Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft liknande problem själv,det började att den gick knackigt så fort den blev varm ,
men sen fortsatte den och var helt okey.men det blev sämre, vid kallstart så funkade bilen perfekt ,
menså fort den blev varm och man skulle gasa så dog den ,gick inte att få igång skrället.
Bytte , oljeflammfälla icke,bränslerelää icke, bytte mappsensor, bingo .
av *pettson*
Bjarnhof skrev:"Problemet" med min är att den inte alls går ryckigt, knackigt etc utan från att gå helt perfekt plötsligt tvärdör utan förvarning, alltså inget ryckande eller hostande.
vi kan ju felsöka efter massor med saker.. så vi gör såhär för att förenkla..

Felkoder? Ja eller nej..

OM det är felkoder, vad för koder?
Om det inte är felkoder så pratar vi om strömförsörjningen till nånting som ger upp. Det kan vara glapp kabel likväl som att vi har en spricka i nånting eller rent slitage.

Vad har vi då som är inblandat för att bilen ska gå..

Kamaxelgivare går din bil utan så den kan vi skippa..Bilen går sämre men den går.
Vevaxelgivaren ger felkod om den skulle gå o självdö.. Eller om den skulle försvinna under färd.

Ett sprucket bränslerelä ger symtomet som du söker.
En utsliten bränslepump ger symtomet du söker, den stannar till och startar igen på grund av skvalpet i tanken.
Ett sprucket distrubitionsrelä ger symtomet du söker (sitter ovanpå kylaren i reläpanelen, ett grått 4 kablars) Inte ovanligt med sprickor i dom.
Glappt tändlås ger symtomet du söker..
En glapp matarkabel på pluspolen ger symtomet du söker (dom tunna kablarna).
Bjarnhof skrev:Ihsahn, har du kommit tillrätta med problemet?
Har nu samma problem med min bil,
är därför väldigt nyfiken på hur du löste det.
Jag provade tändningslåset och det är det definitivt inte. Sen kollade jag slangen mellan insuget och mapsensorn och den var väldigt torr och lite sprucken i den del som man trycker fast på insuget. Jag åkte till Bilia för att köpa en ny slang, men de sa att man inte byter hela slangen utan bara munstyckena. Några sådana hade de inte inne utan skulle få in imorgon, och på den vägen är det.
Spjällägesgivaren lyckades jag inte riktigt luska ut hur jag skulle göra rent den, men jag rengjorde spjället.
*pettsson* skrev:Ett sprucket bränslerelä ger symtomet som du söker.
Jag tittade så noggrant jag kunde på reläet (utifrån instruktioner på pettssons hemsida) men hittade inga sprickor
*pettsson* skrev:En utsliten bränslepump ger symtomet du söker, den stannar till och startar igen på grund av skvalpet i tanken.
Finns det något sätt att kolla upp det?
*pettsson* skrev:Ett sprucket distrubitionsrelä ger symtomet du söker (sitter ovanpå kylaren i reläpanelen, ett grått 4 kablars) Inte ovanligt med sprickor i dom.
Är det bara att ta loss och undersöka på samma sätt som jag undersökte bränslepumpsreläet?
*pettsson* skrev:En glapp matarkabel på pluspolen ger symtomet du söker (dom tunna kablarna).
det borde väl ge felkod?
av *pettson*
Ihsahn skrev:
Bjarnhof skrev:Ihsahn, har du kommit tillrätta med problemet?
Har nu samma problem med min bil,
är därför väldigt nyfiken på hur du löste det.
Jag provade tändningslåset och det är det definitivt inte. Sen kollade jag slangen mellan insuget och mapsensorn och den var väldigt torr och lite sprucken i den del som man trycker fast på insuget. Jag åkte till Bilia för att köpa en ny slang, men de sa att man inte byter hela slangen utan bara munstyckena. Några sådana hade de inte inne utan skulle få in imorgon, och på den vägen är det.
Spjällägesgivaren lyckades jag inte riktigt luska ut hur jag skulle göra rent den, men jag rengjorde spjället.
*pettsson* skrev:Ett sprucket bränslerelä ger symtomet som du söker.
Jag tittade så noggrant jag kunde på reläet (utifrån instruktioner på pettssons hemsida) men hittade inga sprickor
*pettsson* skrev:En utsliten bränslepump ger symtomet du söker, den stannar till och startar igen på grund av skvalpet i tanken.
Finns det något sätt att kolla upp det?
*pettsson* skrev:Ett sprucket distrubitionsrelä ger symtomet du söker (sitter ovanpå kylaren i reläpanelen, ett grått 4 kablars) Inte ovanligt med sprickor i dom.
Är det bara att ta loss och undersöka på samma sätt som jag undersökte bränslepumpsreläet?
*pettsson* skrev:En glapp matarkabel på pluspolen ger symtomet du söker (dom tunna kablarna).
det borde väl ge felkod?
Kortfattat.. inga sprickor så lär inte det vara problemet troligen.
Yes öppna exakt likadant..
Enda metoden är att lägga en amperemeter i serie med pumpen för att se när problemet börjar.. Då ser du om pumpen drar ström konstant hela tiden eller om det börjar hacka.

Nej matarkabeln ger inga felkoder alls.. Den går till styrboxen som stannar till nån halvsekund osv..
:D :wink: Da kan jeg nok friskemelde min gode gamle GLE 850 :D Etter at jeg bytta bensinpumperele her om dagen, er problemet med stopp borte!!Utrolig nyydelig spør dere meg.Har i går kjørt bilen ca 35-40 mil,og tomgang er 100%!!
:D Pettson er kongen her ute på forumet,nå har jeg kjørt vel og langt med allslags type kjøring køkjøring fullt pådrag og ventet spent om motoren stopper men neida!!Den maler som ei katte i sin beste alder med ni liv!!Min bil er friskemeldt,og dette pga av Pettsons tips om bytte av bensinpumperele!!Well done Pettson (RO)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]