Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
eccy243 skrev:
Mattsvart skrev:Den såg stilig ut ;). dock så kan ja inte komma på att ja sett den :roll:
Det kan bero på att den står hemma på gårn' och väntar på lite kärlek och omtanke (läs: pengar)... Behöver två nya bakfjädrar och 5-6 timmars "garageuppfartsskruvning" för att rulla. Men det är tänkt att den ska få dra husvagn ner till Vallåkra, så då ska den rulla,,,
Nu hoppas jag att du har sett den. :D
av metalHJ
Dumt att skriva "sliten" under trådnamnet ;) Jag har sett betydligt värre vrak än denna, den såg ju väldigt fin ut trots mil och ålder! Lite kärlek och ambition på den bilen, och du har ett lyxåk :)

Hur är motorn efter 33k mil? Inga knackande, slamrande eller annat oroande ljud? Och lådan, växlar den okay? Men det är väl klart, du har ju inte fått fart på den än så kanske svårt att säga :lol: Men första intryck finns ju alltid :)
Användarvisningsbild
av eccy243
metalHJ skrev:Dumt att skriva "sliten" under trådnamnet ;) Jag har sett betydligt värre vrak än denna, den såg ju väldigt fin ut trots mil och ålder! Lite kärlek och ambition på den bilen, och du har ett lyxåk :)

Hur är motorn efter 33k mil? Inga knackande, slamrande eller annat oroande ljud? Och lådan, växlar den okay? Men det är väl klart, du har ju inte fått fart på den än så kanske svårt att säga :lol: Men första intryck finns ju alltid :)
Haha. Men den e ju halvsliten. :D Motorn spinner som en katt. Smattrar lite p.g.a. grenrörsläckan nu då... Lådan är nog lite tröttare. Ska prova å byta olja och se om de blir bättre. Den vill gärna slira i trean, hela växlingen tar typ två sekunder. Sen så vill lådan inte gärna lägga i trean heller. När man kommer ut ur en rondell eller korsning och den ligger på tvåan, då ligger den kvar på tvåan ända upp till ca 50-60 knyck, ca 3000-3500 rpm, innan den sparkar i trean. Sen så har jag samma fel som beskrivs på 700/900-forumet. Att kupéfläkten lägger av när man gasar.

Jodå! Nu lever den. Men den är lite av ett rullande projekt just nu. :D
av metalHJ
Tja, det där med treans växel kan ju vara ett orosmoment! Men samtidigt finns det en del beg. automatlådor runt om landet, för överkomliga pengar... Men det är klart, det är ju som att köpa grisen i säcken. Renoverar man sin befintliga låda, vet man ju vad man får, men det kommer ju också kosta mera... Men ett oljebyte gjorde susen på min kan jag tillägga, betydligt mycket mjukare växlingar. :) De tidiga 960 ville ha Dexron II D, som jag febrilt letade dunkar efter. Men tillslut kom jag över Dexron III från Q8 oils, vilken ersätter dexron II D. Så tänk på att Dexron III olja funkar lika fint, och är lättare att få tag på :)

Haha, så även du har problemet med kupéfläkten! Det verkar bli en traditionell sjukdom på 900 bilar :P Jag har också precis samma fel, men orkar inte engagera mig i det just nu, det är ju inte så störande. Men tillräckligt för att reta upp mig :D

Hade du lackade stötfångare på din?
Användarvisningsbild
av eccy243
Haha. Okej. Fast jag önskar kanske lite hårdare växlingar, men man får se vad som händer efter oljebytet. Som du säger så är ju inte en automatlåda så jättedyr på skroten, men sen så känner jag en del folk som är grymma på automatlådor, som lätt renoverar dom.

