...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
V70BiFuel03 skrev: Vi ska dessutom få ta del av ALLA de pengar som betalas genom väg/fordons/bensin skatt osv genom att vårt vägnät underhålls/förbättras mot dagens undermåliga vägnät som mer eller mindre tvingar/uppmuntrar många att köpa SUV´s (inget fel på SUV´s . :wink:)
Precis. Jag skrev i en annan tråd för ett tag sen om hur (Soc.) fördelade pengarna de fick in på skatter relaterade till bilägandet. In: 125 miljarder. Tebax: 24 miljarder.
Ok, jag tycker oxå att man kan använda dessa pengar till att finansiera övriga samhällsutgifter, men va katten... Så länge vi har "dödsvägar", eller iaf avsnitt av vägar, som är så enormt drabbat av olyckor så måste man väl skjuta till ur den här inkomstposten?! Annars kan politikerna strunta i att snacka om nollvision. Detsamma gäller ju forskning om miljöbränslen och (Soc.).
Förhoppningsvis så håller Alliansen sitt löfte att satsa mer resurser på att forska kring miljöbränsle OCH förstärka vägnätet. Inom Alliansen finns iaf en dragning åt samma håll i dessa frågor, i grunden. Sedan kanske det tar tid att utreda och fyra år är ju inte så lång (politisk) tid för att hinna genomföra, men det kan ju inte bli sämre.. Sista pinnhålet nedåt torde ju vara u-landsnivå.. Fast frågan är om vi inte har det redan norr om Dalarna?! Eller vad säger ni norrlänningar som bor utanför de större städerna?? Jag har själv bara åkt mellan Örebro-Luleå och det var finare väg än i övrigt kring Närke iofs. Sedan så tror jag att vägsträckan upp till Östersund är bra? Men det är ju knappast alla norrlänningar som bor längs med dessa vägar.. Och visst, den mesta trafiken går i södra Sverige eftersom det är demografiskt riktigt så dessa vägar har oftare behov av renovering. Men nå`n gång tar även andra vägar slut..
Ge era intryck!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av cycler
Håller fullständigt med dig att det är dags att fixa vägarna i Norrland.

Bor ju söderut så man är väl lyckligt lottad.....

Anledning till att det inte blviit så mycket pengar til vägar är Miljöpartiet. De fdrev igenom att lika mycket pengar som Vägverket skulle få till vägar skulle Banverket få till järnväg. (Hmm kom precis på att det kanske bara var till nyproduktion?)

(Nu tänkte jag inte dissa miljöpartiet som många gör (politiskt korrekt?) i det stora har de ju rätt. Minska miljöpåverkan. Tyvärr har de oftast inte gjort en riktig konsekvens analys på deras förslag. Eller fått någon knäpp ide om att Sverige skall gå så mycket i täten för miljö att alla andra länder inte ens finns på kartan.
Damn vad lång parantes....:)

/C
Användarvisningsbild
av camaro69
Silver.Swe. skrev:
V70BiFuel03 skrev:
anp skrev:Frågan är vad för nytta det skulle ge. Till polisens försvar kan väl sägas att båda brotten var trafikrelaterade, och kanske svåra att agera på?

I det ena fallet en misstänkt drogpåverkad person, som höll på att köra över ett antal personer, och försvann i hög fart mot närmsta stad.
I det andra fallet var det en smitare ( omedvetet ? ) som just prejat mig ned i diket genom att helt plötsligt svänga ut från en sidoväg precis framför fronten på mig. Jag höll ca, 90-100km/h och var mycket nära att ta bilisten i sidan. Den bilen försvann också mot närmsta stad.
En halv sekund till, eller ett möte, så hade denne inte levt idag

I båda fallen var väl kanske polisens möjlighet att få fatt på de aktuella förarna/bilarna ganska små, men knappast omöjliga då polisen skulle möta bilarna ifall de åkte ut på vägen.
Men för mig hade det varit väldigt skönt att få höra att de åtminstonde skulle försöka.
Vad man tyvärr kan lära sig av sådana här händelser, är att det inte lönar sig att ringa polisen om något händer.

