Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Har fått punka på ett framdäck, körde på en bräda med uppstickande spik. Spiken är ur och det pyser lätt från däcket. Har någon provat däcktätningssatsen som finns i bilen? Hur är det med punkaspray rent allmänt, sabbar man mer än lagar??
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad skulle de förstöra?

Jag har inte själv provat men min mamma har använt detta vid ett flertal tillfällen och det har funkat jättebra. Det pumpar ju inte upp däcket fullt men det är ju så att det går att köra utan problem.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tomas88 skrev:Vad skulle de förstöra?
Jag tänker mig risk för obalans, "kladdiga" fälgar m.m.
Användarvisningsbild
av Appel
Jag skulle nog oroa mig mer för att köra längre än till någon som kan byta däcket för jag känner mig tveksam till att "stå på" med ett skadat däck.
Användarvisningsbild
av Guligan
#27 skrev:Har du läst i instruktionsboken vad det står där??

(Sidan 210 här)
http://www.volvocars.com/SiteCollection ... TP9685.pdf
Yes, jag plockade fram intruktionsboken och läste just den sidan innan jag skrev denna tråd. Det var den texten som gjorde mig fundersam, har kört punkaspray några gånger tidigare, men det har varit gamla rishögar som ändå pyst lite här och var.

Är det bättre att åka till gummiverkstan och få lilla hålet pluggat?
Användarvisningsbild
av DogWalker
Jag skulle nog försöka ta mig till en gummiverkstad och laga det där, om jag nu tog mig dit.

Har aldrig testat punkaspray, så om det vet jag inget.
Användarvisningsbild
av Guligan
Det blev lite tidsbrist imorse, så det blev sprayen så jag kunde ta mig till jobbet. Inget läckage ännu... 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:Det blev lite tidsbrist imorse, så det blev sprayen så jag kunde ta mig till jobbet. Inget läckage ännu... 8)

Min "gummigubbe" skäller ut mig totalt om jag skulle hälla in sådan dynga i däcket, kladdar ner alla hans maskiner och gör han helförbannad vid däcksbyte

Skulle aldrig köra fort / länge med ett däck lagat med spray.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Dessutom så krävs det att du kör med bilen tills det stelnat runt om, om den står still för länge så blir det obalans. Spray använder man i yttersta nödfall, aldrig annars. Byt till reservhjulet och kör till en gummiverkstad. (jag kan intyga att verkstaden gillar inte sprayerna då de lortar ner vid bytet, der tar oftast ut en extra ersättning för sånt.)
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]