Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkarlsso
Skall byta batteri till min V70, -00, 2.0T. Är det någon som har synpunkter på vilket man bör köpa? Kan man köpa bilbatteri på biltema?
(Åker ca 1.5 mil 2ggr om dagen)
Användarvisningsbild
av Loner
Persolingen skulle jag satsa på ett kvalitetsbatteri, speciellt då du verkar köra mest bara korta sträckor.

Sist jag fick batterihaveri (kortslutning i en cell) så var det närmaste stället att köpa ett bilbatteri på; volvo.

Glatt överraskad hade dom kampanj (som oftast) på batterier, fick ger 595 för ett nytt volvo-batteri, som egentligen är varta om jag inte minns fel.

/L
Användarvisningsbild
av Mysko
tkarlsso skrev:Skall byta batteri till min V70, -00, 2.0T. Är det någon som har synpunkter på vilket man bör köpa? Kan man köpa bilbatteri på biltema?
(Åker ca 1.5 mil 2ggr om dagen)
OKs batterier är helt OK (hmm blev ju lite kul det där).
Är du medlem har dom kampanj just nu.

Men jag tror att det går på ett ut å köpa, volvo, biltema, mekonomen, OK osv.

495:- på biltema, samma som volvo, ok osv. Är troligen bara priset som skiljer dom åt. Är ju som biltema säger, dom är störst i norden, å då kan dom ju lägga sig en hundring under dom andra på ordinarie pris.

Men man kanske ska passa sig för nått märke man aldrig hört talas om.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är viktigt att ditt nya batteri är på minst 400A
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:det är viktigt att ditt nya batteri är på minst 400A
Tror att carman menar att batteriet skall ha en CCA märkning på minst 400A, dvs möjligt strömuttag.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:
CarMan skrev:det är viktigt att ditt nya batteri är på minst 400A
Tror att carman menar att batteriet skall ha en CCA märkning på minst 400A, dvs möjligt strömuttag.

/L
presis, 400A & 55 Ah
har du bränslevärmare ska du ha 75Ah eller mer, gärna mer!
av Rob1
Kjøp et Optima batteri... Det leverer desidert mest i startøyeblikket, men det koster litt mere :lol:

Men absolutt verdt pengene :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Rob1 skrev:Kjøp et Optima batteri... Det leverer desidert mest i startøyeblikket, men det koster litt mere :lol:

Men absolutt verdt pengene :D
hade för ett tag sedan några taxi nissar som levde efter detta måtto.

dom skulle ha nytt batteri & det var bara optima som dög, så deras egna kille fixa det.

sen kom dom till mig o klaga på att bilan var strömlös när den stått ett dygn.
dessa taxi bilar har ju en del utrust som instalatörerna inte kan koppla in på något vättigt sätt = dom drar alltid en massa

denna bil har orginal ett batteri på 800A & 75 Ah
optima batteriet hade 500A (trorjag), men bara 55 Ah

jag bytte till ett orginal batteri & bilen har funkat sen dess.

Det viktiga är att köpa ett batteri med rätt spec ! inte vilket märke det är.
av Rob1
Det var ikke merket jeg "reklamerte" med :wink:
men egenskapene til dette batteriet...
Jeg har startet lastebiler og 60 tonns trucker med et "vanlig" bil batteri, dvs det som tilsier 60-65 amp batt.

At en taxi (i sverige :???: ) tapper et slikt batteri er rart hvis et "vanlig" funker fint.

Jeg har oxo hatt slike batterier stående på hytta i flere mnd uten lading på vinteren (-20\-25) og di har funket i mange dager når jeg har vært der.
Blir brukt til lys m.m....

Men selvfølgelig, smak og behag :wink:
Användarvisningsbild
av Mysko
Rob1 skrev:Det var ikke merket jeg "reklamerte" med :wink:
men egenskapene til dette batteriet...
Jeg har startet lastebiler og 60 tonns trucker med et "vanlig" bil batteri, dvs det som tilsier 60-65 amp batt.

At en taxi (i sverige :???: ) tapper et slikt batteri er rart hvis et "vanlig" funker fint.

Jeg har oxo hatt slike batterier stående på hytta i flere mnd uten lading på vinteren (-20\-25) og di har funket i mange dager når jeg har vært der.
Blir brukt til lys m.m....

Men selvfølgelig, smak og behag :wink:
Til lys är det inte noen problem, men för start kan det bli problem. En Droske drar mye ström når den ikke är igang är inte uvanlig. Taxameter, skylter mm drar ström och 15 Ah kan vara det som behövs.

Hehe hur var min norska? jag kommer fra östtröndelag ;) Jämtland/Härjedalen ;)

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]

Bilder