Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

metalHJ skrev:Grammse, jag vet inte om jag ska kalla det försvar, eller delade åsikter! Hittils har jag bara uttryckt mina åsikter, ganska tydligt.

Bilen står nu i garaget med nybytt kamrem, löprullar samt v-pump. Första kamremsbytet någonsin, och det gick fint! Har sköljt lådan med 10 liter olja, och har nu kopplat ihop mot nya kylaren... Resterande vattenslangar ska anslutas, fyllas med ny glykol samt koppla ihop fläktsystemet!

Återigen en heldag i garaget, full med lärdom och svordomar : :mrgreen:
Klart man ska få säga sin åsikt, det är jag oxå noga med. Bara det är på en normal nivå så är det lungt :D
Tålamod är bra att ha när man skruvar bil :roll: . Men i denna värmen kan man bli galen för mindre :-O) :lol:
Idag kunde du ha fyllt slangarna från himmlen :lol: :lol:
Opps nu var det jag som drog iväg åt fel håll i tråden :oops:
Tålamod går åt ibland... Och till en början vill jag gärna vara lite pedantisk så allt blir rätt, hade ingen större lust med rasad motor som resultat :P Nån gång är ju alltid den första!

Värmen kan vara ett helvete, idag fick jag stå med bar överkropp för att stå ut skiten, trots spöregn utanför! :P Men imorrn blir det klart :D Och återkommer med det slutgiltiga resultatet här, så tråden kan få ett konkret avslut...
Dam didi dam! Bilen klar med det aktuella problemet :)

Ny glykol, röd och härligt läcker ATF olja, sprojlans kylare och till sist kamremssatsen (Transmission sats) ny! Inga större problem inträffade under jobbets gång, och det mesta flöt på fint. Motoroljebyte imorrn bara, vilket i stort sett går på en kvart när jag lånar brygga att köra upp på...

Och 10 liter räckte gott och väl att spola ur automaten med, efter detta har jag väldigt bra resultat på oljan! Med förhoppning att det förblir så, men efterkontroll ska ske om några mil... I övrigt STORT tack till alla som tipsat och hjälpt till! (D)
Ska tillägga här att efter cirkus 300 mils körning efter att jag spolade ur automaten med ren ATF olja, så är oljan bibehållen röd och fin! Och luktar som ATF olja luktar, så ingen bränd doft heller... Så jag tror jag automaten skonades trots kylarhaveriet!

mao. behöver det inte vara något problem med automaten, bara man sköljer ur den om andra får samma kylarproblem som mig!

So Long!
metalHJ skrev: EDIT: Glömde säga hur ofta ett oljebyte sker i automaten! Oftast skulle jag anse detta vara individuellt från bil till bil, volvo nämner inget i isntruktionsboken om byten. Jag gör det ändå. Många tillverkare anser att deras lådor har en life time olja som aldrig behövs bytas... Men i många fall, mår dessa lådor väldigt bra av ett byte! Jag skulle säga runt 8-10.000 mils intervaller av egen bedömning. Med all säkerhet sparar du livslängden, och får en betydligt mer driftsäker låda som växlar mjukt och fint!
Om det är som du säger att vxllådeoljan aldrig byts på service så har min olja växlat på i snart 68 000 mil, fortfarande växlar den så mjukt så mjukt.... eller tämligen iaf, har inte erfarenhet av nån annan bil än min egen :)
Jag tror att den lär sig ju mer den får jobba så oljan bara blir bättre o bättre!

Men hur som helst så kanske det jag alltid har sagt stämmer, "Den har bara gått 67000 mil, snart dax för första oljebytet!" :-)-)
Bjorn_S, Om du tar av mätstickan till tråget på automaten, kollar oljans färg mot ett vitt papper genom att torka av stickan. Och sen luktar du noggrant på oljan du får upp! Är den de minsta bränd eller mörkfärgad, är det inte fel att byta... Är det en kraftigare bränd lukt, kan lamellpaketet börja att ge sig! Men i stort sett: Oljan säger dig mycket! Och är lådan i gott skick, ska det lutka traditionell ATF olja om det, och vara ren och röd!
metalHJ skrev:Bjorn_S, Om du tar av mätstickan till tråget på automaten, kollar oljans färg mot ett vitt papper genom att torka av stickan. Och sen luktar du noggrant på oljan du får upp! Är den de minsta bränd eller mörkfärgad, är det inte fel att byta... Är det en kraftigare bränd lukt, kan lamellpaketet börja att ge sig! Men i stort sett: Oljan säger dig mycket! Och är lådan i gott skick, ska det lutka traditionell ATF olja om det, och vara ren och röd!

Hej har sett mång v-s70 och några 960i med ljusbrun olja i lådan,,finns även på macken att köpa,,,,vad är det för olja,har själv bara sett röd automatolja,,,,,,
Detta med brun olja förvånar mig lite, vanlig transmissionsolja för manuella lådor kan likna motorolja till färgen. Men har aldrig skådat en brun olja som är en specifik ATF olja, har du i minnet vilken brun ATF olja du menar att du sett säljs? Och på vilken mack?
metalHJ skrev:Detta med brun olja förvånar mig lite, vanlig transmissionsolja för manuella lådor kan likna motorolja till färgen. Men har aldrig skådat en brun olja som är en specifik ATF olja, har du i minnet vilken brun ATF olja du menar att du sett säljs? Och på vilken mack?

Förvånade mig med,,men köper denna olja på statoil, står att den är speciell till volvo..den är ljusare än motorolja liknar mer bromsvätska..men hört att det kan vara orginalolja i men byts den så hälls röd atf olja i,,,men ska kolla upp vad oljan heter i veckan,,undra om den är blandbar med vanlig atf olja då min läcker lite,,
Undrar just om volvo själva har färgat denna olja av någon anledning? När du säger att det är volvo original... Volvos lådor kräver väl ingen mer påkostad olja, än en låda från t.ex. BMW eller Merca?
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]