Sedan är väl trafikpolisen en utrotningshotad tyrkesgrupp nu när vi har fina plåtpoliser efter vägarna. Som tar hand om det farligaste vi har där ute. Nämligen fortkörare...

Fortkörare...det farligaste vi har !?!?!

Tycker att det är en avsevärd skillnad att köra för fort & att köra vårdslöst. Autobahn konceptet fungerar utmärkt i Tyskland men inte i mes/dagis Sverige, här är det 110 som gäller :roll: .

Vår kära trafikpoliskår har direktiv från högsta ort (politiker) att håva in så mycket böter som möjligt (har ingenting med trafiksäkerhet att göra...BARA pengar till statskassan), dessa böter får de in genom att klocka vanliga hårt arbetande Svenssons som är på väg till/hem från jobbet (produktiva medborgare). Det finns INGA pengar att hämta på att stoppa narkomanPelle / alkoholistKalle / blandmissbrukarStina, de har inga pengar att betala böterna med, deras fordon är aldrig försäkrade i alla fall + att det inte ser bra ut i statistiken om drograttfyllan hela tiden ökar genom att fler tas fast. Av denna anledning så satsar man hundratals miljoner på fartkameror, istället för att ändra direktiven för lapplis...Förlåt! trafikpolisen så att deras fokus riktas mot de som utgör en verklig fara för medtrafikanterna..dvs de som är påverkade av någon olaglig substans. Detta idiotiska babbel om nollvision är bara trams.

Med tanke på de pengar alla bilister i Sverige betalar i olika skatter knutna till bilägandet (nä, de skatterna är INTE öronmärkta), så hade Sverige kunnat haft Europas bästa & finaste vägnät.

Gör som i många stater i USA; Om någon stoppas med narkotika/narkotikapåvekad (körandes sin egen bil) så konfiskeras bilen & säljs på auktion! Ingen pardon.

För det första är det väl ändå så att autobahn kräver sina liv, årligen, mycket fler än i jämförelse med sveriges 110 vägar. Dock kan jag hållamed om att bötsystem är lite väl pengasugande. Tycker om Finlands system, där bötern sätts efter personens lön, d.v.s. rika böter mycket fattiga lite, mycket rimmligare!
Vilket lysande förslag.

Om du inte arbetar och bidrar till försörjningen, utan går och slår dank på dagarna. Eller är nolltaxerare. = Låga böter.

Hårt arbetande = Höga böter

Synnerligen begåvat, eller :?:
Användarvisningsbild
av Brainy
cycler skrev:Håller fullständigt med dig att det är dags att fixa vägarna i Norrland.

Bor ju söderut så man är väl lyckligt lottad.....

Anledning till att det inte blviit så mycket pengar til vägar är Miljöpartiet. De fdrev igenom att lika mycket pengar som Vägverket skulle få till vägar skulle Banverket få till järnväg. (Hmm kom precis på att det kanske bara var till nyproduktion?)

(Nu tänkte jag inte dissa miljöpartiet som många gör (politiskt korrekt?) i det stora har de ju rätt. Minska miljöpåverkan. Tyvärr har de oftast inte gjort en riktig konsekvens analys på deras förslag. Eller fått någon knäpp ide om att Sverige skall gå så mycket i täten för miljö att alla andra länder inte ens finns på kartan.
Damn vad lång parantes....:)

/C
Var ner till Småland i veckan och måste säga att jag återigen slås av hur vägverkets nollvision fungerar... så fort vägen blir lite sämre så skyltas hastigheten ner, även om det är wiréräcke så skyltas hastigheten ner bara vägen är minsta lilla smalare än den perfekta vägen några km tidigare.

