Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja jag kan framkalla detta också fast bilen inte är direkt varm, men det blir värre när man krypkör i stan och det är över 20 grader ute?! Detta är inte ett jätte problem för mig efter som jag sällan håller hårt på broms och koppling samtidigt 8) Dock så gör min fru detta och det gör att hon blivit stående i korsningar osv ... så vad hon kallar bilen vill jag inte nämna i detta forum :|

Kanske ska prova att byta bromsvätska vid nästa service innan jag ber de göra större insatser ?
god morgon
tror att du får probl- även då bilen är kall
prova utan att starta mot- håll ned kopp- till hälften några minuter kommer, den att fastna? isåfall öv- cyl bara att byta (tror inte det går att få tag på repsats)
medd-gärna resultatet
ISAK
Hej

Testade att hålla nere koppling och broms när bilen var kall och inte igång. Men då fick jag inte fram något, broms och koppling känndes helt normal ? Det var dock inte mer än ca 16 grader ute.
Men när jag testade samma sak igår och det var ca 22 grader och motoren var igång och varmkörd så fick jag samma resultat med att kopplingen vill fastna om man pressar på koppling och broms samtidigt ??? ?:-/ ?:-/
Hej alla experter. Jag har en teori utan att ha studerat en Volvo-koppling. Den största fjädern som skall returnera pedalen i kopplingssystemet sitter i tryckplattan. Jag antar att tryckplattan i kopplingen har en traditionell solfjäder. När kopplingsplattor med solfjäder dök upp på marknaden var just fördelen att de så att säga svängde över i sin fjäderkraft, när du frikopplar minskar erfoderligt pedaltryck när pedalen når golvet. Min teori bygger på att värmen i kopplingen vid tung last och varmt väder medför att solfädern tappar sin kraft så att den inte vill gå tillbaks från frikopplat till koppat läge av egen kraft. Enligt min teori skulle i så fall tryckplattan bytas. Någon som vet mer om tryckplattans konstruktion, kan solfjädern gå sönder, exempelvis spricka.
Gör inget så dumt som att byta koppling eller slavcylinder det första du gör. Titta så att du inte har något läckage (droppar under bil). Om du inte misstänker läckage, så lev med problemet. Det är mitt tips om du vill komma billigt undan.

Kopplingen på din bil är lättrampad jämfört med många andra bilar och därmed har den större benägenhet att fastna i botten.

Kanske skulle man kunna modifiera fjädern i pedalstället. Jag ska försöka ta reda på hur denna är beskaffad. Den kanske bara är att häkta av. Om du kan leva med den "känsla" du får då. Men billigt i alla fall. :)
S60_2.4_-02 skrev:Men kopplingen ska ju vara hydralisk och självjusterande ?? Så jag borde få detta problemet även vid normal körning ?? Har hört något om att det ska sitta hjälpfjäder i pedalstället som ska hjälpa kopplingen att fjädra tillbaka? Kan det vara så att hydraliken inte orkar trycka tillbaka kopplingen när man kör på dragläge, som vid krypkörning?
Det är så att kopplingen inte sjunker i botten direkt utan bit för bit ?
Tja,
Följande gäller min S80 -99. Jo det sitter en spiralfjäder på kopplingsstället. Den går från den axel som förbinder samtliga pedaler ner en bit på på kopplingspedalen. Dock spänns den inte mer och mer ju längre man trycker ner pedalen. Istället har den sin maxspänning när pedalen kommit ungefär halvvägs. Det betyder att fjädern sedan drar pedalen mot torpedväggen. Detta visas enklast genom att koppla bort den vita plaststången som förbinder pedalen med huvudcylindern och därefter trycka ner pedalen.
Så om man tappar trycket i kopplingshydrauliken så kommer inte pedalen att tryckas tillbaka utan måste dras tillbaka manuellt...
Jo, jag har haft samma problem när jag satt i bilkö en gång. Har dock inga problem med detta eftersom jag nu lägger i friläge ibland och låter kopplingen "återhämta" sig.
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]