Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fullgasheladagen
Hej på er,

har sökt lite men inte hittat svaret så ny skapar jag en ny tråd här istället.

När jag köpte min nya V70II så glömde visst försäljaren att upplysa mig om att delar av bilens nervsystem numera styrs via stereon!? Ett, på ren svenska, j ä v l a skitpåhitt av Volvo som enbart toppas av den otroligt korkade bältesvarningssignalen (som kan väcka döda)! :-O)

Nu valde jag endast en High Performance stereo utan något till eftersom jag tänkt att köpa mig t.ex. en Pioneer eller Hitachi kombinerad stereo och navigator/DVD, samt koppla in t.ex. en cd-växlare till denna. Att få sitt ljud installerat av en Bilstereofirma är ta me tusan oslagbart. Riktig stärkare, riktiga högtalare och en riktigt bra kontrollpanel. :D

Nu verkar inte detta vara möjligt, eller? Av de jag har frågat har samtliga bara kliat sig i huvudet och gissat på att det inte går och den enda som verkar kunna svara på frågan (hos Bilia) har varit helt oanträffbar senaste veckan. Därför tänkte jag pitcha ut frågan här, eller det är egentligen två frågor:

1. Är det någon som hört om det går att rycka ut standardstereon trots allt (till en rimlig kostnad/ingrepp)?
2. Om jag ändå (motvilligt) nöjer mig med stereon som sitter i bilen, går det att installera en Volvo-navigator i efterhand? (Eller någon typ av infällbar navigator). Vitsen är att den ska vara infällbar. Annars har man bara påhälsning i kupen direkt, så alla andra alternativ är ointressanta.

Svar mottages med tacksamhet. Någon?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det blir på mycket ingrepp i bilen att en eftermonterad stereo blir i princip omöjlig.

Att installera RTI i efterhand kostar rejält med flis! Runt 30000kr är ingen omöjlighet....
Användarvisningsbild
av Jensen
Oavsett vilket märke du hade valt så ser det ungefär likadant ut
när det gäller att bygga om befintlig stereo.
Personligen så tycker jag att du borde gjort en liten bättre
"research" på bilen än du nu gjort.
Byt bil eller acceptera stereon och ta på dig bältet
istället för att gnälla som ett barn.
av borstarmicke
Sorry att säga det men vilken bil du än köper idag i denna klass oavs Audi A6, BMW 5-serien lr Mercedes E-klasse så är det nog nästan omöjligt att byta till eftermarknadsstereo pga av databus-systemen.
Som sagts tidigare, bättre research före köp, helt klart...
Hade nog varit bättre att fläska på med navigator med premium sound+subwoofern från början...dyrt, javisst!

Även om det originalmonterade ljudet är riktigt bra idag, så kan jag hålla med dig om att ett proffsigt installerat eftermarknadskit typ Dls el likn med slutsteg o sub är bättre...har byggt o skruvat en hel del billjud genom åren...
av borstarmicke
Glömde att tillägga att bältesvarningssignalen (som kan väcka döda)! går att sänka volymen på lr stänga av, dock måste volvo göra detta via datorn, läste om nån taxichaffis såm gjort detta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ett av bilindustrins allra sämsta beslut i hela världshistoren är enligt mig när man gick ifrån möjligheten att byta stereo i bilen och gick över till integrerad stereo.

Varför, jo underhållnings/personlig elektronik har en helt annan produktlivs-cykel än bilar. Stereo - Telefon - Navigator utvecklas i rasande fart och efter 3-4 år är de så föråldrade att ingen vill ta i i det gamla skräpet med tång ens, man vill köpa ny telefon / stereo / navigator.

Att då bygga fast det i en bil som kanske kommer att rulla i upp till 30 år är ju så urbota dumt att klockorna stannar. Rätt vad det är har man bytt ut/ uppdaterat FM / GSM / CD / GPS / Analog-TV till nyare system och så får man sitt där med något skitfult, ålderdomligt och ickefungerade elektronik-härke som någon har hårdintegrerat i bilen de närmsta 20 åren.

