Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viggen
Hej ! Hoppas det finns nån kunnig här som kan hjälpa mig med mitt problem ! Har ett missljud eller mer ett knak knak knak när jag svänger fullt både åt vänster och höger eller kör fram eller bak men har svårt att lokalisera ljudet riktigt nån som vet vad det kan vara eller hur man ska felsöka ? Tack på förhand Mvh Viggen
av *pettson*
viggen skrev:Hej ! Hoppas det finns nån kunnig här som kan hjälpa mig med mitt problem ! Har ett missljud eller mer ett knak knak knak när jag svänger fullt både åt vänster och höger eller kör fram eller bak men har svårt att lokalisera ljudet riktigt nån som vet vad det kan vara eller hur man ska felsöka ? Tack på förhand Mvh Viggen
Två alternativ: antingen styrstopparna som ska smörjas eller så sitter inte styrväxeln riktigt fast under belastning. Den rör sej nån millimeter, det knakar nåt grymt när det händer.

Vanligast är torra styrstoppar.
av viggen
*pettson* skrev:
viggen skrev:Hej ! Hoppas det finns nån kunnig här som kan hjälpa mig med mitt problem ! Har ett missljud eller mer ett knak knak knak när jag svänger fullt både åt vänster och höger eller kör fram eller bak men har svårt att lokalisera ljudet riktigt nån som vet vad det kan vara eller hur man ska felsöka ? Tack på förhand Mvh Viggen
Två alternativ: antingen styrstopparna som ska smörjas eller så sitter inte styrväxeln riktigt fast under belastning. Den rör sej nån millimeter, det knakar nåt grymt när det händer.

Vanligast är torra styrstoppar.
oki tack för ditt svar.. vart sitter dom och hur kollar jag upp dom då ? det är mer ett metalliskt knakande när jag svänger fullt åt båda hållen.. var inne på vinkelväxeln kanske men den kanske inte påverkas så mycket när man svänger eller ??

mvh viggen
Användarvisningsbild
av ketto
Har du kört me dörren öppen när du kör sakta? Lixom hänger me huvet neråt mot vägen! Är lite lättare att lokalisera ljudet då. Ja gjorde så för att lokalisera mitt oljud i bakaxel, kom fram till att min visco hade gått sönder vilket visade sig vara rätt!

Nu säger ja inte att de är de felet på din bil, men gör som ja gjorde iaf!
av viggen
ketto skrev:Har du kört me dörren öppen när du kör sakta? Lixom hänger me huvet neråt mot vägen! Är lite lättare att lokalisera ljudet då. Ja gjorde så för att lokalisera mitt oljud i bakaxel, kom fram till att min visco hade gått sönder vilket visade sig vara rätt!

Hej ! Ja det har jag gjort men tyckte det var svårt att lokalisera ljudet ändå.. hade du problem med att det knakade rejält oavsett vilket håll du svängde åt ? påverkas viscon när du svänger ?
Användarvisningsbild
av ketto
viggen skrev:
ketto skrev:Har du kört me dörren öppen när du kör sakta? Lixom hänger me huvet neråt mot vägen! Är lite lättare att lokalisera ljudet då. Ja gjorde så för att lokalisera mitt oljud i bakaxel, kom fram till att min visco hade gått sönder vilket visade sig vara rätt!

Hej ! Ja det har jag gjort men tyckte det var svårt att lokalisera ljudet ändå.. hade du problem med att det knakade rejält oavsett vilket håll du svängde åt ? påverkas viscon när du svänger ?
På min påverkades viscon av nån anledning, vet inte va de berodde på! Slutade me att de pajade iaf! Glappade i den! Låter de typ från kardan nånting, blir ett högt metalliskt ljud!
av viggen
ketto skrev:
viggen skrev:

På min påverkades viscon av nån anledning, vet inte va de berodde på! Slutade me att de pajade iaf! Glappade i den! Låter de typ från kardan nånting, blir ett högt metalliskt ljud!

oki.. lät den bara när du svängde eller ? min låter bara när jag svänger fullt åt nåt håll.. gott skumt ljud..
av DrEvilBoy
OM du skulle lokalisera ljudet till viscon... titta då först på fästet där gummidelen sitter för att hålla viscon på plats... inte ovanligt att den ger sig..... och hyfsat billigt att fixa. Har haft problemet själv, började då att låta när jag svängde åt 1 håll (kommer inte ihåg om det var vänster/höger) sedan blev det värre.

Kolla först upp petssons förslag på styrstoppar eller styrväxeln. Personligen tror jag mer på det än att det är viscon som strular.
Blir det inte ett sådan ljud oxå när drivknutarna strular?
av viggen
DrEvilBoy skrev:OM du skulle lokalisera ljudet till viscon... titta då först på fästet där gummidelen sitter för att hålla viscon på plats... inte ovanligt att den ger sig..... och hyfsat billigt att fixa. Har haft problemet själv, började då att låta när jag svängde åt 1 håll (kommer inte ihåg om det var vänster/höger) sedan blev det värre.

Kolla först upp petssons förslag på styrstoppar eller styrväxeln. Personligen tror jag mer på det än att det är viscon som strular.
Hej ! Och tack för ditt svar.. får försöka kolla upp lite bättre vart ljudet kommer ifrån.. men vad är styrstopp och vart sitter dom nånstans ?? mvh viggen
Användarvisningsbild
av Severin
viggen skrev:
DrEvilBoy skrev:OM du skulle lokalisera ljudet till viscon... titta då först på fästet där gummidelen sitter för att hålla viscon på plats... inte ovanligt att den ger sig..... och hyfsat billigt att fixa. Har haft problemet själv, började då att låta när jag svängde åt 1 håll (kommer inte ihåg om det var vänster/höger) sedan blev det värre.

Hej ! Och tack för ditt svar.. får försöka kolla upp lite bättre vart ljudet kommer ifrån.. men vad är styrstopp och vart sitter dom nånstans ?? mvh viggen
Här har du stoppen:

Bild
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]