...

Moderator: Moderatorer

Av någon anledning har denna diskussionen börjat handla om omkörning av långtradare eller fodon med skrymmande last. Mitt inlägg handlade från början om en helt vanlig omkörning av en vanlig personbil utan släpvagn eller skrymmande last.

Angående vad som lärs ut i trafikskolorna. Så lärde jag mig i alla fall att om man vill vara extra tydlig det går bra att blinka vänster i en rondell om man skall vänster bara man blinkar höger när man skall ur. Att man skulle blinka höger för att underlätta omkörning har jag däremot aldrig hört talas om.
Blinka vänster i rondell gör jag knappt aldrig eftersom man ändå bara kan köra åt ett håll i rondellen om man inte skall ut, då man däremot SKA blinka höger.
av anp
Tomas88 skrev:Av någon anledning har denna diskussionen börjat handla om omkörning av långtradare eller fodon med skrymmande last. Mitt inlägg handlade från början om en helt vanlig omkörning av en vanlig personbil utan släpvagn eller skrymmande last.

Angående vad som lärs ut i trafikskolorna. Så lärde jag mig i alla fall att om man vill vara extra tydlig det går bra att blinka vänster i en rondell om man skall vänster bara man blinkar höger när man skall ur. Att man skulle blinka höger för att underlätta omkörning har jag däremot aldrig hört talas om.
Blinka vänster i rondell gör jag knappt aldrig eftersom man ändå bara kan köra åt ett håll i rondellen om man inte skall ut, då man däremot SKA blinka höger.
Att tradare eller andra skrymmande fordonskombinationer nämnts är mest för att de bäst tydliggör hjälpen som högerblinkningen ger.
Men hjälpen är även till stor nytta personbilar emellan på många kurviga vägpartier.
Brainded skrev:Men det jag uppskattar mest är att tradaren bara lägger sig så långt till höger som situationen medger så att jag kan se förbi den utan att gå ut i mötande körfält.

mvh
Anders
Yeap, jag lägger mig direkt på vägrenen när jag kan när jag ser bilar i spegeln, högerblinken använder jag på vägar som inte har vägren eller som e ganska smal samt i mörkrer

Men nåt som jag har märkt på senare tid är många tradare chansar hejvilt på 2-1 väg, har nästan fått påhälsning av släp i hytten flera gånger när dom inte avbryter omkörningen när dom ser att vägen går ihop
vetten skrev:Men!!!! Skärpning!!! ?:-/
Sluta kasta skit på varandra :-O) fortsätt som ämnet var tänkt från början!!! :mrgreen:
Ja du har väl rätt. Jag har sagt det jag tycker och förklarat varför, så jag ser ingen anledning att fortsätta denna diskussion eftersom jag bara kommer upprepa samma sak ännu en gång.
av Mijni
Stör mig mest på alla förbannade BMWer och MERCor här i stan(Malmö)
Dels för jag tycker dom är sjukt fula, men även för det som sitter i bilen.

Harr blivit jagad på en GÅGATA i 40km/h under lunchtid en lördag för att jag uttryckte för en sprillansny AMG Merca vad jag tyckte om honom när han höll på att T-bona mej i en korsning.
När jag väl var tvungen att stanna för ett rödljus så störta denna nysvensk ut ur bilen och ryckte upp min dörr och försökte få ut mej på gatan, skrikandes att han skulle döda mej och slog mej på kepsen osv.

Men nä, störst går INTE först, älskar därför STHLMs trafiken... trotts jag är inbiten skåning, där vet alla hur det ska gå till, blixtlås-principen osv.

Nä ner med alla FULA BMWer och MERCor som tror att dom äger stan.

Tips; Kör ni i Malmö och ska svänga in i en annan fil; Titta bak, "oj den ser dyr ut"(Bilen sidan om), blinka höger alt. vänster... sväng... tro mej dom flyttar sig! =)
Jag irriterar mig lite på dessa ibland.

Hoppar fram och tillbaka på vägen. När de väl sen hoppat väck och sitter i diket och man precis ska passera så hoppar fanskapen allltid ut mitt framför bilen så att man får nita. :evil:

Bild

Fast de ser ju ganska trevliga ut. :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
Mijni skrev:Stör mig mest på alla förbannade BMWer och MERCor här i stan(Malmö)
Dels för jag tycker dom är sjukt fula, men även för det som sitter i bilen.

