Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:Om vi ska resonera som du tycker så borde det inte finnas något säkerhetssystem alls. För tänk om man saknar något system sen i hyrbilen?
Det är ju precis det jag försöker säga!!

Helautomastiska hjälpmedel som krockkuddar och annat är ju bra. Men hjälpmedel som går halva vägen där människan ändå har "sista ordet" är många gånger av ondo för trafiksäkerhet.

Jämför ex den gången Jas Gripen gick ner på långholmen i Sthlm. Vid det tillfället var planet konstruerat så att piloten hade sista ordet med joysticken. Problemet var då att Gripen är ett instalbilt flygplan av sk 4:e generationen. Piloten var van vid äldre konstruktioner och handlade enligt ryggraden och inte som han blivit instruerad.

Idag är Gripen omgjord (vad jag vet) till att ta över helt och hållet automatiskt och reda upp liknande problemsituation.
av Matad
VolvoBM skrev:
Om du efter en trafikolycka inte kan vrida nacken så skall du kanske inte köra mer bil..... Det finns ju fler vinklar att hålla uppsikt på så en rörlig nacke kan vara bra att ha i alla fall....
ps. vad är det som en backkamera kan detektera som inte backsensorerna redan har upptäckt? ds.

Fast jag sa inte att jag inte kan vrida nacken, utan att det var smärtsamt. Hurvida det skulle räcka med backsensorer är väl upp till köparen...men rent spontant så är det väl ganska stor skillnad på att det piper när man backar eller att man ser i en skärm vad som sker bakom bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Matad skrev:
VolvoBM skrev:
Om du efter en trafikolycka inte kan vrida nacken så skall du kanske inte köra mer bil..... Det finns ju fler vinklar att hålla uppsikt på så en rörlig nacke kan vara bra att ha i alla fall....
ps. vad är det som en backkamera kan detektera som inte backsensorerna redan har upptäckt? ds.

Fast jag sa inte att jag inte kan vrida nacken, utan att det var smärtsamt. Hurvida det skulle räcka med backsensorer är väl upp till köparen...men rent spontant så är det väl ganska stor skillnad på att det piper när man backar eller att man ser i en skärm vad som sker bakom bilen.
Ja skillnade mellan dessa alternativ är att det ena hjälpmedlet stjäl inte din syn och du kan lugnt titta i dina tre backspeglar efter rörelser eller vrida på huvudet. En kamera kommer med all säkerhet att användas på så sätt att man tokglor i den och blir förvånad om något dyker upp vid sidan, då du inte sett detta pga den begränsade fokuseringen. Men, det är bara vad jag tror..... Vi pratar fortfarande om bilar med tre backspeglar och med en bakruta som man ser igenom, inte skåpbilar med täckt skåp? Då köper jag idén med kameran, men då istället för den mittre backspegeln.
Användarvisningsbild
av tjotto
Har bara provat systemet en gång men tyckte att det var kanon, får dock nöja mig med "fattigmans-varianten" (parkeringshjälpen) vilken gör ett kanonjobb!
Har detta bara på den ena bilen vilket har gjort att jag ibland i sista stund kommer på mig när jag backar "fel" bil mot garageväggen hemma när jag kör hemmifrån, så visst finns den risken men den får man leva med. Självklart skall vi ha mer tekniska lösningar i våra bilar, det kallas för utveckling! Kör med Keyless drive, regnsensor, elbaklucka m.m... Onödigt? Ja men behändigt! Vad tråkigt livet skulle vart om man bara fick ha sådant som var nödvändigt...

Man kan ju fråga sig om han (eller hon) som bestämde namnet V70II får lov att vara kvar nu efter uppsägningar på Volvo :wink: , snacka om tankevurpa!!!
av carpe_nemo
Suck!
grabbar grabbar! ska vi lägga ner den här paj-kastningen nu å kanske fundera på huvudfrågan som egentligen skapade den här tråden?
alla har olika åsikter om saker, så är det bara! kom över det :D

så återigen, är det någon som vet om det finns någon backkamera som passar ihop med volvos cd-baserade rti-system för s80 00?
kostnad?
även funderingar på backvarnare, någon som vet kostanaden för volvo att sätta dit den?
Användarvisningsbild
av bylle
carpe_nemo skrev:Suck!
grabbar grabbar! ska vi lägga ner den här paj-kastningen nu å kanske fundera på huvudfrågan som egentligen skapade den här tråden?
alla har olika åsikter om saker, så är det bara! kom över det :D

så återigen, är det någon som vet om det finns någon backkamera som passar ihop med volvos cd-baserade rti-system för s80 00?
kostnad?
även funderingar på backvarnare, någon som vet kostanaden för volvo att sätta dit den?
Du är egentligen i fel forumsdel då denna berör de nyare modellerna av S80(N), V70(II) och XC70(II). Men som svar på din fråga så kan du titta på en iMIV-modul (http://www.imiv.ca) kombinerat med någon billig kamera med RCA-anslutning.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:En stilla undran är om ni som känner behovet av denna kamera verkligen har körkort, eller en rörlig nacke....? Med vilken hastighet backar ni med egentligen? :wink: Jag har då aldrig hört talas om ett påkört barn som skett utan alkohol eller annan påverkan i samband med backning med personbil. Lastbil, ja, även buss... men en bil som är så liten som en personbil..... Men men, jag har en granne som himlade med ögonen över att man har råkat ut för soppatorsk vid ett tillfälle. Att han i sin tur har sin pappa som chaufför pga indraget körkort igen var det tyst om.... det finns alltid folk till allt...... :lol:
Man skaffar sig ett behov, presis som med alla andra tillbehör. (man kan förflytta sig från A till B helt utan radio, stolsvärme, fjärlås, automatlåda, el värmda speglar, farthållare, elhissar (med auto down), m.m.

en back kamera är ju smidigt vid presitions backning, där det är trångt !
hur mycke du en vrider på huvet så kan du inte se när du har backat tillräckligt nära husvagnen, för att koppla på ! volvos back kamera är gjord så att du kan se exakt var draget är o behöver inte flytta husvagnen en mm.

Jag har prov backat lite, o vidvineln gör att det tar en stund att vänja sig. man gör lätt förstora utslag ibörjan (ma ligger lite efter i kurvtagningen, men det är som sagt en vanesak)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har alla Volvos med backkamera ljudvarning (alltså gängse backvarnings-signal) i kombination med kamera? Om ja, från vilken årsmodell?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Om bilen har parkeringsvarnare så låter det samtidigt. Fanns på min XC90 Executive MY07 som jag hade mellan 2006 och 2008. Tror det var första som erbjöds med backkamera.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag körde precis i en hyr-Toyota med endast backkamera vilket var tämligen värdelöst, därav frågan. Det var en kamera vars kraftiga vidvinkel ger en förvrängd bild som det tar LÅNG tid att uppskatta avstånd i. Dessutom förlorar man ju den visuella uppsikten runtomkring bilen när man måste titta på skärmen, istället för att HÖRA avståndet bakåt och SE hindren runtomkring, vilket man är så van vid när man kör med backvarnare. Dessutom varnar ju inte kameran i de fall då man tyvärr slarvar med uppsikten bakåt. Den kompenserar inte för den mänskliga faktorn.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]