

gömmer dig bakom en massa tekniskt prat
Inte f-n gömmer jag mig, och efter 145 inlägg från din sida har du ännu inte sett att på det här forumet skrivs en hel del tekniska saker.
Skrämmande :!:

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]