- sön 17 aug 2008, 09:56
För en tid sedan bytte jag en sprucken kylslang till kupén. Jag tror att bilen kokade som en följd av detta. När slangen var bytt och vätska återfylld har den gått som en klocka i säkert 30 mil. Igår när jag var ute och körde hoppade tempmätaren upp på max, lambdalampan tändes och bilen började koka igen. Det var också en del grå gegga i vätskebehållaren, däremot inte i oljan. Den ryker heller inte vitt och den går bra. Jag lät bilen svalna av, fyllde på ny vätska och startade. Till min förvåning är tempmätaren fortfarande på max, trots att bilen var helt kall. Och lambda-lampan lyser till och från. Jag har inga stora läckage men väl lite dropp från vattenpumpens övre packning. Och nu kommer det märkligaste. Trots att motorn är igång och uppenbarligen varm, om man känner med handen bedömer jag att det är normal arbetstemp, så är kylarvätskan kall! Detta leder fram till några frågor…
1. Kan en trasig tempgivare leda till att mätaren står på max så fort tändningen slås på? Vilken av givarna är det som går till mätaren? Samtidigt är det konsting om givarfel skulle sammanfalla med att den kokar etc...
2. Styr denna givare något annat som kan få cirkulationen att avstanna? (jag har bytt temostat)
3. Kan en vattenpump ha lagt av utan att det hörs på ljudet?
4. Kan en luftficka helt stoppa cirkulationen?
5. Varför lyser lambdalampan? (vid någon provkörning gjorde den dock inte det).
6. Är det toppackningen, trots varken vatten i oljan, vit rök eller ojämn gång? Kan ett kompprov avslöja detta? Man vill ju inte byta packningen i onödan…
7. Tänkte tömma och lufta systemet, hur luftar jag enklast?
Tacksam för att tänkbar hjälp!
1. Kan en trasig tempgivare leda till att mätaren står på max så fort tändningen slås på? Vilken av givarna är det som går till mätaren? Samtidigt är det konsting om givarfel skulle sammanfalla med att den kokar etc...
2. Styr denna givare något annat som kan få cirkulationen att avstanna? (jag har bytt temostat)
3. Kan en vattenpump ha lagt av utan att det hörs på ljudet?
4. Kan en luftficka helt stoppa cirkulationen?
5. Varför lyser lambdalampan? (vid någon provkörning gjorde den dock inte det).
6. Är det toppackningen, trots varken vatten i oljan, vit rök eller ojämn gång? Kan ett kompprov avslöja detta? Man vill ju inte byta packningen i onödan…
7. Tänkte tömma och lufta systemet, hur luftar jag enklast?
Tacksam för att tänkbar hjälp!
- By perhall