Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Extraljuskungen skrev:okej ska ta och kolla oljan då, men då är ju sannorlikheten i allafall att det kan vara mjukvaru problem i allafall... dragkroken på min bil monterades när bilen köptes ny och på volvo... bilen är servad och skött på samma volvo ställe som den köptes på och av samma meck hela tiden... oljan i lådan är bytt med jämna mellanrum. har fått tid för att kolla felkoderna... så vi får se hur det går då.
Jag skulle gissa att med lite flax är det bara mjukvaran i växellådan som inte är uppdaterad i Din bil. Den uppdaterar de ju inte som standard, utan mer vanligt endast om kunden anmärker att något är märkligt med lådan eller så. De borde ju förvisso ha tittat på det när du talade med dem senast, istället för att ge det något märkliga svaret "du får köra tills den går sönder".

Så vi får hålla tummarna att det är mjukvaran som strulade i ditt fall :)

Uppdateringen går på några hundralappar, eller utan extra kostnad med lite flax.
Psyko skrev:Med lite tur räcker det med mjukvara annars är det mest troliga att det är
konvertern eller komplett låda som behöver bytas.

TCM 002 har med Lock up att göra och betyder att den slirar.
Det kan den gör om det är fel på konvertern eller interntfel i Lådan.
Ok, låter ju inte bra. Fast min låda går riktigt fint annars och oljan är bytt som den ska etc. Så borde ju inte vara något mekaniskt fel?

Felet uppstod ju bara plötsligt när lådan i manuellt läge provocerades (även om den såklart är gjord för att hålla även för sådan körning). Volvo har ju haft problem med just detta tidigare (därav nya mjukvaruppdateringen som ändrar känsligheten för en givare som tidigare varnade felaktigt) och även om mjukvaran förbättrat läget så är det väl inte helt otänkbart att just detta fel skulle kunna inträffa igen, fast inte lika lätt som tidigare.

Hur svårt är det att byta konvertern? Låter iaf billigare än att byta låda :)
Hittade en bra instruktionsbok för de lådor som sitter i bland annat Volvo... kolla in texten på sidan 1 och 2 (pdf) länken bifogas nedan. Står bland annat om de olika tillstånden (modes, winter, sport, jammy, downhill, uphill, etc) samt temperaturlägen, konverter och lockupfunktion.

http://www.sonnax.com/tech-articles/TASC-TIP-06-08.pdf
goood morgon
tack BARKBITEN för utm förkl-
synd att det var eng- (min gen- är inte så bra på det) kommer att fixa en öv-säätn så förstår jag 100%
hälsn ISAK
Barkbiten skrev:
Extraljuskungen skrev:okej ska ta och kolla oljan då, men då är ju sannorlikheten i allafall att det kan vara mjukvaru problem i allafall... dragkroken på min bil monterades när bilen köptes ny och på volvo... bilen är servad och skött på samma volvo ställe som den köptes på och av samma meck hela tiden... oljan i lådan är bytt med jämna mellanrum. har fått tid för att kolla felkoderna... så vi får se hur det går då.
Jag skulle gissa att med lite flax är det bara mjukvaran i växellådan som inte är uppdaterad i Din bil. Den uppdaterar de ju inte som standard, utan mer vanligt endast om kunden anmärker att något är märkligt med lådan eller så. De borde ju förvisso ha tittat på det när du talade med dem senast, istället för att ge det något märkliga svaret "du får köra tills den går sönder".

Så vi får hålla tummarna att det är mjukvaran som strulade i ditt fall :)

Uppdateringen går på några hundralappar, eller utan extra kostnad med lite flax.
Kollade oljan i dag, röd och fin och bra nivå... ska lämna bilen på tisdag. får dom göra en koll...men uppdateringen tycker jag att dom kan bjuda på, då det i så fall är ett programeringsfel och tycker att det borde vara lite goodwill från volvo....jag menar det är ju endå en bil som bara är tre år.
men en raderinga av felkoderna kan jag betala.

//Daniel
Barkbiten skrev:
Psyko skrev:Med lite tur räcker det med mjukvara annars är det mest troliga att det är
konvertern eller komplett låda som behöver bytas.

TCM 002 har med Lock up att göra och betyder att den slirar.
Det kan den gör om det är fel på konvertern eller interntfel i Lådan.
Ok, låter ju inte bra. Fast min låda går riktigt fint annars och oljan är bytt som den ska etc. Så borde ju inte vara något mekaniskt fel?

Felet uppstod ju bara plötsligt när lådan i manuellt läge provocerades (även om den såklart är gjord för att hålla även för sådan körning). Volvo har ju haft problem med just detta tidigare (därav nya mjukvaruppdateringen som ändrar känsligheten för en givare som tidigare varnade felaktigt) och även om mjukvaran förbättrat läget så är det väl inte helt otänkbart att just detta fel skulle kunna inträffa igen, fast inte lika lätt som tidigare.

Hur svårt är det att byta konvertern? Låter iaf billigare än att byta låda :)
Precis hämtat bilen...
japp lite felkoder.

ECM-5310 Kommunikationsfel med TCM
TCM-002F Lock-up funktion slirar eller är inte inkopplad

Har dom med...
hade även senaste programvaran.

bara att köra och se om felet kommer igen...men som sagt lådan växlar som den ska, och om convertern är dålig borde den "hugga" i växlarna .
ok..samma felkoder hos dig alltså.

Jag kan upplysa att jag fick tillbaka samma fel idag under en långfärdstur...

Kollade felkoder igen... fick en detaljerad beskrivning där ett av felen troddes vara "dålig olja".

Kan återkomma med mer detaljerad beskrivning vid tillfälle.

Nollställde, sen kom det tillbaka igen efter 10 mil... nu kör jag mkt lugnt för att slippa mer problem tills jag hittat felet.
Barkbiten skrev:ok..samma felkoder hos dig alltså.

Jag kan upplysa att jag fick tillbaka samma fel idag under en långfärdstur...

Kollade felkoder igen... fick en detaljerad beskrivning där ett av felen troddes vara "dålig olja".

Kan återkomma med mer detaljerad beskrivning vid tillfälle.

Nollställde, sen kom det tillbaka igen efter 10 mil... nu kör jag mkt lugnt för att slippa mer problem tills jag hittat felet.
humm låter ju inget bra det där.... :roll:
bara att vänta och se om koderna kommer då... hur har du med din olja då... bytt eller? min är bytt för ca 200 mil sedan så det kan ju inte vara det i mitt fall.....

.....
borde inte vara mitt problem heller...bytte för 6.000 mil sedan...ska lätt hålla 8.000 mil...volvo rekar ju inte ens att man ska byta på vanliga personbilar...(bara polis taxi etc som rekommeneras att byta var 8e).

Men har låtit lite olika folk kika på oljan, den senaste tyckte att oljan var ok men kanske lite mörk...

Har märkt nu att det ibland hackar till när 3an växlar över till 4an... tycker även motorn låter annorlunda, lite som om den vore kvävd på något vis..alltså nästan som winterläget ligger i....fast kanske inbillar mig också, är lite nojjig nu när detta hänt, så vill inte provocera lådan eller motorn för mycket...

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]