Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
Hej..

Har sökt här på forumet om detta problem och ser att det är många som har problem med sin Ac. Men jag har inte redigt samma problem. hoppas någon här kan hjälpa till..

Bilen det handlar om är en Volvo V70N T5 -01 med ecc

Haft den ettpar mån och den har varit klockren. Men nu har ac slutat kyla.
När jag sätter på ac så klickar det ju till i kompressorn och det börjar väsa/fräsa bakom instumentpanelen..
Men det kommer ingen kyla. Jag har rengjort den lilla fläkten som sitter vid ecc:n ifrån damm utan resultat.
Förr så rann det ju alltid mycket vatten under bilen när man stängt av, Men nu kommer det i bästa fall bara några droppar. Men avfuktan som går på automatiskt efter en stund efter färd funkar (fläkten går på i kupén).

Sätter jag ner tempen i bilen så går ju fläkten på mer. Men ingen kyla.. :evil:

Uppmärksammade för en tid sen innan ac inte kyllde så blev det väldigt kallt i bilen och ibland varmt.
När jag öppnade motorhuven så var det tjocka ac röret som går in i bilen helt snöigt... Ska det va det?
Nu blir det aldrig så längre...

HJÄLP...

Tacksam för svar.
Hoppas ni försår mitt problem.

//Robin
av matzen10
_zigge_ skrev:Uppmärksammade för en tid sen innan ac inte kylde så blev det väldigt kallt i bilen och ibland varmt.
När jag öppnade motorhuven så var det tjocka ac röret som går in i bilen helt snöigt... Ska det va det?
Japp. Det ena röret blir iskallt och det andra blir varmt. Då är det som det ska.

Blir det inte iskallt så finns det flera saker att välja på..
A, Inte tillräckligt med kylmedel. Påfyllning hos en kylfirma kostar ca: 1500:-
B, Kompressorn har gett sig och behöver bytas. En begagnad på lagabasen [ http://www.lagabasen.se/resultat.aspx?b ... 290&sort=5 ] kostar ca: 2500:-. Sedan tillkommer ju själva arbetskostnaden.
C, Kylfläkten kan ha gett upp. Den kostar, begagnad, ca: 1700:- http://www.lagabasen.se/resultat.aspx?b ... elkod=8017.

Det finns säkert mer saker som kan gå sönder men jag tar bara sånt som jag själv råkat ut för på min BMW.
Men precis som "packas" skriver så kan det vara bäst att åka förbi någon kylfirma som kan titta på hela systemet och säga exakt vad det kan vara.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av _zigge_
Problemet är ju detta att min AC klickar till och börjar arbeta. Så mycket vet ja om ac system att kompressorn börjar aldrig gå ifall det är dåligt med medel i systemet..
Fläkten funkar..
Men kan den inte vara tempsensorn som sitter vid pedalerna.. Heter något som börjar på evo eller nåt?!Läste om det i någon tråd...

Men tack för era ideér men jag tror ni är ute på fel saker..

Någon som varit ute för detta..???? Fler ideér?

//Robin
av matzen10
Kan det vara evaporatorn? En förångare med andra ord?
Känner till ordet och att det hör till AC-systemet, men inget mer :oops: . Men du lär få svar här snart :)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av _zigge_
Ja det är ju det som är frågan... Kan det bli dom "symptomerna" om det är den som jävlas.... ??
För som sagt fläkten funkar, ac klickar till. det börjar fräsa/pysa bakom panelen. Den lilla fläkten i kupén är rengjord..

//Robin
av Asse
Hej!

Råkade ut för precis samma problem i Juli.
Startade och skulle åka en sväng då ett sugande ljud kom från mittkonsolen, självklart så var luften bara fisjummen :( med ca 40 grader i bilen.
Länmade in Bilen till Volvo som läcksökte och fick byta någon nippel och vacumsuga/fylla systemet till en kostnad av 2808:-
Tror att du har för lite köldmedel i din anläggning eftersom problemet verkar lika mitt, tänk på att en bil ac tappar ca 5% i läckage varje år så på 7 år har 35% av köldmedlet försvunnit i naturligt läckage.
Lämna in bilen hos en auktoriserad AC reparatör brukar vara billigare än Volvo själva och felsök eller chansa och bara fyll r134, tror det ska vara 1kg.

Passa även på att byta friskluftsfiltret under hanskfacket om inte det är gjort på länge....

Lycka till!
av matzen10
Asse skrev:eller chansa och bara fyll r134, tror det ska vara 1kg.
Fast det kan väl vara vanskligt att fylla på själv då man inte vet hur mycket som finns redan i systemet??
På min BMW står det 1225g. +- 25g.
Det verkar vara snäva toleranser med köldmedium?!

Vad händer om man fyller på för mycket?

M V H
--_> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
matzen10 skrev: Vad händer om man fyller på för mycket?
M V H Matz
Om det blir för mycket är det risk att kylmedlet når kompressorn i vätskefom istället för i gasform. Vätska kan ju som bekant inte komprimeras så kompressorn rasar i de flesta fall.

Men det beror på hur du fyller, rätt utrustning har en begränsare så ser till att bara gasformigt kylmedel tillsätts.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]