Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan man inte vrida på huvudet för att man har bälte på sig är det nog dags att lämna tillbaka körkortet i alla fall

Sen hållerjag helt å hållet med någon innan mig som skrev här om att sjukhuskostnader osv faktiskt är något som vi alla är med och delar på, så då tycker jag gott att vi kan hjälpas åt att hålla dom nere!
Och om ett av sätten är att ha bälte på sig så tycker jag bara att det är löjligt att inte sätta på sig det!

Kan berätta om en sak som hände för 23 år sedan i mitt eget liv! På den tiden var det inte så mycket prat om bälte, folk åkte utan bälte betydligt mer än vad man gör nu, i vilket fall som helst, jag var då 5 år gammal då.
Pappa som alltid jobbat med bilar hade lagat en bil åt en polare en fredag efter jobbet, allt var lite stressigt, mamma skulle komma hem typ tre timmar efter honom, så det var lite brådis att få det klart.
När bilen var fixad skulle jag, pappa å syrran åka en snabbsväng å provköra så allt stod rätt till.

Ingen av oss hade bällte.

Jag satt å lekte med mina bilar, och körde runt med dom på dörrsidan, och av någon anledning så lyckades jag peta upp dörren, vad som hände sedan är lite oklart, för jag vaknar upp på akuten. senare berättar min syster att jag hade trillat ur bilen, och sedemera blivit överkörd av bilens ena bakhjul. på sjukhuset var dom helt föundrad över att jag överhuvudtaget levde, fick till svar att det nog berodde på att jag fortfarande var så ung.

Nu, 23 år senare vaknar jag varje morgon med ont i ryggen varje morgon, inget man kan göra något åt får man till svar när man besöker sjukhuset, står jag för länge på samma plats gör det ont. osv osv.

Kontentan: bältet är ingen dum idé tycker jag..
Använder det JÄMT utan några som helst undantag.
Användarvisningsbild
av kez_style
Variosboy skrev:Kan man inte vrida på huvudet för att man har bälte på sig är det nog dags att lämna tillbaka körkortet i alla fall

Sen hållerjag helt å hållet med någon innan mig som skrev här om att sjukhuskostnader osv faktiskt är något som vi alla är med och delar på, så då tycker jag gott att vi kan hjälpas åt att hålla dom nere!
Och om ett av sätten är att ha bälte på sig så tycker jag bara att det är löjligt att inte sätta på sig det!

Kan berätta om en sak som hände för 23 år sedan i mitt eget liv! På den tiden var det inte så mycket prat om bälte, folk åkte utan bälte betydligt mer än vad man gör nu, i vilket fall som helst, jag var då 5 år gammal då.
Pappa som alltid jobbat med bilar hade lagat en bil åt en polare en fredag efter jobbet, allt var lite stressigt, mamma skulle komma hem typ tre timmar efter honom, så det var lite brådis att få det klart.
När bilen var fixad skulle jag, pappa å syrran åka en snabbsväng å provköra så allt stod rätt till.

Ingen av oss hade bällte.

Jag satt å lekte med mina bilar, och körde runt med dom på dörrsidan, och av någon anledning så lyckades jag peta upp dörren, vad som hände sedan är lite oklart, för jag vaknar upp på akuten. senare berättar min syster att jag hade trillat ur bilen, och sedemera blivit överkörd av bilens ena bakhjul. på sjukhuset var dom helt föundrad över att jag överhuvudtaget levde, fick till svar att det nog berodde på att jag fortfarande var så ung.

Nu, 23 år senare vaknar jag varje morgon med ont i ryggen varje morgon, inget man kan göra något åt får man till svar när man besöker sjukhuset, står jag för länge på samma plats gör det ont. osv osv.

Kontentan: bältet är ingen dum idé tycker jag..
Använder det JÄMT utan några som helst undantag.

Alltid tråkigt att höra sånna historier :( När det väl drabbar en då börjar man inse hur bra dessa säkerhets system är!
Personligen tycker jag bälte känns "skönmt och bekvämt" :???:
av AndS
Håller med om att alla dessa blinkande och pipande varningsystem endast krånglar till det och fördyrar. Visst sjutton skulle det vara enkelt för biltillverkare att lägga in en konfigurationsmöjlighet att kunna välja själv vad man vill använda sig av. Jag har märkt på mig själv nu att jag bara trycker bort meddelanden utan att läsa dem, vilket gör att alla dessa effekter har fått motsatt syfte. Bältesvarnaren borde kunna vara hastighetsberoende och för att alla ska bli nöjda så skulle man kunna lägga en konfiguraion att man kan välja; alltid, 10km/h, 20km/h. Men att man inte helt kan ta bort den. Använder alltid bälte då det sitter i ryggmärgen sedan drygt 30års bilkörning.
Användarvisningsbild
av kave
AndS skrev: Bältesvarnaren borde kunna vara hastighetsberoende och för att alla ska bli nöjda så skulle man kunna lägga en konfiguraion att man kan välja; alltid, 10km/h, 20km/h. Men att man inte helt kan ta bort den. Använder alltid bälte då det sitter i ryggmärgen sedan drygt 30års bilkörning.
Nu vet jag inte vad du har för bil men min XC70 har en hastighetsbereoende signal, högre och intensivare ju fortare det går, dessutom lägger den av igen om jag kör riktigt långsamt. Mina tidigare fordon har också haft detta, förutom att de inte slutat pipa om man stannar igen så i detta avséendet är Volvos mer raffinerat.

