Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tag_H
Har samma Problem, efter att ha haft en fullt fungerade telefon, så gjorde jag misstagget att byta mobiloperatör
till Felia, nu slutade telefonen i bilen att funka.
efter att pratat med Felias support ex antal gånger och fått 4 kort skickade till mig så har jag mer eller mindre gett upp. Har varit inne i ett antal telefonbutiker och frågat efter gamla kort utan att hitta något, och personalen eller supporten fattar inte problemet. Bila har oxå stått frågande för problemet.
Jag ringde Megalans i GBG som gör all service för bla Bilia, Det finns inget att göra med mobiltelefonen.
Problemet är att de bytt spänningen på korten från 3 till 5 volt (eller om det va tvärt om) minnes-storleken på korten 8-16-32- eller 64K har alltså inget med detta att göra. om det nu inte är så att samtidigt som man gick över till 16K kort bytte krets till en med annan spänning.

För övrigt så spelade det ingen roll vilken operatör som används telefonerna är inte operatörslåsta.
Användarvisningsbild
av Brainy
Volten spelar också in ja och vad jag har förstått så är det just 8k-korten som har 5v.

mvh
Anders
av Marbas
Detta har diskuterats i andra trådar på detta forum, och lösning ska finnas om jag inte minns fel (jag är tydligen lika lat som alla andra och orkar inte söka :wink:). Det är ett 5V kort som behövs i de äldre bilarna. Vet inte vilket år som telefonerna började klara av 3V kort, men min MY04 klarar av 3V korten.

Men som sagt, det ska gå att lösa enligt andra trådar på forumet...
Användarvisningsbild
av Brainy
Fler trådar för LÄSNING
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 796&hilit= -> Reder ut att problemet endast är på nokiatelefonerna och att telia lyckats hjälpa till i flera fall.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2114&hilit -> användare som både fått hjälp av telia och köpt sim-kort på blocket.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 346&hilit= -> ytterligare en som har problem och får till svar att hjälp fåtts av telia.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 186&hilit= -> både telia och comviqkunder som fått hjälp.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 899&hilit= -> en till "nöjd" comviqkund.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 285&hilit= -> någon som hävdar att det räcker att tabort pinkoden för att det ska fungera !!!!!

Sitter det nu redan ett teliakort i din telefon så kan vi väl anta att det är ett gammalt fungerande kort? I sådanafall skulle jag gå in till t.ex. phonehouse och be dem programmera det med den operatör du nu vill ha!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Inbyggda mobiltelefonen i Volvo 00-07 må se och fungera bra...men fy böveln vilket skämt till efterlegad teknik. Vad tänkte man med egentligen när man la in denna forntida telefonteknik i splitternya Volvobilar?

SMS-funktionen är ett skämt. Kopplingen till telefonboken är ett skämt. Röststyrning existerar inte. Displayen är seg. Minnet värdelöst. MMS går ej att ta emot (blir bara konstiga siffror, alltså inte ens ett meddelande om att mmset går att hämta på nätet manuellt).

Nåja, nu ska man väl inte gråta över spilld mjölk. År 2008 (typ) uppdaterade man telefonen så att det numer finns möjlighet att även styra med blåtand och synka mobilens egna telefonbok. Men då ringer du med mobilens antenn, istället för bilens externa (strålning plus sämre mottagning) samt att det går inte att ha båda alternativen sim-kort / blåtand. Det är antingen eller.

Man tycker att SonyEricsson borde ha legat på Volvo rejält....men någonstans tog det stopp.

Har man en äldre modell så går det dock att köpa till en blåtandsapparat som man klistrar fast på instrumentpanelen ovanför startnyckeln. Då kan man nyttja sin egen telefon men samtalen går via den inbyggda högtalaren i bilen och man ser numren i bilens display (färddatorn).

Sen angående problemet ovan med att nya simkort inte fungerar så har jag också testat med att stänga av pin-koden, men det fungerade inte för mig. Står bara "sätt in simkort". Jag tror den enda säkra lösningen är just att få tag i ett simkort från den tiden då bilen är gjord....
av CANBus
Barkbiten skrev:Inbyggda mobiltelefonen i Volvo 00-07 må se och fungera bra...men fy böveln vilket skämt till efterlegad teknik. Vad tänkte man med egentligen när man la in denna forntida telefonteknik i splitternya Volvobilar?