Samma sak med nya funktioner, innan skiten ens har hunnit komma i n i bilen har det blivigt omodernt, titta på MP3, först nu kan man spela det i en volvo, när det funnit i mer än 10år och nu börjar bli duktigt gammalt och mossig.

Men visst jag glömde visst, en ny bil ska jo bara i rulla i 3-5 år sen är den klar för skroten.

Det var inte länge sedan mobilerna så ut så här.... vem skulle vilja ha den fastsvetsad i instumentbrädan för tid och evighet.

Dessutom är den NMT så den funkar inte längre, hur kul kommer det vara att ha en Intgrerad Volvo on call telefon i instumentbrädan som är heldöd när GSM stängs av och det bara är 3G för hela slanten tex.

Bild
av tunnis
Jag har pratat med MDS om att uppgradera stereon och de föreslog att man bytte samtliga högtalare (inkl nya kablar) samt klämde in ett schysst 4-kanalssteg.
Vidare föreslog man en 12" bas med separat steg, som de då skulle bygga in i reservhjulsbaljan.
Priset för denna operation landar på ca 20 000 om man vill ha "toppkvalite".
Ville man spara några kronor kan man köra lite "vanligare prylar" och då hamnade man på runt 14 000.

Sedan hävdade MDS att de kunde byta själva stereon till "nästan vad som helst från eftermarknad" och det skulle kosta från 5000 och uppåt.

Så visst kan man få kanonstereo i en V70II, det är bara en fråga om pengar ...

Personligen tyckte jag HP-stereon var helt ok när jag väl fick min bil, så det blir nog ingen affär med MDS.
Kanske en aktiv baslåda "slimline" under bagagegolvet.
av troubleshooter
Väntar med spänning på MDS första V70 II med en Pioneer stereo med de inbyggda funnktionerna som temperaturreglering, backvarnare medmera som finns inbyggt i stereon idag........... :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
troubleshooter skrev:Väntar med spänning på MDS första V70 II med en Pioneer stereo med de inbyggda funnktionerna som temperaturreglering, backvarnare medmera som finns inbyggt i stereon idag........... :lol:
Detta måste ju vara den yttersta höjden av idioti och galenskap, att stoppa in temperaturregleringen i stereon :shock: Stereon blir omodern på några år och behöver bytas ut. Temperatruen vill jag ju dock kunna ställa in i kupen även om bilen är 10 år gammal :-O) faktisk i hela bilens livslängd, kanske 30 år är det bra att kunna ställa in temperaturen.

Men vem skulle vilja ha en 30 år gammal stereo och lyssna på :?: Är ni ens gamla nog att komma ihåg hur en stereo såg ut för 30 år sedan, då var det fan toppmodernt med kasettband :-O)
Användarvisningsbild
av Appel
VolvoB20 skrev:
troubleshooter skrev:Väntar med spänning på MDS första V70 II med en Pioneer stereo med de inbyggda funnktionerna som temperaturreglering, backvarnare medmera som finns inbyggt i stereon idag........... :lol:
Detta måste ju vara den yttersta höjden av idioti och galenskap, att stoppa in temperaturregleringen i stereon :shock: Stereon blir omodern på några år och behöver bytas ut. Temperatruen vill jag ju dock kunna ställa in i kupen även om bilen är 10 år gammal :-O) faktisk i hela bilens livslängd, kanske 30 år är det bra att kunna ställa in temperaturen.

Men vem skulle vilja ha en 30 år gammal stereo och lyssna på :?: Är ni ens gamla nog att komma ihåg hur en stereo såg ut för 30 år sedan, då var det fan toppmodernt med kasettband :-O)
Jag gissar på att det är så unikt med en V70 från 2008 år 2038 så jag tror att dom som har den då tycker att det är helt ok, det blir lite som en Blaupunkt-radio som var monterad i samband med en nybilsleverans i en Amazon 1967 som jag ägde en gång, fick jag tag på den Amazonen igen så skulle jag verkligen leta reda på den där Blaupunkten om någon bytt ut den till något "modernare"... :)

Undrar om någon kommer ihåg den där Blaupunktgubben i form av en blå boll med ben och antenner...
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]