Jaa, lite så känner jag också om kupéfläkten. De lär kunna vara betydligt jobbigare när man får igång ACn. :D

Själva gummiytorna är inte lackade, men nedanför är det lackat. Tror att jag ska ge mig på rosten i vindrute-ramen, sen blir det nog en hellack. :D
av metalHJ
Hör med dina kontakter ang. lådan då, vad dom tror! Jag är absolut inget het på automatare, men kan svara för att oljebyten kan göra märkbara förändringar. 10 liter ny ATF olja är inte heller gratis, ev. kan det gå åt mera om du ska skölja ur lådan ordentligt! Men nog kommer det göra skillnad om inte oljan är bytt på ett tag...

Jag tog tag i min AC nu under de varma dagarna på semestern, provtryckte och fyllde upp! Fick även byta ett rör, som det var läck i... Och kylningen är det inget fel på i dessa bilar, blir ruskigt kallt. Under långfärd får jag oftast ställa upp tempen ganska mycket... Tyvärr har ju gamla 960 en uråldrig kompressor till AC'n, och vill gärna läcka i axeln runt drivningen. En utbytes kan avhjälpa detta, men har fått bekräftat att konstruktionen tyvärr är lite brisfällig och ny läcka kan tyvärr uppstå med även en nyrenoverad. Samtidigt är dom lite självreparerande, och tätas så länge dom används och då under vinterhalvåret brukar gasen smyga ut :x Och ang. fläkten så kommer du märka av problemet i stadskörning, där kan det vara grymt störigt. Under landsväg är det inga större problem då man håller kontinuerlig fart :)

Hellack? Men du, tar du min i samma veva så kanske du kan ordna mängdrabbat :D :lol:
Användarvisningsbild
av eccy243
Ja, det krävs nog lite mer för att fixa min AC. Varenda pryl under huven som hör till ACn är bortplockad. Utom kompressorn. Alltså kondensor, rör, slangar, givare och torkfilter. Men jag tycker och tror att om man använder ACn som det är tänkt att man ska använda den, så är det nog inget problem. I farsans 744 -85 så höll ACn i garanterat 15 år och 40k mil, utan en enda påfyllning, sen blev den påfylld och höll i ytterligare 5 år. Kompressorn rördes aldrig. Det jag menar är att när man sätter mittvredet på ECCn i defroster (vilket ju händer ganska ofta vintertid), så kör den ju ACn ändå. Det känns ju nyttigt att pumpa runt lite, så det kommer olja till axialtätningen.

Njaa. Det dröjer nog minst ett år till innan jag har råd med en hellack. Men det behövs. :D
av metalHJ
Men startas AC'n under vintertid? Pratade med en rutinerad gubbe, som hälpte mig fylla systemet... Och han hävdade att det sitter en givare på systemet, som fimpar kompressorn när temperaturen ute är under en viss grad, om det kan vara 5+ eller liknande. Enligt hans mening var det tvunget att vara över denna temperaturgräns för att systemet skulle starta av något säkerhetsskäl. Jag själv är inte påläst, så jag vet inte... Men jag litade på hans ord, då han visste precis vad han sysslade med iaf. :P

Ang. rödblockarna och vitblockarna sitter det en Sanden kompressor på 960'n. Vilket det inte gör på ex. 740-940! Och även systemet och rör skiljer på 940 och 960, så att det skiljer systemen imellan är uppenbart. Men samtidigt är ju grundprincipen densamma, så det bör inte ha någon större skillnad i systemets funktion!
av metalHJ
Får jag bara snabbt fråga varför allt som hör till AC'n är bortplockat? Låter ju lite skumt, om man inte hade som syfte att plocka dän systemet helt för att bespara plats åt turbobygge eller liknande :???:
Användarvisningsbild
av eccy243
Okej. Ja, det kan vara som du säger att den stängs av vid en viss temp. Nu när du säger det så har jag nog läst de nånstans.

Jag frågade faktiskt förra ägaren (som f.ö. är cykelreparatör) varför han hade plockat bort allt. Han svarade bara att det satt ivägen när han skulle plocka ur motorn. Aluminiumrören till kompressorn är kapade med bågfil. :shock:

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]