Funk skrev:Tefem skrev:Sharkman skrev:Det sura är ju att de säljer till saab även att det inte är godkännt och klart men man kan inte släppa till våra bilar? Varför undrar jag.
För att BSR's Saab-kit är godkänt av staten. "Volvo-kittet" är inte godkänt ännu och därför har de inte släppt det som enn officiell produkt.
Däremot kan du om du vill åka till BSR redan idag och etanolkonvertera in Volvo, men din bil kommer inte klassas som miljöfordon, och det går inte att göra i efterhand heller när konverteringssatsen väl blir godkänd.... om jag förstått det hela rätt :???:
Jag tror inte att BSR trimsatser till mijögodkända bilar är godkända av "staten". Dom är såvitt jag vet lika olagliga som alla andra trimsatser. Skillnaden är att bilarna redan är klassade som miljöbilar och då får behålla de förmåner det medför. Men det innebär inte att de egentligen är godkända...
Vad det gäller konverteringar så är det frågan om en helt ny certifiering, vilket det idag inte verkar finnas några klara alls...
/Thomas
Hänger inte med riktigt...
Att konvertera sin bensinbil med godkänd konverteringssats till att även kunna köras på etanol,
utan att "trimma" bilen, är enligt BSR lagligt fr.o.m. en 1:a Juli i år, vad jag fattade som. Men det kanske inte funkar på det sättet, dvs bilen räknas som trimmas ändå fast med etanol?
Att höja motoreffekten på ett eller annat sätt är väl precis som du skriver alltid olagligt oavsett bränsletyp, så länge du inte reggar om fordonet med ny motoreffekt om man får igenom det?
När jag pratade med BSR i Stockholm (Stäket) i slutet av Juli fick jag uppfattning om att konverteringskitten till bl.a Saab och Opel faktiskt är certifierade, men som sagt,
min kunskap i ämnet är rätt så begränsad så jag kanske far med osanning. Är man osäker gör man nog bäst i att ringa BSR och fråga.