Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frackman
Nej inga förändingar trots idogt sprayande med startgas på alla tänkbara skarvar.
Det lustiga är att den är så ok bara man fått varvet över 1000rpm. Den tuffar som en klocka på tomgång bara den startat.
av metalHJ
Det låter ju tämligen skumt, inte fan har väl dessa motorer någon specifik ventil som ska hålla upp tomgången vid nystart/kallstart? Att det finns en tomgångsventil vet jag, men den arbetar ju även när motorn är varm. Och då har du ju inte problemen med taskig tomgång... Hur är det med kallstartsventil Jocke S. sitter det någon sån historia på dessa motorer?

Jag får precis känslan av att det är något tjuvnyp någonstans, efter allt du nämner. Det låter som du kväver motorn med för mycket luft vid gaspådrag. Och vad kan orsaka detta om du inte har tjuvnyp i någon packning?! :roll:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
metalHJ skrev:Det låter ju tämligen skumt, inte fan har väl dessa motorer någon specifik ventil som ska hålla upp tomgången vid nystart/kallstart? Att det finns en tomgångsventil vet jag, men den arbetar ju även när motorn är varm. Och då har du ju inte problemen med taskig tomgång... Hur är det med kallstartsventil Jocke S. sitter det någon sån historia på dessa motorer?

Jag får precis känslan av att det är något tjuvnyp någonstans, efter allt du nämner. Det låter som du kväver motorn med för mycket luft vid gaspådrag. Och vad kan orsaka detta om du inte har tjuvnyp i någon packning?! :roll:
Kallstartventilen aktiveras först vid ca minus 15 grader eller kallare. Jag funderar över tempgivaren (till sprutet)... Om den ger fel signaler, kan den lura systemet att motorn är varm (när den igentligen är kall)...

Edit. När motorn är kall, öppnar spridarna 2 ggr./motorvarv. När motorn är varm, öppnar spridarna en gång/motorvarv.
av metalHJ
Kallstartventilen aktiveras först vid ca minus 15 grader eller kallare. Jag funderar över tempgivaren (till sprutet)... Om den ger fel signaler, kan den lura systemet att motorn är varm (när den igentligen är kall)...

Edit. När motorn är kall, öppnar spridarna 2 ggr./motorvarv. När motorn är varm, öppnar spridarna en gång/motorvarv.
Att kallstartsventilgen inte aktiveras förrens så låga temperaturer var ju lite förvånande, men samtidigt kanske de andra systemet räcker till ner till den kylan. Detta måste ju vara typiskt volvo, tillverkade för nordiska klimat.

Men tempgivaren går väl att mäta sig till, för att se om den skickar defekta värden? Det är ju ändå ganska lätt gjort att undersöka saken med en multimeter.
av Frackman
Tändkablarna är inte bytta, bara ordentligt avtorkade för att få väck ev krypströmmar.

Jordflätorna är där bäggge två och ordentligt åtdragna. Vad jag förstår är tempgivaren med i matchen, den visar det den ska på instrumentpanelen och om jag inte är sned är det samma givare. Är tempgivaren till sprutet någon annan?

I afton är jag åter i garaget, så ideer att kolla mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Frackman skrev:Tändkablarna är inte bytta, bara ordentligt avtorkade för att få väck ev krypströmmar.

Jordflätorna är där bäggge två och ordentligt åtdragna. Vad jag förstår är tempgivaren med i matchen, den visar det den ska på instrumentpanelen och om jag inte är sned är det samma givare. Är tempgivaren till sprutet någon annan?

I afton är jag åter i garaget, så ideer att kolla mottages tacksamt.
Nej, tempgivaren till sprutet och tempgivaren till mätaren är inte samma...
Den till mätaren har två runda stift och den till sprutet (går till både bränsle- och tändstytem) har två små flata stift.
Titta på toppens (på insugsidan) nederkant. Ner mellan insug 2 och 3 hittar du tempgivaren till sprutet.
Lite acrobatik med armar och fingrar, går det att demontera givaren. Själv använder jag en 19-hylsa (mod. lång), en ledad hylsskarv, en förlängningspinne och ett spärrskaft (i den ordningen) för att skruva ur givaren.

Resistans mellan stift och chassi (på givaren):
ca 2500 ohm = +20 grader
ca 600 ohm = +60 grader
ca 100 ohm = +100 grader
Det ska vara närmast samma resistans mellan varje stift och chassi.
Det där med tändkablarna - jag är absolut ingen expert men hade liknande problem för några år sedan, verkstaden bytte kablar och det löste problemet. De påstod att den ibland bara gick på tre cylindrar. Den gick att köra men var slö. Stor skillnad efteråt.
av Frackman
Att stryka, nu är tändkablar bytta, det vart en aningens bättre, för att då följa tändnings spåret så är nu även tändspolen kollad, den gick en aningens varm vid jämförlese med annan bil så nu är även den ny. Men går den som den ska? Nix pix icke, även om det under provkörningen räckte till för att överträda hastighetsbegränsningen. Å jajja mensan precis när hern växlat ned för att känna om den drog som den skulle var lasermannen där, förutom 4000 fattigare utöver delarna så fick jag deadline att kunna köra bilen på 48h, sen får den vila i nån månad eller så. Så efter konsulterande av felsökningschema i gamla handböcker så kollas just nu om kamremmen hoppat och bytt läge, vet inte när den var bytt senast så den passas på att bytas är ju ingen dyr pryttel men ett rejält strul om den ger sig. Sen ger vi oss på insugstempen om det inte nu är hittat
Återkommer med rapport
Elpriset

Igår sa Sverigedemokraterna och Liberalerna […]

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]