Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
XC90_Executive skrev:
~Kalle~ skrev:Då måste du ha kört jävligt hårt, eller? :wink:
Körde inte så försiktigt.

Körde förresten nästan samma runda idag, alltså ca 30 mil. Kickade på rätt bra under vissa perioder men förbrukningen stannade på 0.8l/mil (verklig förbrukning), 0.83 enligt färddatorn. 1 passagerare och fullastad bil (baksätena fällda).
Och du har vilken motor?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:
~Kalle~ skrev:Då måste du ha kört jävligt hårt, eller? :wink:
Körde inte så försiktigt.

Körde förresten nästan samma runda idag, alltså ca 30 mil. Kickade på rätt bra under vissa perioder men förbrukningen stannade på 0.8l/mil (verklig förbrukning), 0.83 enligt färddatorn. 1 passagerare och fullastad bil (baksätena fällda).
Och du har vilken motor?
V12 Bi-turbo! 8)

Nä, men det är en XC90 D5 Executive. 185hk och automat.
Användarvisningsbild
av kave
Amli skrev:Jag ligger hittills på en snitt på 7,7l/100 km, men då har jag bara kört bilen drygt 130 mil... Jag har inte resetat sedan jag tog ut den och det har varit ca. 70/30 (landsväg-stad). Men jag räknar med att det kommer gå upp då det förmodligen blir lite mer stadkörning med kortare sträckor och kallstarer som väntar :(
Då ligger du förmodligen runt 0,85L/mil eftersom färddatorn inte tycks stämma särskilt bra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Då ligger du förmodligen runt 0,85L/mil eftersom färddatorn inte tycks stämma särskilt bra.
Fast det kan variera från spec. till spec. Eller om det är kallt så värmaren går igång (fast det gör den givetvis inte nu).

Min färddator visade 8.3l/100km och den verkliga förbrukningen 'vid pumpen' var 8.0l/100km.
av Amli
kave skrev:
Amli skrev:Jag ligger hittills på en snitt på 7,7l/100 km, men då har jag bara kört bilen drygt 130 mil... Jag har inte resetat sedan jag tog ut den och det har varit ca. 70/30 (landsväg-stad). Men jag räknar med att det kommer gå upp då det förmodligen blir lite mer stadkörning med kortare sträckor och kallstarer som väntar :(
Då ligger du förmodligen runt 0,85L/mil eftersom färddatorn inte tycks stämma särskilt bra.
Det är inte alls omöjligt. Jag nollställde tripmätare och vi får se vad det visar vid nästa tankning. Men jag har å andra sidan inte nollställt snittförbrukningen sen bilen togs i bruk. Så det är möjligt att den visar mer eller midre räknat på körningen sedan senaste tankningen.
Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev: Fast det kan variera från spec. till spec. Eller om det är kallt så värmaren går igång (fast det gör den givetvis inte nu).

Min färddator visade 8.3l/100km och den verkliga förbrukningen 'vid pumpen' var 8.0l/100km.
Slutsats; sluta referera till färddatorn som riktig förbrukning och nollställ trippmätaren vid varje tankning istället.
av Arese
kave skrev:
XC90_Executive skrev: Fast det kan variera från spec. till spec. Eller om det är kallt så värmaren går igång (fast det gör den givetvis inte nu).

Slutsats; sluta referera till färddatorn som riktig förbrukning och nollställ trippmätaren vid varje tankning istället.
Håller med; färddatorn i den 2.0F jag åker i medan jag väntar på min 2.5FT visar konstant knappt 0,1 l mer per mil. Mätning mellan tankning är det som gäller. Förövrigt går den på ca 1,1 l/mil, snålt.
Användarvisningsbild
av nike69
Arese skrev:
kave skrev:

Håller med; färddatorn i den 2.0F jag åker i medan jag väntar på min 2.5FT visar konstant knappt 0,1 l mer per mil. Mätning mellan tankning är det som gäller. Förövrigt går den på ca 1,1 l/mil, snålt.
drog din 2,0F 1,1liter/mil med bensin eller E85?
av Arese
Håller med; färddatorn i den 2.0F jag åker i medan jag väntar på min 2.5FT visar konstant knappt 0,1 l mer per mil. Mätning mellan tankning är det som gäller. Förövrigt går den på ca 1,1 l/mil, snålt.[/quote]

drog din 2,0F 1,1liter/mil med bensin eller E85?[/quote]

E85. Ca 10 % stad, 10 % motorväg (125 km/h), 80 % landsväg med "momsad" hastighet, 105-110 km/h.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Arese skrev:
E85. Ca 10 % stad, 10 % motorväg (125 km/h), 80 % landsväg med "momsad" hastighet, 105-110 km/h.
"Momsad hastighet" :lol: Den va bra. Får säga de till polisen om man blir stoppad för fortkörning.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 56
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]