Harr blivit jagad på en GÅGATA i 40km/h under lunchtid en lördag för att jag uttryckte för en sprillansny AMG Merca vad jag tyckte om honom när han höll på att T-bona mej i en korsning.
När jag väl var tvungen att stanna för ett rödljus så störta denna nysvensk ut ur bilen och ryckte upp min dörr och försökte få ut mej på gatan, skrikandes att han skulle döda mej och slog mej på kepsen osv.

Men nä, störst går INTE först, älskar därför STHLMs trafiken... trotts jag är inbiten skåning, där vet alla hur det ska gå till, blixtlås-principen osv.

Nä ner med alla FULA BMWer och MERCor som tror att dom äger stan.

Tips; Kör ni i Malmö och ska svänga in i en annan fil; Titta bak, "oj den ser dyr ut"(Bilen sidan om), blinka höger alt. vänster... sväng... tro mej dom flyttar sig! =)

Ja Vilket bilmärke man än väljer så gör man ju det efter sin EGEN smak eller hur?
Att du sen blir irriterad på vissa och vad jag fattar av vad du skriver ?:-/ Så verkar det nog lite som om du har nått emot "svartskallar" (fult ord) men för mej känns det så. Om det är så att du råkat ut för att någon som nu inte råkar vara VIT utan bara lite annan hudfärg än du och att denna beter sej som ett svin! Så betyder inte det att dom är dumma bara för det, utan att dom gillar BMW och Merca kanske och att han betedde sej mot dej är iofs. dumt ?:-/ Men man är INTE dum bara för att man är "svartskalle" För du blir lika förbenad även om en sån där jä.v.a. nyriking hade gjort samma sak mot dej, eller någon annan. Eller hur? Så snälla :mrgreen: inte mer sånt nu ?:-/
Jag jobbar ihop med sådana där ?:-/ och jag kan lova dej att dom är inte vare sej dummare än vi utan att dom tillockmed kan vara smartare än vi, eller vi har ju alla något bra strå att dra till stacken :mrgreen: att dom sen kanske gillar andra bilmodeller än du har INGEN betydelse, utan att vi alla är olika och att smaken är som baken :mrgreen: Nämligen Delad ?:-/
Men för det så ska man ju bete sej som en civiliserad människa och inte vara dum och bete sej? :-O) så där kan jag hålla med dej ??:-/
Men ?:-/ ingen skit på någon bara för att han eller hon inte har samma hudfärg utan ALLA har samma värde :-)-)
Och det står jag för :-)-) Och jag är en vanilg "svenne" :-)-)
Jag bor i Uppsala och irriterar mig, men kanske framförallt bekymrar mig, för de cyklister som FULLSTÄNDIGT utan att titta åt något håll, i värsta fall pratar de i mobil, cyklar rakt ut, många utan att ens sänka hastigheten ! Och vad jag har förstått har cyklister inte ens företräde där cykelbanor korsar vägar, men vi ponerar att de skulle ha företräde, ok, jag skulle ändå aldrig som cyklist cykla rakt ut över en väg bara för att jag har företräde ! "Oj, jag blev påkörd i 50 km/h, men jag hade faktiskt företräde" Hur fan tänker man då?
Jag cyklar själv ganska mkt i stan, och planerar min färd och fart i god tid innan korsningar, allt för att undvika att bilister ska behöva stanna.
Och det gäller också alla gångtrafikanter, som bara går rakt ut framför en bil, bara för att de har rätt till det ! Då får man fan skylla sig själv.. Det är väl dessa miljöpartister som inte tagit körkort för att "rädda världen" som gör på detta sätt. Suck.
Visst är det så att påkörningsolyckorna har ökat sedan den s k zebralagen infördes, när var det förresten?
av anp
Cyklister har företräde på övergångar vid utfart från cirkulationsplatser, men inte på övergången vid infart till cirkulationsplatser om jag minns rätt. Cyklister har en massa skyldigheter precis som vi bilförare, tyvärr struntar både cyklister och polisen idetta.

Appropå ämnet, så stör jag mig väldigt på de bilister som uppmuntrar ( notera skillnad på att uppmuntra genom att i god tid visa att cyklisten får företräde, och att undvika en olycka ) detta beteende genom att ge cyklister företräde på både övergångsställen och andra platser där cyklister passerar.
Bilisten kanske inte har bråttom, och tycker sig vara snäll. Cyklisten uppfattar det felaktigt som att bilister skall ge dem företräde, vilket kan vara fröet till en kommande framtida olycka där cyklisten kör ut framför en bil som inte har för avsikt att stanna av olika anledningar.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 552

Är det 50mil 2ggr/v eller 20mil/dag? Diese[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]