Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Såg att det har kommit rost i området där domkraften hakas på vänster sida fram på min 745/90.Under åren har jag lagt en hel del pengar på bilen,därför vill jag köra den till slutet.Tacksam för tips om bästa sättet att åtgärda detta. Undrar också om bästa medlet att smörja dörrarnas gångjärn.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är rosten genomgående så får du ta fram svtesen, annars får du slipa rent så gott det går och rostskydda.

5-56 och liknande är bara att glömma till låsen, använd någon klisterolja, CRCs kedjeolja funkar också skapligt.
av bilman
Tack killar för tipsen! Problemet är värre än jag trodde.Vid pillning av rosten gick pekfingret rakt igenom plåten och det droppade vatten! Jag lyfte på gummimattan och det blåa matan var genomsur.Allt på vänstersida om förarens fötter.Det är alltså läckage sedan lång tid (hur lång?) så att det hunnit rosta.Jag har aldrig sett eller märkt något på gummimattan.Bedrövligt :cry: Har någon liknande erfarenhet?Ber gärna om tips om hur man kommer åt luftintaget till vänster om förarerns vänstra fot? Hur får man loss grillen framför vindrutan?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Öppna huven, så sitter plåten med en skruv på vardera sida och en skruv i mitten på torpedväggen. Svårt att förklara bra men hoppas du fattar.
av metalHJ
Den enda vattenläcka du kan ha i kupén är ju från värmepaketet alt. värmeventilen... Har bilen sugit i sig glykol på sistone? Men hade det varit det, borde du ha märkt av dålig lukt och fukt i kupén, men är det som du säger att mattan är dyngsur så har du tydligen inte märkt av något :D Men det är en gammal bil, och luktar säkert inte ny annars heller. Så jag förstår om du nu inte skulle tänkt på det...

Det tar tid för att det ska rosta igenom helt, beroende på plåtens tjocklek innan förstås. Men vi har ett solklart fall för svetsen... Glöm inte att plocka bort mattan helt, så det blir helt plåtrent på hela vänstersidan fram på golvet. När du väl sätter igång och bränna fast ny plåt, går det undan för värmen att sprida sig till antändningskällor :roll: Och du kommer få kul att slipa ren plåten under, på all underredsmassa och annat godis :wink: ev. rester smälter och blir till flytande form när du börjar svetsa, och blir jävligt varmt. Så passa händerna :D

Men ett tips är att du unnar dig några timmar under bilen, förmodligen kan du ha mera kass plåt. Eller? Jag menar om du ändå ska börja riva där, så ta all rost under du kan hitta så slipper du skiten i framtiden.
av bilman
Tack metalHJ! Kanonråd :D Det är precis som du skrev! Jag blottlade luftintaget och hällde vatten på vindrutan och i grillen:Inte en droppe i kupen! Det måste vara värmekranen,någon lukt kände jag inte,men när jag drar fingrarna över den blåa mattan så känns det klibbigt.Dessutom när jag drar med papper så får pappret blå färg:Det är alltså glykol! Jag kikade över gaspedalen och såg kranen och två böjda slangar.Förlåt att jag frågar,men är ventil och kran samma benämning? och var sitter värmepaketet?
av metalHJ
På 240 bilarna vet jag att värmeventilen sitter under rattestången... Jag hade läcka i min värmeventil på 240'n, och testade först i ett desperat försök att täta den befintliga men vilket visade sig vara ett misslyckande. Så jag fick tag på en på skroten!

Kran och ventil: Båda styr ett flöde, i stort sett! Så i detta fall kan vi kalla kran och ventil för same shit different name ;)

Vad det gäller värmepaketet ska jag inte säga för mycket, då jag aldrig skruvat där bakom på en 900 bil. Men jag skulle gissa på att det sitter bakom mitteninstrumentet. Gör så här: Plocka rent på kortsidorna till mitteninstrumentet, alltså vid höger och vänster golvsida. ev. plockar du även bort plastdetaljerna över golvet under handsfack och under ratten. In med ficklampa och kika på läget, värre än så är det inte :)

Värmepaketet är ett cellpaket, ser ut som en förminskad kylare. ev. kan detta vara inbakat i kupéfläkts paketet, och därför måste du ta ut hela paketet så att säga för att inspektera cellerna och anslutningarna. Men det finns med all säkerhet någon annan här på forumet som vet hur det ser ut, och kan ge en bra vägledning till byte/demontering av värmepaketet. Har du AC gissar jag på att det blir bökigare :P
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!

Här kanske jag kan lägga in ett litet inlägg ang värmepaket.
Jag har en 945 Turbo 92:a med AC.

Bytt värmepaket för bara några veckor sedan.

Hade i princip samma symptom som du har på din bil. men kladdiga glykolmattor osv..

För att byta värmepaketet så måste man plocka ner mitter konsollen och säkringsdosan osv, där in rakt in sitter det om jag förstått det rätt.
Det var inte jag som bytte det på min bil men jag har fått det förklarat för mig att det är ett rätt stort jobb.

Mekonomen har nya värmepaket (till min modell iaf, osäker på om vi har samma? Jag har det cellpaketet som bekrivs tidigare) för 2100..

Sen kan du räkna med minst 3 - 4000 för arbete om du lämnar detta till någon verkstad..

Hoppas det hjälpte dig något!

/ Turbo+
av bilman
Tackar så mycket! Har ingen AC.Nyfiken på förbindelsen mellan kranen och övriga fläktdelar lossade handsfacket och såg två ljusa plast "behållare" i en enda bit.Det såg ut som att det är en övre och en nedre del som är ihopsatta med platta sidoklämmor.Till vänster om behållarna gick inte att se en myra.Det lutar åt att själva fläkten sitter i den ena och kanske värmepaketet i den andra, alltså inbakat som metalHJ har skrivit.Jag såg bara en stor skruv på högra nedre delen av hela fläktpaketet.I mitten av hela paketet satt ett litet plaststycke med två små skruvar.Vågade inte börja något då jag inte har en aning om hur jag ska ta loss HELA paketet.Det såg ut som om det kanske skulle gå att ta ut hela paketet via handsfackhålet.Men det är säkert klokt att rådgöra först! Någon som ägt/äger 740 utan AC och bytt värmepaketet?

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]