SMS-funktionen är ett skämt. Kopplingen till telefonboken är ett skämt. Röststyrning existerar inte. Displayen är seg. Minnet värdelöst. MMS går ej att ta emot (blir bara konstiga siffror, alltså inte ens ett meddelande om att mmset går att hämta på nätet manuellt).

Nåja, nu ska man väl inte gråta över spilld mjölk. År 2008 (typ) uppdaterade man telefonen så att det numer finns möjlighet att även styra med blåtand och synka mobilens egna telefonbok. Men då ringer du med mobilens antenn, istället för bilens externa (strålning plus sämre mottagning) samt att det går inte att ha båda alternativen sim-kort / blåtand. Det är antingen eller.

Man tycker att SonyEricsson borde ha legat på Volvo rejält....men någonstans tog det stopp.

Har man en äldre modell så går det dock att köpa till en blåtandsapparat som man klistrar fast på instrumentpanelen ovanför startnyckeln. Då kan man nyttja sin egen telefon men samtalen går via den inbyggda högtalaren i bilen och man ser numren i bilens display (färddatorn).

Sen angående problemet ovan med att nya simkort inte fungerar så har jag också testat med att stänga av pin-koden, men det fungerade inte för mig. Står bara "sätt in simkort". Jag tror den enda säkra lösningen är just att få tag i ett simkort från den tiden då bilen är gjord....
Har du aldrig ägt en T28:a nångång?
det är samma telefonmodul i din volvo som en T28.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CANBus skrev: Har du aldrig ägt en T28:a nångång?

haha det förklarade ju allt ;-)

Skämt åtsido. T28 var en underbar telefon när den kom i slutet av 1900-talet (1999). Den var liten, nätt och batteriet räckte länge. Luckan var häftig som öppnade sig själv om man tryckte på en knapp. Dock var den seg...riktigt seg. Och några år därpå släpptes därför uppföljaren (Under Ericssons krisår, man var tvungen att göra en rikgit bra telefon för att blidka marknaden) T39. T39 var snabb (-are) och hade bättre minnesfunktioner och kunde även ta emot och sända långa sms etc. T39 (uppföljaren till T28) är fortfarande en storfavorit hos många äldre användare och säljs begagnat på nätet och vissa butiker.

Men sedan deras tid, T28 och T39 har mycket hänt. Ja, Du vet ju själv hur mobiltelefonutvecklingen fortskridit sedan dess, en häpnadsväckande fart. Så vad hände då med Volvos telefoner ala modell T28 sent nittonhundratal? Jo man bestämde sig tydligen för att låta dem sitta kvar...även i de nya bilarna (!). Det är väl närmast att likna vid ett företag som envisas med att fortsätta sälja 6-7 år gamla datorer...till en ny marknad, med nya krav och nya behov. Det blir inte riktigt match.

Så att man inte ens funderat på att uppgradera telefonen under alla dessa år övergår mitt förstånd. Nu ska dock tilläggas, till Volvos försvar, att telefonen är riktigt jäkla bra när det kommer till det viktigaste - ta emot samtal. Och har Du numret i huvudet så fungerar den även bra till att ringa med. Ljudet är bra, och motparten hör väl vad som sägs, även när du kör i hastigheter över 100 km/h (gäller ej de tidigaste modellerna dock, där högtalar/mikrofon etc var sämre).
av CANBus
grejjen är väl den att det kostar nog jättemycket att ta fram en helt ny programvara, men till vad egentligen?
DIM displayen kan ju inte visa bilder, så nån nyare version är ju onödigt.
sen i plattformens slutskede så lägger man inte ned så mycket, utan kör racet med en färdig produkt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:
Barkbiten skrev:Inbyggda mobiltelefonen i Volvo 00-07 må se och fungera bra...men fy böveln vilket skämt till efterlegad teknik. Vad tänkte man med egentligen när man la in denna forntida telefonteknik i splitternya Volvobilar?

Har du aldrig ägt en T28:a nångång?
Ytterligare ett bevis på att det är helgalet att hård-integrera en telefon/navi/stereo i en bil som ska rulla i 20-30 år och elektroniken är stenålder efter 5 år.
av Huggo
Ringde Lies mobiltele i Västerås.Han har provat med nya kort i alla årsmodeller av S80 och det har funkat.
Provade med mitt Halebop(gick ej att få tvillingkort)och fick telefonen att börjja gå igång med pinkoder pukkoder och moster,faster mm.mm.
Beställde ett kontantkort från Telenor (59:-) i förhoppning att det kan fungera.
Vill ej ha abbonemang i bilen.Endast kontantkort.Fö det enda jag använder.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]