För övrigt är det ett krav från EuroNCAP att man har denna form av intelligent bältespåminnare samt övervakning av användning av bilbälten i bilen. Signalen ska vara högljudd och klar. Det finns en spec på hur det ska se ut numera så det är inte Volvo PVs fel att det är så:
http://tinyurl.com/5a76rf
Dessutom vill EuroNCAP att radion ska stängas av om bältespåminnaren går så vi tackar Volvo för att detta inte gäller ännu.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Tyvärr så lägger inte ljudet av om det har stegrats till den högre nivån så måste man stanna och lägga i backen för att få tyst på den. (den logiken får någon gärna förklara, och ja, jag kör alltid med bälte utanför garagekomplexen....)
Användarvisningsbild
av VolvoBM
kave skrev:
AndS skrev: Bältesvarnaren borde kunna vara hastighetsberoende och för att alla ska bli nöjda så skulle man kunna lägga en konfiguraion att man kan välja; alltid, 10km/h, 20km/h. Men att man inte helt kan ta bort den. Använder alltid bälte då det sitter i ryggmärgen sedan drygt 30års bilkörning.
Nu vet jag inte vad du har för bil men min XC70 har en hastighetsbereoende signal, högre och intensivare ju fortare det går, dessutom lägger den av igen om jag kör riktigt långsamt. Mina tidigare fordon har också haft detta, förutom att de inte slutat pipa om man stannar igen så i detta avséendet är Volvos mer raffinerat.

För övrigt är det ett krav från EuroNCAP att man har denna form av intelligent bältespåminnare samt övervakning av användning av bilbälten i bilen. Signalen ska vara högljudd och klar. Det finns en spec på hur det ska se ut numera så det är inte Volvo PVs fel att det är så:
http://tinyurl.com/5a76rf
Dessutom vill EuroNCAP att radion ska stängas av om bältespåminnaren går så vi tackar Volvo för att detta inte gäller ännu.
Och synd att inte Volvo läste punkt 1.4, där det står att systemet skall kunna deaktiveras, om än av fel orsaker..... :wink:
Ang radion, jag har aldrig den på så högt att man kan dränka ljudet från signalen, dessutom sänks radions volym om du ökar hastigheten.....
Användarvisningsbild
av Guligan
kave skrev:

Jag har fått mitt ljud sänkt till den "lägre" nivån. Det fixade en tekniker i samband med lite andra åtgärder.
av AndS
Har en vanlig V70II och där finns det inte många konfigurerbara delar, mest bara trams och icke genomtänkta funktioner. Att "låsa" stereodelen till bilen för enbart detta känns fjuttigt, dock har jag inte behovet av att byta radio/stereo men det är den inbyggda Dolby D (döv) som man fått genom att vara oförsiktig :lol:
Som jag skrivit tidigare skulle jag även vilja konfigurera bort larmsensor inne i bilen tidvis utan knapptryck vid varje tillfälle, OBS! inte behöva åka till Volvo. Men nu gled jag nog från ämnet.
Summeringen är dock att Volvo integrerat bilfunktioner med stereon för minimalt utnyttjande.
av Fullgasheladagen
XC90_Executive skrev: Att installera RTI i efterhand kostar rejält med flis! Runt 30000kr är ingen omöjlighet....
Fick äntligen svaret. 50.000(!) kr ska Bilia ha för att eftermontera en navigator. FEMTIOJÄKLATUSEN!! :shock: Ett tag där trodde jag att jag blivit kopplad till Bilia i Mexico City, och att vi pratade pesos - men när jag skrek "Ladrón!!" och "Muerte!!" åt dom så fick jag ingen respons....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fullgasheladagen skrev:
XC90_Executive skrev: Att installera RTI i efterhand kostar rejält med flis! Runt 30000kr är ingen omöjlighet....
Fick äntligen svaret. 50.000(!) kr ska Bilia ha för att eftermontera en navigator. FEMTIOJÄKLATUSEN!! :shock: Ett tag där trodde jag att jag blivit kopplad till Bilia i Mexico City, och att vi pratade pesos - men när jag skrek "Ladrón!!" och "Muerte!!" åt dom så fick jag ingen respons....
Ytterligare ett bevis på att intergrerad stero / navi / telefon är det absolut sämsta som bilindustrin har uppfunnit genom alla tider.

För vad händer när du vill ha en ny stereo med blueray i bilen om 3 år, 50.000 kr igen.

Och vad händer om några år då du kanske vill ha en Galileo navi istället för en GPS navi 50.000 igen .... ?:-/

@Thewiruz , Själv inget mer av vad jag sett […]

Inte än, bilen står 30 mil bort och tan[…]

Köpråd V60 Recarge

När jag köpte min xc60 begärde jag […]

Det varierar med årsmodeller och när […]