Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Om man anser sig nehöva en backkamera på en vanlig personbil, så har man köpt fel bil!! Köp en mindre som ni kan hantera :lol:
Vilken bil du än har så är det lätt att missa t.ex ett litet barn på cykel bakom bilen.

Sen har man ju inte allt fören man har back-kamera heller. Alltid retar det någon :wink:
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Om man anser sig nehöva en backkamera på en vanlig personbil, så har man köpt fel bil!! Köp en mindre som ni kan hantera :lol:
Vilken bil du än har så är det lätt att missa t.ex ett litet barn på cykel bakom bilen.

Sen har man ju inte allt fören man har back-kamera heller. Alltid retar det någon :wink:
Med den logiken så är det just nu bara Bmw-ägare som kan hålla full uppsikt framåt då? Bara dessa som har night vison, alltså IR-kamera för att upptäcka vilt, gångare o dyl på natten.

Tror snarare att vi blir mindre uppmärksamma av all hjälp som finns i bilarna. Hur agerar tex en person som har två bilar i familjen varav endast den ena är utrustad med Volvos Blis? Honom/henne vill inte jag åka brevid på essingeleden när han/hon sitter i bilen utan Blis!
Användarvisningsbild
av VolvoBM
En stilla undran är om ni som känner behovet av denna kamera verkligen har körkort, eller en rörlig nacke....? Med vilken hastighet backar ni med egentligen? :wink: Jag har då aldrig hört talas om ett påkört barn som skett utan alkohol eller annan påverkan i samband med backning med personbil. Lastbil, ja, även buss... men en bil som är så liten som en personbil..... Men men, jag har en granne som himlade med ögonen över att man har råkat ut för soppatorsk vid ett tillfälle. Att han i sin tur har sin pappa som chaufför pga indraget körkort igen var det tyst om.... det finns alltid folk till allt...... :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har användning av den eftersom jag kör XC90, som ofta är helt fullastad i bagageutrymmet. Hade haft det även om jag kört S80, för att man är "lite" pryltokig. :wink:

Innan ni motståndare flippar ur helt så tycker jag att ni ska prova en bil med backkamera. Det är suveränt! :-)-) Till motståndarna kan jag ju också säga att man inte blir stelopererad i nacken bara för att man väljer till backkameran. Det är ok att kolla i backspeglarna också......

Det är likadant med BLIS. Jag har det som ett säkerhetssystem, dvs man ser om lampan lyser eller ej, sedan kollar man själv också. Än så länge (efter ett par år och ett par bilbyten) har det ALDRIG visat att det inte har legat en bil där, även fast det har gjort det. Däremot kan det vid dåligt väder visa att det ligger en bil i döda vinkeln när det inte gör det.
av Matad
Spelar det någon roll egentligen varför man vill ha det?

Om man väljer att lägga pengar på en backkamera av någon anledning istället för t.ex flashiga fälgar eller vad det nu kan vara så är det väl den personens huvudbry och inte er!?

Det skulle det kunna vara så att man kanske har varit med om en trafikolycka och har en wiplashskada och att det är väldigt smärtsamt att vrida nacken...därav är det smidigt med backkamera....
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Det är likadant med BLIS. Jag har det som ett säkerhetssystem, dvs man ser om lampan lyser eller ej, sedan kollar man själv också. Än så länge (efter ett par år och ett par bilbyten) har det ALDRIG visat att det inte har legat en bil där, även fast det har gjort det. Däremot kan det vid dåligt väder visa att det ligger en bil i döda vinkeln när det inte gör det.
Nu tänkte inte jag på tekniska problem med Blis. Det går ju att bygga bort vilket jag tror och hoppas att Volvo gjort.

Problemet är ju människan och "ryggraden". Vi blir vana vid att bilen varnar att det ligger en bil i döda vinkeln. NÄr vi sedan kör en kollegas,kompis, hyrbil eller liknande som INTE har detta system så kör vi glatt på utan att kolla över axeln. Den faran kan man aldrig bygga bort!

Det där med nackproblem var bra. Man kanske skulle kunna införa nåt system så de stackars blinda också kan ut och köra bil :lol:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
å ena sidan så har man mer fördelar att köpa en backkamera än stora fälgar, fälgarna ser du ju ändå inte när du kör :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoBM
~Kalle~ skrev:å ena sidan så har man mer fördelar att köpa en backkamera än stora fälgar, fälgarna ser du ju ändå inte när du kör :wink:
Så där låter min fru......väldigt praktiskt och tråkigt...... :wink:
ps. jag vill ha stoora fälgar....ds.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Matad skrev:Spelar det någon roll egentligen varför man vill ha det?

Om man väljer att lägga pengar på en backkamera av någon anledning istället för t.ex flashiga fälgar eller vad det nu kan vara så är det väl den personens huvudbry och inte er!?

Det skulle det kunna vara så att man kanske har varit med om en trafikolycka och har en wiplashskada och att det är väldigt smärtsamt att vrida nacken...därav är det smidigt med backkamera....
Om du efter en trafikolycka inte kan vrida nacken så skall du kanske inte köra mer bil..... Det finns ju fler vinklar att hålla uppsikt på så en rörlig nacke kan vara bra att ha i alla fall....
ps. vad är det som en backkamera kan detektera som inte backsensorerna redan har upptäckt? ds.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Problemet är ju människan och "ryggraden". Vi blir vana vid att bilen varnar att det ligger en bil i döda vinkeln. NÄr vi sedan kör en kollegas,kompis, hyrbil eller liknande som INTE har detta system så kör vi glatt på utan att kolla över axeln. Den faran kan man aldrig bygga bort!
Biltillverkrna kan inte hjälpa att det finns idioter i trafiken. Om vi ska resonera som du tycker så borde det inte finnas något säkerhetssystem alls. För tänk om man saknar något system sen i hyrbilen?
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]