Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av axelmds
Halloj!

Nu när det färdig skruvat på MT5:an
så tänkte jag ta mig itu med lite värre saker.
Så då tänkte jag slänga upp ett lite större projekt på 142:an!

Den här bilen köpte farsan för en 18-20 år sen
som ett projekt han tänkte hålla på med, den var lite smått frontkrockad
och gick inte riktigt rent.
Fixa d.i.v skador och bytte stiften (gick som en klocka efter det) svetsade rost, och lackade om fronten i fel färg....
Men sen har den bara stått och stått.
Den har rykt någon liten del till min mammas 142:a och kanske haft igång den lite då och då.

Men rent praktiskt sätt så har jag sett den här fina gamla bilen bara förtvinat bort sen barndomsben! Jävla gubbe å bara låta den stå!!

Jag har inte riktigt bestämt mig ifall jag skall ha den till körkortet (nästa höst)
eller ifall jag köper min brors 240 GLT, men tänker alltid jobba med den vid sidan om

LITE INFO

Årsmodell - 1972
"Morot" - B20 med enkel Zenith-Stromberg förgasare
Miltal - c:a 24.000

PLANER

- Få en fräsch stilren 142 som går bra!
- Byta huv, den är visserligen blå men för den förra hade rostat sönder (KLART)
- Få igång den (KLART)
- På med kardanen, den ligger i ligger i baksätet
- Lacka om fronten i samma färg
- Renovera bromsar (Håller på och se över oken 1 KLART)
- Laga fönster vevarna = Skitgöra
- Fixa ena lyktinsatsen och ett relä

KOMMANDE

- Extraktorgrenrör, grövre avgassystem
- Portad och planad topp
- Värre kam axel
- Dubbla förgasare (formodligen dubbla SU, för det har jag liggandes)
- Nya fälgar eller breddade orginal
- LJUD!

TACK TILL

Far
Bror
Svärfar
Gaba
& Sofie (L)

Nu måste jag få tag i ett par broms-ok! Iallafall fram! Ingen som har tips vart man kan köpa utbytes-ok billigt?

Har fått ut alla kolvar ur ena oket fram. Det såg inte så vackert ut, så det blir nog nya fram, men skall se ifall man kan rädda dom som är bak.
Lossade på alla 3 luftnipplar utan att något gick av på båda oken fram. :D

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Fyllde år idag.

Fick en passande bok av "svär far"

Bild
Bild

Så nu har jag fixat problemet! Såg ju att nån idiot har satt andra o fjärde tändkabeln fel så tändföljden var 1-3-2-4 när den skall vara 1-3-4-2 så nu går den som en klocka! För teorin om att det var en ventil som tjärvat fast var inte sann efter jag komp testade tvåan o fyran..
Nästa problem är att fixa bromsarna och på med kardanaxlen. Se om man kan rädda broms oken imorgon!

Gillar knoppen
Bild
Bild

Mätarn..
Bild
Bild

Skulle testa om man kunde rädda lacken och det gick faktiskt :D! Skillnad? ;)
Bild
Bild

Bild
Bild

Motortvätt??....lite barrigt..
Bild
Bild

Start hjälp av Mammas ögonsten årsmodell 71'. 48 000 mil. ... Batteriet som jag har är helt dött..
Bild
Bild

Enda kortet jag har nu men skall ta lite imorgon :) (den ser förjävligare ut på in real life + DET ÄR BLÅ HUV PÅ!)

Bild
Bild

Fick gamle B20:n att skrolla igång. Fick ställa in brytarspettsarna, för de stämmde ju inte på 5 öre..
Men det lustiga var när jag (och min bror) fick igång den gick den inte riktigt OK så när man tog bort andra och fjärde tändkabeln
så gick den likadant hela tiden. Skall byta fördelarlocket
och se, eller om kanske någon ventil har tjärvat fast under tiden den har stått (att dom står öppna och rör sig inte)
Det blir till helgen det. :)

Tänk nu på att jag bara är 17 år och försöker lära mig! :P

Men vad tycks? Kommentera gärna :)
Senast redigerad av 3 axelmds, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Roligt att du räddar bilen från förfall. Tror det kan bli en fin bil när du putsat upp den.
Hur är det med rost? På bilderna ser det inte så farligt ut i alla fall. Okej lite på bromsskivan då, men de e bara att bromsa några gånger så e de borta :wink:

Köpte själv en 240 när jag var 16 år för 1000:- ! Det var en hel del rost kan man säga men bilen fixades iordning tills jag var 18 och tok körkort.

Ser fram emot att följa ditt projekt.
Användarvisningsbild
av axelmds
Rost?? Nej du :) ;).
Det rost som fans (bor på gotland) svetsade far. Men det är bara ytrost och inget genomgående. Reservhjulsballjorna är fina och det som fins i skärmkanterna är bara smuts. Så det är fördelen med gotlandskörda bilar :)

Tycker att det är så onödigt att fina gamla bilar bara skall tyna bort. Men tänker iallafall inte skabb styla den med en massa hobbex styling! :x

Det roliga är att man lär sig en massa saker oxå, man kan ju lite smått om saker o ting sen innan men det är kul o lära sig :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Roligt att du slipper rosten. Det är ju det som är det tråkigaste att fixa med, tycker jag i alla fall.

Låter bra att du inte tänker styla sönder den som många gör :(
En gammal volvo är ju perfekt att börja med om man vill fixa lite själv. Titta bara i motorutrymmet, de e ju säkert en halvmeter utrymme på varje sida. 8) . Sen finns det ju alltid billiga reservdelar.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]