Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zac_ko
Köpte en 01 ans v70 2,4 förra veckan privat. I tisdags blinkade oljelampan och det stod lågt oljetryck stanna omgående. Gjorde så klart detta direkt. Kollade oljan och konstaterade att det fanns olja. Ringde volvoverkstaden som tyckte det var underligt att den lyste när jag gasade eller åkte uppför men inte när jag släppte gasen. De tyckte oljetrycksgivaren skulle bytas, sagt och gjort åkte jag dit och bytte denna. Idag var jag och tankade bilen och nu lyser lampan till och från igen. Någon som vet vad det kan vara? Jag personligen tror att det är glapp eller ett jordfel någonstans..??
Användarvisningsbild
av isak
hej
sätt dit en mekanisk manometer med slang som du kan avläsa under körning.
då får du en dignos vad felet är
MVH ISAK
av zac_ko
Och var sätter man den? Ursäkta men jag vet faktiskt inte alls hur man går till väga. Men vore tacksam för hjälp. Kan de se felet med datorn på verkstaden annars?
Användarvisningsbild
av isak
hej
anslut dä oljetrycsgivaren sitter (gänga bort givaren) och givetvis kolla oljenivån på stickan
av zac_ko
Oljan har rätt nivå enligt volvo. Det tror att det kan vara ett jordfel i kabeln till givaren. Idag har den inte lyst alls. Dessutom börjar färddatorn att visa från 99,9 i förbrukning istället för att börja på noll och gå uppåt. Skumt är det då...
av Bounty
Har precis samma symptom som du har fast jag har en S60 T5 -01, lampan blinkar till då och då och enbart när jag har bilen på tomgång (800 varv). Men gasar jag upp den ytterliggare 100 varv till 900 varv så slocknar den o när jag sen återgår till normal tomgång så kan den blinka till ibland. Min färddator visar också förbrukning från 99,9 och räknar sen neråt.
Har oljenivån på MAX strecket och bilen/motorn går klockrent annars.
Tänkte dock åka till Volvo verkstaden imorrnförmiddag och prata med dom för att höra vad dom säger. Hoppas det räcker med att få givaren bytt. E trött på alla småproblem man haft, dessutom när jag skulle tanka idag så ramlade tanklocket av, men det e lätt fixat.
av zac_ko
Ha ha tanklocket ramlade av för mig på semestern med. Nu har dock volvo hittat felet på oljelampan. De drog åt jordkablarna på skärmarna och så drog de om givarkabeln lite. Sedan dess har den inte lyst alls.
av zac_ko
Nu har den där jäkla oljelampan lyst igen men däremot lyser inte den röda varningstriangeln med utropstecknet i som det skylle gjort om det var fel. Idag var jag in på 18000 mila service och de hittade en del..... Förra ägaren (jag köpte den i juni i år) har fått stämpel i serviceboken från en lokal verkstad i västerås (inte volvo) och fått kamremmen bytt vid 16000 men volvo i falun säger då att oljan i bilen verkar vara gammal som fan. Det var en anledning till att lampan lyst. Motorn var koxig. Fick rådet att byta olja igen om ett par hundra mil nu och göra lika igen efter ytterligare några hundra mil för att smörja/skölja motorn.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]