Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:
Mr EmCom skrev:Nu kommer kanske en väldigt dum fråga, men hur f-n kommer man åt torkarmotorn?
Sitter på torpedväggen på höger sida under huven, sitter fastskruvad med 3st M6 varav den ena med jordfläta. Länkaget delar man på inifrån, demontera pappen under handsfacket så ser du länkaget och motoraxeln. Demontera först låsbrickan, sen hackar man av länkaget och därefter lossar man M6an som håller den sista biten på axeln, måste plockas av för att få ut motorn.
Okej tack :oops:
Men kolla först så det finns ström på ett av stiften när tändningen är på och torkarna avstängda. Gör det inte det finns felet nån annan stans.
Sparkz skrev:Men kolla först så det finns ström på ett av stiften när tändningen är på och torkarna avstängda. Gör det inte det finns felet nån annan stans.
Nu känner jag att latheten börjar smyga sig på. Hur hittar man motorn bak då?

Vad säger SBP om detta? dvs att dom ej går tillbaka i ursprungsläge?

///David
SBP tror jag inte anmärker på vart torkarna stannar, endast på om de inte fungerar.
Bak, är det en 245 du har?

Öppna bakluckan, lossa invändig sarg och handtag, och lossa klädseln ( med kniv som dras mellan klädsel/plåt tills det tar stopp mot plastclipset. Bryt försiktigt loss plastclipset/klädseln från bakluckan )
Där det sedan är trängst, där sitter torkarmotorn.
anp skrev:SBP tror jag inte anmärker på vart torkarna stannar, endast på om de inte fungerar.
Bak, är det en 245 du har?

Öppna bakluckan, lossa invändig sarg och handtag, och lossa klädseln ( med kniv som dras mellan klädsel/plåt tills det tar stopp mot plastclipset. Bryt försiktigt loss plastclipset/klädseln från bakluckan )
Där det sedan är trängst, där sitter torkarmotorn.
Okej, bra då vet jag tack för hjälpen, ska kolla på det när det slutat regna :)
Jag har inte riktigt klart för mig om ditt problem gäller främre eller bakre torkaren (torkarna)?
Dom tips du har fått är säkert gångbara, men om det är främre torkarna kan jag berätta hur det var för mig:
Dom stannade inte i utgångsläget längst ner. Men om du med lite fingertopskänsla lär dig att "träffa rätt" med spaken då torkarbladen är på väg ner och nästan vänder, så kan du få dom i rätt läge provisoriskt tills du får möjlighet att reparera.

För min del var det en leasingbil, så jag har inga detaljer om kostnader eller vad som exakt gjordes, men rätt blev det i alla fall.
Rådlös skrev:Jag har inte riktigt klart för mig om ditt problem gäller främre eller bakre torkaren (torkarna)?
Dom tips du har fått är säkert gångbara, men om det är främre torkarna kan jag berätta hur det var för mig:
Dom stannade inte i utgångsläget längst ner. Men om du med lite fingertopskänsla lär dig att "träffa rätt" med spaken då torkarbladen är på väg ner och nästan vänder, så kan du få dom i rätt läge provisoriskt tills du får möjlighet att reparera.

För min del var det en leasingbil, så jag har inga detaljer om kostnader eller vad som exakt gjordes, men rätt blev det i alla fall.
Sorry om jag varit otydlig, det gäller båda torkarna, och det är en 245:a (244 har ingen bak föresten va?)
Ja det är precis som du säger. Det känns lite haft osäkert att åka runt koncentrera sig på att få torkarna rätt istället för att titta på vägen :P

Har inte orkat gjort nått med den idag (regn)

/David
Kan tipsa också om att om man ska pilla med vajrarna (så såg det i alla fall ut på min 240, fast den är nyare) så är det lämpligt att plocka ut handskfacket. MYCKET lättare att komma åt då kan jag säga.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]