Så räcker det att vi kommer till Dalarna där vägarna över lag är smala och småstudsiga, kommer det där ett wiréräcke så är hastigheten 110km/h direkt även om vägen i sig är betydligt sämre än den i exemplet ovan och är vägen utan vägräcke och tight för två lastbilar att öht mötas så är det fortfarande samma hastighetsbegränsning på vägen som på wireräckesvägen i småland.
Borde inte vägverket använda samma preferenser överallt? eller resonerar man att det rullar för lite trafik i dalarna? varför bygger man då wiréräcke?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mattias_F
En positiv sak vore ju att låta oss tänka själva lite mer när det gäller hastighetsanpassning. Jag menar att ha en rekommenderad hastighet men sedan låta situationen avgöra. En fin torr sommarväg har säkert högre hastighetspotential än en moddig smal vinterväg.

Idag ligger focus ofta på hastighet kontra skyltar, vore intressant och se om det hade blivit bättre om man tillämpar autobahnmodellen och istället får man motivera hur man kört i en viss situation. Stor risk för godtycke?

Pengamässigt tror jag vi kan få upp vägstandarden genom att ta betalt av dem som använder vägnätet mest vilket inte alltid betyder svenssonbilister.

Sen kommer säkert trädkramarna och skriker för att de vill ha bort alla bilarna , utan att förstå att vi trots allt bor i ett avlångt land....
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Jag varnar aldrig för en kontroll. Anser att det är något man måste acceptera, den gången man själv "skulle blivit blinkad på" Detta beroende på att det finns alltför många påverkade förare, oförsäkrade fordon etc. som inte upptäcks annars.

Lite OT, men en liten historia
- Åker en hel del i tjänsten (~3500 mil) och har ringt polis några gånger. Senast var när en lastbil med släp, på väg mot Falun, låg och vinglade in mot mötande. Detta upprepas några gånger. Då ringer jag 11414 och berättar som det är. Strax ringer befälet upp mig och jag får guida patrullen vart vi befinner oss. Efter en stund så ser jag en polis MC längre fram. Säger det, och befälet ger hojen besked. Då drar han iväg som i den värsta filmen. På lämplig plats så blir ekipaget invinkat.
Dessvärre så fick jag ingen klarhet hur det gick, men i bästa fall var föraren "bara" trött. Men ta scenariet, att han vinglat till när det ligger någon snett bakom för att köra om - då kunde det gått riktigt illa..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hjulvridarn skrev:Jag varnar aldrig för en kontroll. Anser att det är något man måste acceptera, den gången man själv "skulle blivit blinkad på" Detta beroende på att det finns alltför många påverkade förare, oförsäkrade fordon etc. som inte upptäcks annars.

Lite OT, men en liten historia
- Åker en hel del i tjänsten (~3500 mil) och har ringt polis några gånger. Senast var när en lastbil med släp, på väg mot Falun, låg och vinglade in mot mötande. Detta upprepas några gånger. Då ringer jag 11414 och berättar som det är. Strax ringer befälet upp mig och jag får guida patrullen vart vi befinner oss. Efter en stund så ser jag en polis MC längre fram. Säger det, och befälet ger hojen besked. Då drar han iväg som i den värsta filmen. På lämplig plats så blir ekipaget invinkat.
Dessvärre så fick jag ingen klarhet hur det gick, men i bästa fall var föraren "bara" trött. Men ta scenariet, att han vinglat till när det ligger någon snett bakom för att köra om - då kunde det gått riktigt illa..
11414 Vad är detta för nummer? Är det något nummer för icke brådskande fall? Kan ju va bra att ha i telefonboken. Har varit med om liknande nämligen. Men man vill ju inte ringa 112 för att någon vinglar på vägen.
av Lövet
Någon som har motsvarande siffror för Sverige? Är nämligen övertygad om att sverige har fler olyckor per körd kilometer trots att vi har lägre hastighetsgränser. Men detta talar hastighetstalibanerna tyst om

"Accident ratesDespite the general high speeds, the accident, injury, and death rates on the Autobahn are remarkably low. The Autobahn carries about a third of all Germany's traffic, but injury accidents on the Autobahn account for only 6% of such accidents nationwide and less than 12% of all traffic fatalities were the result of Autobahn crashes (2004). In fact, the annual fatality rate (3.2 per billion km in 2004) is consistently lower than that of most other superhighway systems, including the US Interstates (5.0 in 2003)."
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]