Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Upptäckte efter hemkomsten från Luleå förra veckan att vänster framljus bara lyser med halv effekt. Alltså väldigt försvagat, men lyser dock! Kan det vara något jordfel? Samtidigt har jag observerat att vänster bakljus (2 lampor, det på bakluckan strular) gärna vill sluta fungera när det är fuktigt/regnigt ute... Kan misstänka att det beror på korrosion någonstans, och ska plocka dän lampan och rengöra.

Men det som slagit mig är att båda felen ligger på samma sida av bilen, just vänster! Tänkte om detta kan ha något sammahang? Den beryktade glödtrådsvakten, skulle den kunna ställa till dessa problem? Eller är det bara en ren slump att både fram och bakljus började strula samtidigt? Eller kan kontakten till släpet vara en orsak? Kopplade på släp idag och varken blinkers eller positionsljus fungerar på HÖGER sida av släpet...

Samma problem kvarstår med ljuset på vänster framlykta när jag kopplar in helljuset, det lyser väldigt försvagat. Men de separata helljuset, mot grillen lyser upp utan problem. Även dimljusen skiner upp precis som dom ska vid inkoppling. Bara den den "stora" lyktan som käftar...
av metalHJ
Ska kika på det... Men jordpunkten fram bör väl inte påverka bakljuset?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
metalHJ skrev:Ska kika på det... Men jordpunkten fram bör väl inte påverka bakljuset?
Nej, när det gäller bakljuset gissar jag på korrosion där...
av metalHJ
Uppdaterar tråden lite efter en upptäckt ikväll. Men har inte hunnit med att felsöka problemet än :(

Hur som hellst, försvagat lyse på vänster halv/helljus som skrivet ovan. Men ska nu tillägga att det högra halvljuset lagt av helt, men helljuset fungerar på båda i högra reflektorn. Halvljuset på vänstra sidan ännu försvagat, och helljuset på vänstra "stora" reflektorn har däremot lagt av helt. Nu funkar bara den lilla separata.

Har även noterat en sak ang. dimljusen. När jag har dom inkopplade under helljuset, och senare bländar av, så slocknar ju även dimljusen tack vare den inbyggda spärren som hindrar halv och dim samtidigt. MEN, de lyser cirkus 1 sek. efter att jag bländat av, alltså någon form av fördröjning. Ska det vara så? Eller kan även detta vara något som härleder till de övriga ljusproblemen?

Fortsatt tacksam för alla tips :)
av metalHJ
Och ett slutligt tillägg efter dagens upptäckt :lol:

Nu har bakbelysnings problemet flyttat sig till högra sidan på bagageluckan. Alltså tycks det pendla lite mellan höger och vänster. Förmodar att dessa har gemensam jord och kan orsaka detta glapp. Såg felet när jag hade luckan öppen, när jag dammade igen luckan igen hoppade skiten igång igen, så det tyder bara på dålig kontakt.

Med förhoppning får jag lite tid över på söndag, och kan gå lös på alla jordpunkter för att släcka den misstanken. Även om de inte ser förjävliga ut, slänger jag dit nya ringanslutningar, och slipar rent på karossen. Minns att jag bytte ringanslutning på en anslutning nära batteriet på ramsnoken, när jag rev ner fläkten då den anslutningen såg riktigt illa ut. Så kan tänka mig att flera ser liknande ut

En sista fråga för dagen, hur många watt pallar systemet med utan att börja strula? Klarar systemet av 80/100 watts lampor i stora reflektorn, och 100 watt i lilla helljus reflektorn? Eller är det lika bra att satsa på xenon konvertering med en gång? :lol:
av metalHJ
Lättare fel har jag nog aldrig vart med om! Dålig/kall lödning på jordpunkten på glödlampan och därmed försvagat lyse... Och på högra sidan var det en trasig glödlampa som ver resultatet! Baklysena tycks käfta till o från, men de senaste dagarna har det inte varit något problem. Och det är bara de i bagageluckan, så jag tippar starkt på dålig jord/korroderade kontakter där!

Jag hade ju kallt räknat med någon timme eller två för att leta jordfel på betydligt svårare ställen :lol: Men så fort jobben börjar lugna ner sig, ska jag ta en hel helg med lite översyn och skruv med bilen. Hatar sporadiska fel :evil:

Ingen som har kunskap om mitt förra inlägg, att trycka i lite värre lampor? Belastar detta systemet överdrivet mycket?
Användarvisningsbild
av marasp
jag vet inte vad det tål men
bilens relä brukar bara vara för 55watt så om man kör med t ex extraljus är det bäst att koppla in egna relä. hört även att det blir för varmt i reflektorn speciellt i små så det blir skador.
en lampkontakt på min bil började smälta med 100w
annars finns xenonlampor :???: som kan blända
mvh
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]