Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Är det någon som kan hjälpa mig med mitt larm?

Det började med att bilen för ca 3 veckor sedan indikerade att bakluckan inte var stängd ordentligt trots att den var det, detta "fel" försvann dock av sig själv. I samband med semestern har bilen stått ute i regnigt väder och det är efter detta som larmet har börjat att krångla. Det har inte varit några problem att låsa bilen med fjärren men ca 30 sekunder efter att jag har låst bilen så larmar ju bilen på och samtidigt rycker det lite i "dörpinnarna" i dörrarna, det är i samband med denna händelse som bilen börjar att tjuta och blinka. Jag får då låsa upp och låsa bilen 2-3 ggr och stå kvar vid bilen till det att larmet larmar på utan att tjuta och blinka. Eftersom jag har fått en spricka i höger blinkers fram har det bildats kondens innanför, kan det ha något att göra med det hela? Jag har testat att låsa/låsa upp med bägge fjärrarna med samma resultat så jag tror inte att det har med dåliga batterier i dem att göra. Jag har även fått byta höger blinkers som sitter i framskärmen då fästet gick sönder i samband med vaxningen men detta kan väl inte ha orsakat larmfel, eller?

Jag har inte ändrat/flyttat något så att eventuella "rörelsedetektorer" blivit övertäckta, dock har jag sett att en av plastbitarna som täcker en "metallknapp" som går till trådarna i sidorutorna i bagaget har försvunnit (vet ej när den gjort det), kan detta vara orsaken?

Jag får väl börja felsöka med nytt blinkersglas och ny plastbit i bagaget fär att se om det löser sig om ingen har råkat ut för detta och vet vad felet var.

Bilen är en V70 2.5 SE om det hjälper vad det gäller typ av larm.

Tack på förhand

/Mikael
MikaelD skrev:dock har jag sett att en av plastbitarna som täcker en "metallknapp" som går till trådarna i sidorutorna i bagaget har försvunnit (vet ej när den gjort det), kan detta vara orsaken?

/Mikael
Dom 2 bakre går till larmet skulle jag tro, står Volvo Guard på utsidan av rutan precis där dom är, dom 2 innre går till radioantennen
MikaelD skrev: Det började med att bilen för ca 3 veckor sedan indikerade att bakluckan inte var stängd ordentligt trots att den var det, detta "fel" försvann dock av sig själv.
Jag skulle ha kontrollerat kablarna som går i vänster gångjärn på bakluckan för att se om någon är skadad/av (kan även vara av fast höljet ser helt ut).
MikaelD skrev:Det låter ju inte så kul, elfel är ju aldrig det. Just nu har bilen varit "normal" ca 1 dygn men den larmade igår utan anledning när den stod i garaget. Det kanske beror på trasig eltråd i bakrutan??
Det vet du ju när du räknat antalet blink som den gör. Då vet du ju vad den larmade för..
Jag har pratat med Volvo och får vänta i 2 veckor innan jag kan lämna in bilen. Jag hoppas att det är ett "billigt" fel, felsökning skulle kosta 995:- och sedan få ett prisförslag på vad det övriga skulle kosta. Om den första felsökningen skulle ge något får jag punga upp med 1400:- till för fortsatt felsökning.
Inatt började bilen larma 00.30 så just nu är jag lagom glad på bilen, så just nu står den olåst i garaget. Jag får gå ut och försöka smörja upp dörrlåset för tidigare har det inte gått att vrida om nyckeln, troligen har inte låset använts på flera år och således kärvat ihop men eftersom det är mekaniskt är det väl bara gå ut och smörja och smörja.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]