Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

metalHJ skrev:Jocke S. Jag är helt med dig på den punkten om att alltid felsöka innan man bekostar nya delar! Men samtidigt gäller det ju att se till den aktuella situationen, killen har inte all utrustning som krävs, och kanske inte heller kunskapen. Så antingen ordnar han fram utrustning för en smärre utgift (multimeter) och får ett konkret svar på felet. Eller så byter han givaren rakt upp och ner som inte kostar en hel förmögenhet och besparar sig både tid och besvär, om nu inte givaren var sönder så är det ju ingen katastrof rent ekonomiskt. Och av det beskrivna felet, låter det som ett troligt elfel riktat mot tändningen!

Men att du är mer hemma på rödblockarna än mig, är solklart och jag skulle således inte ifrågasätta dina argument ang. felsökningen! :)
Du har rätt! En multimeter på biltema = ca 100 kr.
Reservdelar (Icke biltema)...
Impulsgivare = ca 320 kr.
Visar det sig sedan impusgivaren var hel...får man väl backa ett steg och byta ut styrenheten... ca 15.000 kr.

Så, helt rätt...varför slösa pengar på en billig multimeter, när man kan köpa dyra delar och prova sig fram... :wink:
Nåväl, du behöver inte överdriva saken till det yttersta! Jag såg till den aktuella situationen, och inte generellt som jag också poängterade ;)

Att backa ett steg och punga ut 15 lök, för en NY styrenhet i ren blindo, tja den själ som förmår sig till det, har nog också ett tjockt konto. När man med lite prat, kan åka till skroten och låna sig till en för att bekräfta ev. fel!

För dig kanske det är en barnlek att hitta felen, för andra kanske det inte är lika lätt som kanske inte skruvat så mycket i sina dagar...
Nu så är jag tillbaka efter en dag i motorbrunnen!

Ny fin givare inopererad samt tjuvluft kollad! Den givaren jag plockade bort var nedsmetad med olja vid det lilla stiftet men det kanske inte spelar nån roll för funktionen? Nån tjuvluftläcka hittade jag inte.

Hur som helst så verkar bilen funka bättre än innan men ej 100%-igt, felkoden om mager eller fet tomgång från lambdasonden återkommer men det får jag leva med, ska köra en lite längre sträcka på torsdag och drar bilen lika mycket/lite soppa som vanligt, runt 0,85 l/mil, får tomgången hoppa lite upp och ner om den nu känner för det. Jag förpassar problemet till "If it ani´t broken - don´t fix it"-lådan helt enkelt 8)

Blir till att tanka lite t-röd innan besiktningen utifall att avgasvärdena skulle vara lite kajko iom detta.

Tack för alla tips och svar, har nån idé om vad som skulle kunna orsaka det sista bekymmret mottages dessa tacksamt!

Ps. Ni behöver inte oroa er för att jag köper en ny motorstyrning för 15 lax .ds
En tanke angående felkoden mager/fet lambdareglering på tomgång, är att tempgivaren till motorstyrningen är dålig. Är den defekt och visar fel värden, så kanske motorn går på "choke" trots att den är varmkörd.
Givaren kostar ca, 500 kronor på Volvo.

Jag har samma problem på en 940, och får en givare idag att testa med.
Återkommer med besked hur det gick om jag kommer ihåg det.
anp skrev:En tanke angående felkoden mager/fet lambdareglering på tomgång, är att tempgivaren till motorstyrningen är dålig. Är den defekt och visar fel värden, så kanske motorn går på "choke" trots att den är varmkörd.

Misstänker att ni menar felkod: 2-3-2. Denna kod är knepig då den kan bero på en knippe olika fel. Tempgivaren är bara en av dessa! :wink:
Tempgivaren gav inget tyvärr. I.o.f.s fick jag ingen ny felkod efter nollning, byte och en tids provkörning, den kom först efter att tändkabel och elanslutning till spridarna lossades för att se vilken cylinder som strulade.

Ett mindre vakumläckage konstaterades på 4ans cylinder, troligtvis läckande insugspackning.
Felkoden och den "dåliga" tomgången kvarstår.
anp skrev:Tempgivaren gav inget tyvärr. I.o.f.s fick jag ingen ny felkod efter nollning, byte och en tids provkörning, den kom först efter att tändkabel och elanslutning till spridarna lossades för att se vilken cylinder som strulade.

Ett mindre vakumläckage konstaterades på 4ans cylinder, troligtvis läckande insugspackning.
Byt insugspackning! Tjuvluft orsakar dålig tomgång...
anp skrev:En tanke angående felkoden mager/fet lambdareglering på tomgång, är att tempgivaren till motorstyrningen är dålig. Är den defekt och visar fel värden, så kanske motorn går på "choke" trots att den är varmkörd.

Bra tanke och jag tackar för tipset! Synd att det inte löste sig för dig!
Dock tror jag inte det är detta som är fel på min med tanke på det samtidigt uppkomna felet med varvtalet och liknande. Om jag springer på en skrotad 940 ska jag sno givaren ur den o testa men innan dess hoppas jag på det bästa!
Eventuellt kommer det även visa sig då jag kör lite längre, om den chokar hela tiden skulle detta visa sig tämligen snabbt på bränsleförbrukningen. Är det dock bara så att den chokar på tomgången får jag lära mig leva med det :)
Jocke S. skrev:
anp skrev:Tempgivaren gav inget tyvärr. I.o.f.s fick jag ingen ny felkod efter nollning, byte och en tids provkörning, den kom först efter att tändkabel och elanslutning till spridarna lossades för att se vilken cylinder som strulade.

Byt insugspackning! Tjuvluft orsakar dålig tomgång...
Ska göra det så fort jag får tag på en packning.
Bjorn_S skrev:

Bra tanke och jag tackar för tipset! Synd att det inte löste sig för dig!
Dock tror jag inte det är detta som är fel på min med tanke på det samtidigt uppkomna felet med varvtalet och liknande. Om jag springer på en skrotad 940 ska jag sno givaren ur den o testa men innan dess hoppas jag på det bästa!
Eventuellt kommer det även visa sig då jag kör lite längre, om den chokar hela tiden skulle detta visa sig tämligen snabbt på bränsleförbrukningen. Är det dock bara så att den chokar på tomgången får jag lära mig leva med det :)
Nej, är givaren defekt så "chokar" den hela tiden i.o.m att givaren visar ett kallare värde än det verkliga. Sist jag bytte en defekt givare så var skillnaden i bränsleförbrukning ca, 2DL per Mil.
anp skrev: Nej, är givaren defekt så "chokar" den hela tiden i.o.m att givaren visar ett kallare värde än det verkliga. Sist jag bytte en defekt givare så var skillnaden i bränsleförbrukning ca, 2DL per Mil.
Jaså är det inte mer än 2 dl per mil det rör sig om, trodde det skulle vara betydligt mer!
Men 2 dl extra skulle jag märka så det blir lite spännande när det kommer till nästa tankning!
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]